Avatar billede dennism Nybegynder
21. april 2006 - 17:07 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Design af visitkort

Jeg har lavet dette visitkort:
http://www.demaweb.dk/visitkort/visitkort.doc

Kan jeg på nogen måde optimere billeder mm. til tryk? Hvad synes I om det?

Jeg skal have det trykt hos LaserTryk.dk, og de skal modtage det som PDF:
http://www.demaweb.dk/visitkort/visitkort.pdf

Har lavet det med CutePDF.
Hvordan kan det være, at det har A4-størrelse? Det skulle gerne have samme mål som er angivet i doc-filen.

Håber nogen kan hjælpe mig med det.
Avatar billede domaz.dk Novice
22. april 2006 - 00:12 #1
ved jeg ikk...

Men når jeg laver visitkort er det i photoshop hvor efter det bliver konverteret til pdf... Desuden ser det "underligt" ud bagsiden af visitkortet... nogle af "stregerne" er meget kantede og ikk bløde som f.eks. den nederste blå streg er... den nederste blå streg har os en reflektion igennem sig, det har de andre ikk...
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. april 2006 - 01:50 #2
Du kan ikke lave ting til tryk i word...
Din grafik er i forkert farverum (RGB) og for lav opløsning (omkring 170ppi)
Og du har ingen skæremærker. Og dine skrifter er nok eller ikke embeded.

Du skal nok regne med at trykkeriet tager penge for at rette de ting.

Sager til tryk sættes op i feks InDesign.
Og så printes til postscript og PDF laves så udfra korrekt trykprofil i Distiller.

Hvis du vil betale en lille skilling, kan jeg sætte det op for dig på 30min. Og så er det 100% korrekt til tryk.
Skriv en mail til mig på lf@mobilemarketing.dk
Så kan jeg se på det imorgen :)
Avatar billede maqhem Nybegynder
22. april 2006 - 10:30 #3
og en sidste ting... Du burde næste gang cencurrere oplysninger så som adresse, telefonnummer og e-mail hér på nettet.
Du kunne jo eksempelvis have skrevet ????? i stedet for eller hvad ved jeg ;)
Avatar billede dennism Nybegynder
22. april 2006 - 10:42 #4
Tak for jeres svar.

maghem >>
Hvorfor bør jeg cencurrere dem? De ligger alligevel frit tilgængeligt på mit website.
Avatar billede dennism Nybegynder
22. april 2006 - 10:43 #5
doggy82 >>

Hvad er Distiller og postscipt?
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. april 2006 - 11:21 #6
Postscript er et enhedsuafhængigt sidebeskrivelsessprog. Og kan altså læses i alle led af det grafiske workflow. Filendelsen er .ps

Distiller et et program fra Adobe som laver pdf-filer udfra ps-filer. Det kan så gøres udfra en standard trykprofil, eller udfra en profil fra trykkeriet.
Feks kan du se avisernes standard her http://www.medienet.net/pub/pdfbranchestandard/

Sådan en profil (joboption) sørger for at lave korrrekt opløsning osv. i pdf-filen.
Avatar billede maqhem Nybegynder
22. april 2006 - 11:26 #7
det må du selv om... Men bare husk, at de kan let blive misbrugt... Hvis jeg var én eller anden ond hacker, kunne jeg spamme dig SÅ meget, og sende vira i mailsne.
Adressen kan jeg ikke lige komme på med, men jeg ved bare ved mig selv, at jeg ikke er sikker på at lægge dem op offenligt
Avatar billede maqhem Nybegynder
22. april 2006 - 11:27 #8
well... du bestemmer jo selv
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. april 2006 - 11:29 #9
Og maghem, der er vel ingen grund til at være paranoid.
Er folk på nettet mere farlige end folk i "virkeligheden"?
Avatar billede maqhem Nybegynder
22. april 2006 - 12:23 #10
nix, men heller ikke mindre vil jeg da mene. De kan jo skade computeren på en særdeles hård måde...
Avatar billede dennism Nybegynder
22. april 2006 - 14:11 #11
Maghem >>

Jeg har et firma, og er derfor naturligvis nødt til at have disse informationer liggende.
Hvis jeg var en mindreårig pige, kan jeg se et problem i det - eller ikke!
Avatar billede maqhem Nybegynder
22. april 2006 - 14:45 #12
som sagt, så bestemmer du selv...
Avatar billede dennism Nybegynder
22. april 2006 - 16:17 #13
Tilbage til spørgsmålet:

Jeg har prøvet at sidde og designe i InDesign. Hvad er fordelene ved det, fremfor bare at lave det i Photoshop?
Avatar billede dennism Nybegynder
22. april 2006 - 16:24 #14
Jeg har netop lavet en ny PDF-fil, udfra det jeg har lavet i InDesign:
http://www.demaweb.dk/visitkort/visitkort2.pdf

Er det bedre til trykning?
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. april 2006 - 17:16 #15
Ja... fremskridt.. Så mangler du bare at lave de to billeder i 300ppi -- nu er de kun 72ppi.
Kan gøres i Photoshop. Image -> Image Size

Men det bedste vil nok være bare at lave det som vektorer.
Den der figur der, er det ikke et typografisk ornament fra en font?
Mener jeg har set det før.
Sæt den ind på ny i InDesign. Så skal den bare outlines og de enkelte dele kan vælges med den hvide pil, så der kan lægges forskellige farver på.

Dropshadow kan også laves i InDesign.
Avatar billede doggy82 Praktikant
22. april 2006 - 17:24 #16
Og det er nok også en god idé at outline skriften. Trebuchet MS er jo en truetype. Og truetype duer ikke til tryk.
Avatar billede dennism Nybegynder
22. april 2006 - 18:33 #17
Kan jeg ikke lige så godt lave det hele i Photoshop? Er der nogen ide i at kopiere det over i InDesign?

Figuren er lavet med path-tool..mener jeg det hedder.
HVad vil det sige at outline, og hvordan gør jeg det? Hvorfor skal der lægges anden farve på?

Og hvad med skriften? Hvordan outliner jeg den? Kan Trebuchet MS godt bruges hvis den bliver outlined?
Avatar billede dennism Nybegynder
23. april 2006 - 11:13 #18
Kan du ikke hjælpe her?
Avatar billede flashnoob Nybegynder
23. april 2006 - 16:04 #19
Du kan godt lave det i photoshop, hvis det er det program du er mest fortrolig med. Du skal bare huske at lave det i 300ppi / CMYK. Den opsætning vælger du når du skal lave et nyt projekt. Så kan du sætte det hele op i photoshop og når du har gjort det, skal du flatten dit billede (Image -> Flatten Image) og gemme som en TIFF-fil. Så er det bare et billede og skal indsættes i InDesign.
Og du skal jo have lavet din PDF via InDesign, så ja der er en idé i at kopiere det over i InDesign :)
Avatar billede dennism Nybegynder
25. april 2006 - 12:41 #20
Hvordan ved jeg, om en font er truetype?

Hvilken PDF-metode skal jeg vælge i InDesign?
Avatar billede dennism Nybegynder
25. april 2006 - 16:24 #21
Jeg har nu et kort til at ligge her:
http://www.demaweb.dk/visitkort/visitkort4.pdf

Der skulle gerne være i CMYK og 300ppi. Korrekt? Hvad med billedern og skrift? Er det godt nok til tryk?
Avatar billede flashnoob Nybegynder
25. april 2006 - 17:28 #22
Så vidt jeg kan se er logoet ikke vektoriseret? Jeg tror ikke det bliver pænt når det bliver trykt.
Avatar billede dennism Nybegynder
25. april 2006 - 17:30 #23
Hvordan vektoriserer man det?
Avatar billede flashnoob Nybegynder
25. april 2006 - 17:48 #24
Det bedste vil nok være hvis du tegner logoet i Illustrator. Du kan eksportere dine paths over i Illustrator via File -> Export-> Paths to Illustrator. I Illustrator er du så nødt til farvelægge de forskellige paths igen. Derefter gemmer du til .eps som du så henter ind i InDesign.(Det kan godt være der er en lettere måde via Indesign, men det må doggy82 lige forklare dig hvis der er... kender ikke så meget til Indesign, er Quark bruger (lidt endnu :)))
Det kan også gøres i photoshop, hvor du så skal hive dine paths større via dit path selection tool. Det kan blive lidt noget rod hvis du har brugt styles. Men prøv dig frem.
Avatar billede dennism Nybegynder
28. april 2006 - 09:02 #25
Sådan - nu har jeg en ny version liggende:
http://www.demaweb.dk/visitkort/visitkort5.pdf

Er dette optimalt til tryk?

Har smidt flere point i dette spørgsmål.
Avatar billede dennism Nybegynder
02. maj 2006 - 07:29 #26
doggy82 >>

Smider du lige et svar?
Avatar billede doggy82 Praktikant
02. maj 2006 - 08:15 #27
Ja da :)