Avatar billede mickster22 Nybegynder
10. juni 2006 - 11:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

USB afklaring.

Min kæreste bliver ved med at sige til mig at jeg skal huske at aktivere "saftly remove hardware"-fukntionen når jeg fjerner noget fra usb-porten. Jeg bliver ved med at sige det er ligegyldigt og hiver bare USB-pennen ud (f.eks).
Min kærste siger at Windows ikke ville lave denne funktion hvis den ikke skulle bruges, og hun er nervøs for data på pennen bliver slettet.
Jeg siger at den der funktion på windows er et levn fra tidligere generationer og er out-off-date, og der sker ingenting med data på pennen.
HVEM har ret :)
Et af de mere pudsige spørgsmål ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. juni 2006 - 11:44 #1
Det har din kæreste.
Hvis der skrives til pennen i det øjeblik du hiver den ud kan data blive beskadiget.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. juni 2006 - 11:44 #2
:)
Avatar billede peet49 Nybegynder
10. juni 2006 - 11:45 #3
Det kommer an på pennen, er den ikke beskyttet, går den "måske" istykker, når den bliver fjernet med power på, det er ikke noget, jeg vil anbefale.
Avatar billede uffesteenberg Novice
10. juni 2006 - 12:10 #4
Men du skal selvfølgelig ikke fortælle hende,at hun i princippet har ret... Bare sig du lader hende få ret og gør som hun synes - så kan det være der vanker en flødekage eller en flaske whisky eller andet til gengæld ;-)
10. juni 2006 - 13:02 #5
Jeg er helt enig med John.
>peet49, jeg tror nu ikke de kan gå i stykker af det, men hvis de ikke er "lukket" korrekt, så kan de låse og så må man formater sig ud af det.
Avatar billede peet49 Nybegynder
10. juni 2006 - 13:06 #6
Sidder der ikke spærredioder til, at beskytte, gå de meget let istykker, når du fjerner pennene med power på, så det kan være en "dyr" spass.
Avatar billede mickster22 Nybegynder
10. juni 2006 - 13:10 #7
Er der ikke altid "power-på"? Jeg synes ikke jeg er herre over om den blinker eller ikke gør. Og hvad er det egentlig der sker når man beder windows om at "saftly remove hardware"? Windows har endda designet en meget fin lille lyd når man fjerner sit usb-device... Hvorfor har de lavet sådanne en lyd hvis det ikke er tiltænkt man skal gøre sådan?
Tak for de gode svar indtil videre ;)
Avatar billede haverslev Novice
10. juni 2006 - 13:11 #8
For lige at uddybe johns svar, som er helt korrekt, så er "sikker fjernelse af hardware" en funktion der er overført til XP fra det kendete SCSI harddiske "hot swap" funktion og bruges nu ifm. satadiske og usb.
Det er jo meningen at man skal sikre sig at der IKKE bliver skrevet til HDD/ eller i dette tilfælde USB`en, ved at bruge funktionen "sikker fjernelse af hardware"
Avatar billede mickster22 Nybegynder
10. juni 2006 - 13:16 #9
AHA. Det er altså for at afbryde al kommunikation mellem comp og device? Det giver jo god mening. Hvis man er sikker på man ikke skriver til disk, sker der altså ikke rigtig noget?
Avatar billede haverslev Novice
10. juni 2006 - 13:23 #10
Det er IKKE klogt at BLOT trække den ud af stikket.
1. du kan ikke være 100% sikker på at der skrives/kommunikeres til/fra den, SELVOM der ikke arbejdes på enheden.
2. du kan miste "allokeringen" på enheden og du kan derefter IKKE få kontakt til dine data igen. Dine data kan få status som "RAW" og så er du på herrens mark og skal bruge 3.parts program til at redde data.
Avatar billede mickster22 Nybegynder
10. juni 2006 - 13:29 #11
Got it. En lille lærestreg til mig og en lille sejr til kvindekønnet ;)
Avatar billede thov Forsker
10. juni 2006 - 15:30 #12
Hvis man i 'Enhedshåndtering' højreklikker på USB-drevet, vælger 'Egenskaber' og klikker på 'Politikker', så ser man Microsofts ønsketænkning - Kun når cachelagring er aktiveret behøver man at bruge 'sikker fjernelse'.
Erfaringerne viser, ganske rigtigt, at det er noget M$ bullshit, 'sikker fjernelse' hvergang er en rigtig god ide.