Avatar billede almighty Nybegynder
29. juli 2006 - 12:49 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

hjælp med extern hardisk

hejsa har lige være ud og købe en 250 GB WD hardisk, men da jeg så køommer hjem opdager jeg at den er ret så langsom, er det mulig at kunne speede overførsels processen?

hvad være er at jeg sad en hel eftermiddag og rykkede tingene over på den nye hard disk og ligepludselig nåede den et maks omkring 32gb, også ville den ikke rykke mere over pga. at hardisken åbenbart skulle formateres fra en FAT32 til en NTFS, hvordan er det lige man formatere den?
har også en grum annelse om at alt hvad der allerede ligger på den nu os blir slettet så jeg kan begynde forfra, er det helt forkert?
Avatar billede martinlind Nybegynder
29. juli 2006 - 13:15 #1
hvis du kører winxp/2k/nt kan du gå i en dos-box og køre convert den konvertere en fat til ntfs uden tab af data, og ntfs er at foretrække, hvis du spørger mig.
og ja ext. diske er langsomme, usb er ikke en hurtig overførsel i forhold til seriel-ata f.eks.
Avatar billede almighty Nybegynder
29. juli 2006 - 13:57 #3
hvordan får du den til at converte den i denne dos box?
Avatar billede almighty Nybegynder
29. juli 2006 - 14:03 #4
det der står i de 2 artikler er det måden hvor mine data undgår at gå tabt?
29. juli 2006 - 14:37 #5
... nemlig... er "overstået" på få sekunder/minutter... og dine DATA er der stadigvæk...
Avatar billede martinlind Nybegynder
29. juli 2006 - 14:43 #6
startmenu-kør : cmd.exe
skriv convert
Avatar billede almighty Nybegynder
29. juli 2006 - 15:00 #7
nok bare mig der er dum men når jeg skriver conver H:/fs:ntfs og angiver det drev jeg gerne vil converte som er H: "skriver den at der er angivet et ugyldigt diskenheds navn for dette drev"

men hva skal jeg så skrive i feltet når det nu er H: drevet der skal converteres?
Avatar billede martinlind Nybegynder
29. juli 2006 - 15:27 #8
Convert H: /fs:ntfs /X

Skulle kunne gøre tricket, hvis ikke er det muligvis fordi det er en ext. hard disk der kører over usb, men så kan du i yderste nødstilfælde pille den ud og sætte den direkte på din maskine.
Avatar billede martinlind Nybegynder
29. juli 2006 - 15:27 #9
husk mellem rum mellem H: og /fs:
Avatar billede almighty Nybegynder
29. juli 2006 - 15:39 #10
bliver ved med at sige at der er angivet et ugyldigt diskenheds navn er forkert.. og ja den externe hardisk kører over usb stikket

men så er spørgsmålet så om det er for inviklet at sætte de direkte på min maskine da jeg ik har nogen anelse om hvordan det foregår?
Avatar billede martinlind Nybegynder
29. juli 2006 - 15:55 #11
Det kan man godt har lige ntfs en usb-nøgle uden problemmer, et skærm dump :

C:\WINDOWS\system32>convert D: /fs:ntfs
The type of the file system is FAT32.
Volume TRANSPORT created 15-05-2006 19:23
Volume Serial Number is C839-D70E
Windows is verifying files and folders...
File and folder verification is complete.
Windows has checked the file system and found no problems.

  261.091.328 bytes total disk space.
      36.864 bytes in 18 hidden files.
      32.768 bytes in 14 folders.
    1.818.624 bytes in 178 files.
  259.198.976 bytes available on disk.

        2.048 bytes in each allocation unit.
      127.486 total allocation units on disk.
      126.562 allocation units available on disk.

Determining disk space required for file system conversion...
Total disk space:                255984 KB
Free space on volume:            253124 KB
Space required for conversion:    3286 KB
Converting file system
Conversion complete

C:\WINDOWS\system32>

Så du må gøre noget forkert, er du sikker på det er drev H: ??
Avatar billede almighty Nybegynder
29. juli 2006 - 16:14 #12
har fundet ud af hvor fejlen er tror jeg...
har bare skrevet h:\convert H: /fs:ntfs, så har ik skrevet noget med C:\WINDOWS\system32 først

så prøver lige det og må vende tilbage hvis det mislykedes
Avatar billede almighty Nybegynder
29. juli 2006 - 16:23 #13
men når man kigger i denne computer står den opført som  værende h: drevet...
men har bare sluttet den til og så begyndt at rykke data over på den nye hardisk.

men når jeg skriver det der C:\WINDOWS\system32>convert H: /fs:ntfs, så kommer den frem og fortæller mig filsystemtypen er FAT32, og så ber den mig om at angive diskenhedsnavnet for drev H:

og det er så der den fortæller "der er angivet et ugyldigt diskenheds navn er forkert"
29. juli 2006 - 16:45 #14
Aha - du skal også skrive NAVNET på det drev som der er tale om...

Ved eksemplet [29/07-2006 15:55:42] hedder den "TRANSPORT" ...
Avatar billede martinlind Nybegynder
29. juli 2006 - 17:49 #15
dr1 >> tror du er inde på det rigtig der :) man skal angive labelnavnet hvis man formater et drev, så det sku nok det, jeg skulle dog ikke angi' noget ?!

Er det ikke cmd.exe og så skrive h: <CR> derefter vol <CR>, så for du enhedens navn
29. juli 2006 - 18:40 #16
... ka' jo også ses i Windows Stifinder/[Denne Computter] ...

[WindowsTasten] + [E]
Avatar billede almighty Nybegynder
29. juli 2006 - 18:43 #17
sådan så lykkedes det at convertere den til det skulle være...

Tak for hjælpen !!!
Avatar billede martinlind Nybegynder
29. juli 2006 - 18:45 #18
selv tak :)