Avatar billede neotro Nybegynder
22. juni 2006 - 19:47 Der er 3 kommentarer

Delt NAS fra flere destiantioner

Hejsa - jeg har et spørgsmål vedr. en filserver. Jeg er medlem af en familie, som geografisk er spredt i Danmark. Vi er 5 grene af familien som gerne vil kunne dele billeder og feriefilm, samt have en hvis backup af dem. Vi har 4 forskellige internetudbydere.

Her er så mit spørgsmål, kan jeg sætte en NAS disk i RAID op på mit netværk, som de 4 andre grene af familien vil kunne når fra internettet og vil man kunne tilknytte NAS drevet som drev i windows. (Win2000 og XP) for derved at kunne trække og slippe billeder over i de 5 biblioteker som vi har snakket om skal være på drevet. En for hver familiegren, som alle skal have adgang til.

Vi har drøftet forskellige løsninger, både nogle af de løsninger som findes på nettet - eksempelvis Kodak, de er meget smarte, men tager lang tid at benytte og det andet her synes vi kunne lyde smartere. Så har vi selv styr på billederne og vi behøver ikke at have en PC/server kørende 24 timer i døgnet, men kun NASen.
Avatar billede kenp Novice
23. juni 2006 - 21:04 #1
Så skal den jo understøtte FTP for at det kunne lade sig gøre..
Avatar billede neotro Nybegynder
23. juni 2006 - 21:43 #2
Ja men jeg ved det kan lade sig gøre jeg er bare i tvivl om hvordan og hvad jeg skal tage højde for. Hvad skal NAS serveren understøtte og hvordan med NAT på routeren hvis den står på et internt net? Er der porte som skal være åbne og andet man skal være opmærksom på?
Avatar billede kenp Novice
23. juni 2006 - 21:51 #3
Sikkerhd vil altid være et problem...

Men hvis den understøtter ftp og bruger gruppe kunne det være en mulighed (så skal du åbne for port 21 ind til nas) Men du skal jo være opmærksom på at det også kommer an på din og deres opload og download hastighed hvordan det vil gå.