Avatar billede weblance Nybegynder
27. april 2006 - 17:34 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er fidusen med "RAW" fotografering?

Jeg har et FujiFilm S5000 som kan tager billeder i "RAW" format. Hvad er fordele/ulemper ved at tage billederne i dette format? De fylder godt nok en hel del mere og er i TIFF - ryger der noget af kvaliteten ved at bruge JPEG?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. april 2006 - 17:37 #1
RAW er det rå format kameraet gør ikke noget ved billedet.

TIFF og JPG er begge komprimerede formater og ved komprimering smider man noget væk!!!
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
27. april 2006 - 17:46 #2
lige en lille rettelse 'james t dk': TIFF komprimerer ikke billedet, men du har fuldstændig ret i at RAW tager de rå data fra kameraet ....abslout anbefalesesværdigt.

Hvilkem vers. af Photohop bruger du 'weblance'?
Avatar billede weblance Nybegynder
27. april 2006 - 17:54 #3
JA, jeg bruger faktisk ikke Photoshop (bør jeg det?) jeg bruger Paint Shop Pro X
Avatar billede weblance Nybegynder
27. april 2006 - 17:56 #4
Jeg har lagt mærke til at når jeg kører almindeligt på auto, dvs. ikke raw, så vælger kameraet selv iso værdien, men når jeg kører raw og også på auto skal jeg selv vælge mellem 200 og 400. Er 200 ikke bedst?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
27. april 2006 - 17:59 #5
Åhh, det var bare omkring brug af RAW-formattet at jeg havde et link til at forstå det bedre, men det er helt og holdent et Photoshop-ting.

Det ene eller det andet, arbejder du professionelt med billedbehandling er der ingen tvivl, men er det til sommerferie-billederne, så lad pengepungen afgøre - Photoshop er dyrt!
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
27. april 2006 - 18:01 #6
Jo og nej, hvad angår ISO har det noget at gøre med hvor megen lys der er til rådighed: Men jo lavere ISO-tal jo skarpere billede, men det kan jo så risikere at blive rystet, og så er vi lige langt.
Du kan normalt også kun se forskel ved store forstørrelser.
Avatar billede Beach Mester
28. april 2006 - 04:16 #7
Hvis du vil læse en lidt (læs: meget) mere teknisk artikel omkring RAW bør du starte fra side 1 her->
http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=717&side=1
...Men er det kun det løse du lige vil have fat i så kan du springe frem til side 6 & 7->
http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=717&side=6
http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=717&side=7

Forøvrigt så fortsætter artikelserien med del 2 her->
http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=763

Alt er på dansk, er skåret ud i pap så alle kan følge med. Men det kræver at man har tid til at sætte sig ind i alle de aspekter og muligheder der findes skyd/kig/print, hvis man vil have den fulde glæde af *.RAW og de efterfølgende trin til print.
Jeps, det er lidt teknisk, men absolut ikke umuligt at komme igennem. Resultatet vil du få igen på dine print når folk syntes dine billeders kvalitet ligger langt over de de selv kan lave med samme udstyr.
Så et godt forslag er at give dig tid til at læse det hele igennem, og bruge nogle dage til at kalibrere dit grej til det bedste resultat.

God fornøjelse:-)

//Beach
Avatar billede weblance Nybegynder
28. april 2006 - 10:16 #8
Tak for de gode svar og fif!
Avatar billede weblance Nybegynder
28. april 2006 - 10:17 #9
Jeg har nu et lille problem :(
CD'en med softwaren til kameraet er forsvundet og der på ligger programmet til at læse raw filerne - og jeg kan åbenbart ikke finde softwaren på fujifilm's hjemmeside.
Avatar billede Beach Mester
28. april 2006 - 23:26 #10
Hvis du ønsker en ny skive med det gamle program (der findes nye opdateringer der kræver det gamle program er installeret) bliver du nød til at kontakte Fujifilm Danmark og bede dem om at sende dig en ny.
Hvis du skriver en mail så husk at skrive kameraets stelnummer, ellers kommer der aldrig noget svar:-)

//Beach