Avatar billede mk2300 Nybegynder
24. juli 2006 - 15:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Formatering af celler fra tekst til tal

Hej alle

Jeg har et problem med at ændre format på celler. Konkret eksporterer jeg nogle data som er timetal i formatet tt:mm. Problemet er at excel opfatter det som en tekststreng og kan derfor ikke regne med tallene.

Min løsning har så været at markere cellerne, skifte formatet til [t]:mm og derefter en efter en, aktivere cellerne (F2+ enter). Jeg bruger nogle gange ret store datamængder så det er irriterende at skulle gøre manuelt.

Har forsøgt med en makro der laver F2+enter men da den opfatter det som om jeg skriver indholdet af cellen til cellen, overskriver den indholdet hvis jeg bruger makroen i et andet ark eller række.

Er der nogen der kan hjælpe med en løsning?
Avatar billede b_hansen Novice
24. juli 2006 - 15:13 #1
Jeg kan ikke hjælpe med en makro, men jeg har en nem, manuel metode. I en tom celle taster du 1. Denne celle markerer du og kopierer. Så markerer du dit datasæt med tidspunkterne, vælger indsæt speciel. Her sætter du markering i Multiplicer og vælger OK

Nu er dataene konverteret til tal. Så kan du formatere dem til klokkeslet på sædvanlig vis.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
24. juli 2006 - 16:13 #2
Enten misforstår jeg, men man formaterer en celle ved at højreklikke på cellen, vælge formater celler og vælge fanebladet Tal. Der har man masser af muligheder for at formatere cellerne.
Avatar billede b_hansen Novice
25. juli 2006 - 08:20 #3
jann-jensen> korrekt. Men denne øvelse ændrer ikke Excels opfattelse af, om der er tale om tekst eller tal. For at dette skal ændre sig, skal man opdatere den enkelte celle. Og den letteste måde er at gange alle cellerne med 1, da det ikke giver en påvirkning af værdien i cellen.
Avatar billede mk2300 Nybegynder
25. juli 2006 - 09:50 #4
Det virker fint :-) Jeg har selv lavet en makro der bruger dit lille trick. Vil du smide et svar?
Avatar billede b_hansen Novice
25. juli 2006 - 09:55 #5
Gerne. Og det glæder mig, at du kunne bruge mit input *S*