Avatar billede dnx Nybegynder
08. juli 2006 - 16:23 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til n chefredaktør

Hej,

Jeg er en ung fyr som er blevet chefredaktør på vores skoleblad, og med den stilling følger en masse opgaver som jeg skal have løst, og jeg kan ikke tænke på noget bedre sted at få hjælp end her på eksperten.

Mit "problem" er at jeg skal finde en ny trykker, og evt. skal jeg finde ud af selv at lave layout på bladet. Vores gamle trykker gjorde normalt dette for os, men da jeg gerne vil finde en billigere løsning, ser det ud til at jeg muligvis selv skal finde ud af at lave layout.

- Vil gerne have nogle links til et godt layout program og evt. nogle guides til programmet.

- Links til en trykker der er relativt billing, men samtdig har en god kvalitet.

- Gerne alle de tips og erfaringer i kan komme med, ting omkring trykkerier, og layout jeg skal være opmærksom på.

Håber der er lidt hjælp at finde.

Mvh. Dnx
Avatar billede leif Seniormester
08. juli 2006 - 16:30 #1
Der findes jo mange trykkere, men spørgsmålet om det skal være Digitaltryk  eller god gammeldags trykning.
Avatar billede dnx Nybegynder
08. juli 2006 - 16:39 #2
Vi havde offsettryk sidste år. Leveret af www.sulfo.dk men det var utrolig dårlig service. Deadlines der ikke blev holdt, og som krævede at vi ofte skulle levere en måned eller mere før reel udgivelse, og så vente en månede ekstra på bladet.
Avatar billede leif Seniormester
08. juli 2006 - 16:54 #3
www.lasertryk.dk
www.paritas.dk
www.vesterkopi.dk

Er nogen af dem som jeg selv har været med til at bruge til Tryk Opgaver

Med hensyn til programmel er det svært at sige hvad du skal bruge, InDesign (Den professionelle bruger), Publisher(Den OK seriøse, men billigere end InDesign) og Word (I mangel på bedre) er eksempler på mulige programmer.
Avatar billede trav4u2 Novice
08. juli 2006 - 17:08 #4
Hvis du gerne selv vil arbejde med dtp / design kan du ikke finde et bedre
program end Serif PagePlus som du kan hente i en gratis version her
http://www.freeserifsoftware.com/default.asp
inc. masser af gratis skabeloner
http://www.freeserifsoftware.com/software/PagePlus/dtp_designs.asp

Jeg har brugt programmet siden version 1.2 som udkom for 10-15 år siden
og jeg kan varmt anbefale det!

Du skal dog være opmærksom på hvilke fil-formater din nye trykker kan
modtage materialet i.

Min PagePlus 8 (ikke SE) kan udover eget format gemme som både
raster og vektor grafik.
Avatar billede trav4u2 Novice
08. juli 2006 - 17:09 #5
"raster og vektor grafik" -> "Bitmap og vektor" :-)
Avatar billede dnx Nybegynder
08. juli 2006 - 18:11 #6
Kigger på trykkerne leif tusind tak :)

Programmet ser super godt ud trav4u2...

Lader dog spørgsmålet stå lidt endnu...
Avatar billede dnx Nybegynder
08. juli 2006 - 18:23 #7
Lige et spørgsmål trav4u2 hvis du kan svare på det. (eller andre hvis det er)

Bladet er i A5, mit spørgsmål er så hvordan jeg skal lave det i Pageplus, det har gjort mig lidt forvirret, jeg ved godt hvordan man får A5 frem, men bliver i tvivl om det skal være en foldet A4 der ligger ned, en normal A5 eller noget andet? Nogen der ved hvad man typisk skal sende til en trykker?
Avatar billede leif Seniormester
08. juli 2006 - 19:00 #8
Det er forskelligt hvad man vælger, til tider sender vi en PDF i A4 format så nedskalerer trykkeren selv til A5 og sætter siderne korrekt.
Avatar billede trav4u2 Novice
08. juli 2006 - 19:47 #9
Når du har fundet en trykker kan han fortælle dig hvilket format han foretrækker.
Som Leif siger så er det ikke noget problem at nedskalere fra A4 til A5

Hvis trykkeren foretrækker pdf-formatet kan du sagtens bruge en pfd printer driver
til det. Jeg bruger selv Jaws Pdf Creator
http://www.jawspdf.com/pdf_creator/index.html
men der findes, mig bekendt, mange freeware programmer der kan det samme.

Så jeg tror ikke du skal tænke på A4 - A5 osv. nu. Det vil normalt kun være aktuelt
hvis du selv vil printe.
Med foldet A4, kan du evt. bruge ”side folded booklet” i A4 størrelse.
Avatar billede leif Seniormester
08. juli 2006 - 20:11 #10
Med hensyn til PDF kan de fleste trykkere li' at få det i det format da du kan inkludere alt i en fil. Jeg bruger selv enten Adode Acrobat, gotomaxx maxx PDFMAILER eller eDocPrinter PDF Pro
Avatar billede trav4u2 Novice
08. juli 2006 - 21:57 #11
Hvis du gerne vil holde lidt på moneterne kan du prøve
Cute PDF Writer. Har du ikke en PS2PDF converter,
kan du bruge Ghostscript.
Begge er gratis & uden tags :-)
http://www.cutepdf.com/Products/CutePDF/Writer.asp

Nå... Tilbage til VM-bold ;-)
God fornøjelse!
Avatar billede dnx Nybegynder
08. juli 2006 - 22:38 #12
Lyder super, roder videre med det.

Leger faktisk med tanken selv at printe, da vi har en rigtig god printer på min skole der både kan folde, klipse og alt det andet, men om den kan det i farve og kay kvalitet må jeg jo så finde ud af =)
Avatar billede dnx Nybegynder
08. juli 2006 - 22:51 #13
Har lige rodet lidt, og vil gerne tilføje

Wauw, cutepdf er virkeligt fedt, det er et program der virkeligt funker.
Avatar billede dnx Nybegynder
12. juli 2006 - 15:56 #14
Så er det ved at være lukketid, vil du smide at svar Leif?
Avatar billede leif Seniormester
12. juli 2006 - 16:11 #15
Som anmodet
Avatar billede dnx Nybegynder
04. august 2006 - 14:47 #16
Takker, undskylder den lange lukketid...
Avatar billede leif Seniormester
04. august 2006 - 15:07 #17
Det overlever vi nok
Avatar billede leif Seniormester
04. august 2006 - 15:07 #18
Tak for point