Avatar billede jbb007 Nybegynder
06. maj 2006 - 18:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Spildt en drink/øl på/i et digital kamera - hvad gør man??

Mit Casio EXILIM Pro EX-P600 er blevet ret klistret pga. øl el. lign.: linsen og beskyttelsesklappen kører ikke godt - og klappen skal have hjælp til at trække sig væk..

Tilsyneladende kan kameraet godt tage gode billeder stadig, men ved ikke hvor langt væsken er kommet ind i kameraet..

Hvordan og hvem kan rense det?? Kan de gøre det i en alm. fotoforretning? Og hvad tror I sådan en omgang skal koste??

Vi holdt indflytterfest, hvor digital kameraet var brug, og dagen efter opdagede jeg, at der var blevet spildt en eller klistret væske i/på digitalkameraet.. Argh og SUK!!

Er sådan noget mon almindeligvis dækket af indboforsikringen??

Kameraet er sådan et:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91869
http://world.casio.com/exilim/en/ex_p600/
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. maj 2006 - 18:09 #1
Hvis kameraet stadig er under garentien, så ville jeg høre hvad forretningen hvor det er købt kan hjælpe med,

hvis ikke, så ville jeg kontakte forsikringen og høre om de kan hjælpe. Om den dækker afhænger stærkt af hvad policen siger og også om hvilket firma det drejer sig om. Hvis det er Fair, så glem alt.

Hvia ser ingen muligheder er, så håb at det går godt, de fleste kameraer og andre dimser, tåler faktisk relativt meget
Avatar billede jbb007 Nybegynder
06. maj 2006 - 18:14 #2
Kameraet er købt over nettet hos technikdirekt i tyskland, men jeg tror alligevel, at det er tvivlsomt, om fest-uheld hører under garantien... det kan vel dårlig være en funktionsfejl :)

Kan foto-forretninger ikke rense digitalkameraer??

Men jo, jeg skal lige have læst vores police...
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. maj 2006 - 18:16 #3
Normalt vil de ikke give sig i kast med den slags, men sende den til et værksted. De gode forretninger har også samarbejder med gode værksteder, der kan skilde ad og rense, men det bliver nok for dyrt i arbejdsløn
Avatar billede pinball Nybegynder
06. maj 2006 - 18:48 #4
citat: Liquid intrusion of any kind is nearly always terminal, and at the very least - a very expensive service. Very light intrusion, e.g. an accidental splash, may be possible to clean and treat, however, speed is of the essence and you must immediately remove the batteries. Leaving batteries in a liquid damaged camera will certainly kill it.
Avatar billede pinball Nybegynder
06. maj 2006 - 18:49 #5
Water and other liquid damage:

Have you removed the batteries?
If not, do it now! Rewind the film ONLY if it can be done by hand.
If the camera was fully immersed in liquid, whether water or soup, and it is not a waterproof camera, the best advice, I am sorry to say, is probably to throw it back in again and leave it.
It is simply not possible to salvage the camera economically from this type of accident. It may be possible to save the lens (on an SLR camera), but almost certainly not the camera body.
If the liquid intrusion is not too severe, you need to try and minimize it seeping deeper into the mechanism. After removing the batteries, place the camera in such a position that the liquid will drain out the same way it entered. Leave it long enough to dry thoroughly. You can even use a hair dryer on low setting to dry it. Then take it to your nearest Service Center and have it inspected and cleaned. Also let the service people remove the film for you.
Be prepared to have to pay for clean-up whether or not the camera will function properly again, as it is usually not possible to determine if all is well until all the work has been done.
You may not find a service center that will accept a camera for service after complete or severe liquid intrusion, and certainly not if it was immersed into saltwater or some kind of sticky liquid (anything with sugar in it).

http://www.cameracheckpoint.com.au/html/faultfinder.html
Avatar billede uffesteenberg Novice
08. maj 2006 - 22:37 #6
Hvis du skal melde det til fosikringen, så anbefaler jeg at du NÆRlæser policen paragraffer... selv små sproglige detaljer i beskrivelsen af hændelsesforløbet kan afgøre om der dækkes eller ej!!
Avatar billede jbb007 Nybegynder
10. maj 2006 - 02:28 #7
fandt et casio-værksted i dk via www.westheimer.dk: PW Service Center ApS
- skrev en mail til dem -
og de foreslår, at jeg kan sende kameraet til dem og få et prisoverslag, inden de gør noget videre...

så nu får vi så se...
Avatar billede jbb007 Nybegynder
10. juni 2006 - 02:45 #8
JESUS - de ville have 2000 for at reparere det!!! De 500 i arb. løn og så en ny linse!!

Takker så afgjort nej - og eksperimenterer lidt med noget varmt demineraliseret vand...