Avatar billede miqe Nybegynder
06. august 2006 - 15:10 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Aktive og passive spørgsmål

Jeg har et foreslag til at forhindre at alt for mange spørgsmål ligger hen uden at blive lukkede.

Hvad med at have et lille flueben, ved ens eget spørgsmål, som så skal aktiveres med jævne mellemrum, for at vise at spørgsmålet stadigt er aktivt.

Forestiller mig en dropdownbox, hvor man kan indikere hvor lang tid man regner med at have spørgsmålet åbent. F.eks. 1, 2, 3 og 4 uger.
Så skulle der også være taget forbehold for de fleste folk der er på ferie, imens de har et spørgsmål stående.
Har man ikke aktiveret via flueben imellemtiden og tiden løber ud, får man en autogenereret påmindelsesmail (Kan jo være man bare har glemt det, når man er aktiv i så mange spørgsmål). Påmindelsen giver så f.eks. en uge til at aktivere eller afslutte.
Er der ingen reaktion vil points i spørgsmålet automatisk fordeles ligeligt på dem der har besvaret, og forsvinde vis ingen har besvaret. Spørgsmålet markeres dermed med rødt indikatorflag.

Ved aktivering med flueben, får man en uge frem fra dato.
Man skal derfor først se aktiveringsmuligheden i løbet af den sidste uge.
Man skal kunne ændre den afsatte tid, i forhold til startdato.

På den måde vil man have spørgsmål afsluttet indenfor 5 ugers tid.

Tidsangivelser er bare eksempler.
Der kan selvfølgelig også være masser af gode argumenter for ikke at tvinge spørgsmål til afslutning.
Avatar billede snowball Novice
06. august 2006 - 16:33 #1
Dit forslag er som sådan OK, men har bare det klassiske problem:

"Er der ingen reaktion vil points i spørgsmålet automatisk fordeles ligeligt på dem der har besvaret"

Det vil blot medføre at visse brugere systematisk vil gennemgå spørgsmål der er lige ved at "udløbe" og så lave et "tomt svar" for dermed automatisk at få x antal point uden at have fortjent det.

Det burde ikke være sådan, men man bliver desværre nødt til at tage højde for det.
Avatar billede miqe Nybegynder
06. august 2006 - 17:05 #2
Jeg er helt enig!

Men der må være en måde at imødekomme dette problem.

Enten kan points bare forsvinde i den blå luft, hvilket selvfølgelig vil være ærgeligt for dem der er kommet med fornuftige svar. På den anden side, vil de jo alligevel ikke få points, da det ikke bliver afsluttet af ham/hende der har stillet det.

Man kunne evt. lave det sådan at spørgsmålet bliver lukket med rødt flag.
Herefter kan folk der ikke har lagt svar afstemme om pointfordelingen.
Og så et filter der kræver en eller anden form for variation i brugerne, der stemmer på den enkelte bruger, så det ikke er den samme gruppe af folk, der stemmer på hinanden.
Kan muligvis være at der går lidt for meget Storm P. i denne model, men den burde være teknisk mulig.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
06. august 2006 - 19:00 #3
Jeg synes som sådan at forslaget er godt. Det skal selvfølgeligt finpudses hvis der i skal kigges på det.
Hvad pointene angår kan de vel bare gå tilbage til spørgeren, som det ellers kan ske hvis et spørgsmål ikke bliver afsluttet med et accepteret svar.
Avatar billede snowball Novice
06. august 2006 - 19:18 #4
Dette problem har været diskuteret mange gange før, og hovedårsagen til at en sådan funktion aldrig er blevet implementeret, er at man aldrig har fundet en løsning der for alvor er brugbar og ikke stiller den ene part dårligere end den anden.

"Hvad pointene angår kan de vel bare gå tilbage til spørgeren"

Der har vi så et andet klassisk problem, for det er jo ikke fair for dem der har hjulpet, at de ikke får deres fortjente point blot fordi spørgeren ikke får afsluttet sine spørgsmål. Så kan spørger jo med vilje blot lade værre med at accepterer svarene, og dermed så vente til spørgsmålet "udløber" og så få sine point tilbage - dermed har spørger jo reelt fået besvaret sit spørgsmål gratis.

En anden model kunne være stadig at lade et spørgsmål "udløbe", men så er der nogle "moderators" (en anden slags CoAdmins) som har til ansvar at "mægle" i "udløbne" spørgsmål i nogle bestemte kategorier. Dermed får man en som er velkendt og kvalificeret i kategorien til at afgøre om spørger har fået svar på sit spørgsmål og hvem der så har besvaret det og dermed skal have pointene.

Den løsning er heller ikke perfekt, men den fjerner dog det helt automatiske ved proceduren og giver det en menneskelig vurdering der som regel altid vil være mere fair en automatisk afgørelse (hvor alle svar blot accepteres / afvises).
Avatar billede miqe Nybegynder
06. august 2006 - 20:56 #5
Det har netop være min mening at en løsning enten flushede points eller gave points til besvarerne, da man ikke skal kunne trække sine points til sig bare ved at trække det i langdrag.

Jeg kunne også snilt forestille mig, at emnet har været oppe før.

Det handler vel i sin enkelthed i fællesskab at stille et kriterie for hvad der er fair for parterne ved udløb.
Den enkleste metode er jo selvfølgelig at flushe points.

Får en idé til en anden model:
Der sættes en standard deadline for hvor lang tid et spørgsmål kan være passivt.
Deadline flytter sig med dato for sidste indlæg fra en anden bruger end spørgeren.
Når tiden udløber vil spørgeren få en mail om at man trækker 10 points pr. dag indtil spørgsmålet lukkes, eller der er indlæg fra en anden bruger.

Inaktive brugere med åbne spørgsmål vil dermed gå mod nul points, hvorimod aktive vil tilskyndes til at få lukket spørgsmålet, nu hvor der ikke kommer flere kommentarer eller svar.

Denne model vil være både nem at implementere, retfærdiggøre, administrere og moderere.
Avatar billede snowball Novice
06. august 2006 - 21:10 #6
En endnu mere simpel løsning kan også være blot at sætte en grænse for hvor mange åbne spørgsmål en bruger kan have. Ofte er det nemlig de samme brugere som har mange åbne spørgsmål. Hvis man når grænsen, så tvinges man jo til at gøre noget ved sine åbne spørgsmål inden man kan stille et nyt.
Avatar billede miqe Nybegynder
06. august 2006 - 21:16 #7
Problemet er så, vis man nu kan finde ud af at være aktiv og lukke af selvom man har mange spørgsmål. Det vil begrænse de "aktivt videbegærlige".
Avatar billede miqe Nybegynder
07. august 2006 - 08:44 #8
Andre der har indspark?
Avatar billede miqe Nybegynder
09. august 2006 - 10:19 #9
OK! VI lukker og slukker dette spørgsmål.
Håber at idéerne kan bruges.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2006 - 15:59 #10
Det er en meget svaer problem stilling at finde en optimal loesning paa.

Jeg ville nok noejes med 2 beskedne tilfoejelser:

1)  udsendelse af en reminder email en gang om maaneden (altsaa foerste gang efter 30 dage)
    for aabne spoergssmaal

2)  en stor led popup/special-side ved login med links til spoergsmaal aeldre end 3
    maaneder
Avatar billede miqe Nybegynder
11. august 2006 - 09:31 #11
Udemærket!
1) Nemt og ligetil og sikkert også ganske effektivt!
2) Så skal den bare lige smyge sig udenom folks pop-up-dræbere, men grundlæggende er idéen god.