Avatar billede twotimes Nybegynder
18. marts 2006 - 14:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Højrejustering eller centrering

Jeg er kommet til at tænke hvordan det er bedst at placere sin hjemmeside på skærmen.
Nogen, der har en holdning til om centrering generelt er at foretrække fremfor venstrestilling..?
Jeg tænker især ift. bruger med store skærme.

Ved godt det er mægtigt generelt og kommer an på det enkelte design, men er der nogen, der har en mening..?
Avatar billede doggy82 Praktikant
18. marts 2006 - 14:30 #1
Hmm som du selv siger kommer det an på siden..
Men feks lavede www.veer.com et redesign for ca. 6 måneder siden.
Blandt andet flyttede de siden væk fra midten, og ud til venstre som den er nu. Og det irriterer mig virkeligt :(

En tredie mulighed er jo 100% bredde.
Som på www.boxesandarrows.com

Og man kan feks lade brugeren vælge om han vil have fast eller variabel bredde.

Min egen side og de sidste par sider jeg har lavet har alle været centreret.
Det har været et ønske fra kundernes side.

Men feks synes jeg at en side som www.pol.dk fungerer godt i venstre side.
Avatar billede twotimes Nybegynder
18. marts 2006 - 14:39 #2
100% er vel ikke altid helt optimalt. Risikerer man ikke at skriftypen bliver så stor at det er ubehageligt at læse
Avatar billede doggy82 Praktikant
18. marts 2006 - 14:54 #3
What?! Det ændrer da intet på skriften.
Men jo, man risikerer at linierne bliver rigeligt brede.. sker eks også Boxes&Arrows.. som her http://www.boxesandarrows.com/view/change_architecture_bringing_ia_to_the_business_domain
Det er jo ikke til at læse..
Avatar billede twotimes Nybegynder
18. marts 2006 - 15:13 #4
hvis det skal se pænt nødt bliver man da nødt til at sørge for at også skriften og ikke kun billeder osv. justeres ift. skærmstørrelsen.
Avatar billede domaz.dk Novice
18. marts 2006 - 15:41 #5
nej det plejer man bestemt ikke at gøre... skriftstørrelsen plejer at være den samme lige meget hvilken opløsning brugeren har... du kunne evt sætte en lille knap ind så de selv kan gøre skrifstørrelsen på hjemmesiden større...
Avatar billede twotimes Nybegynder
18. marts 2006 - 16:18 #6
hvad så hvis man f.eks. har en menu der består af firkanter med noget skrift i.
De firkanter bliver meget store på en 70 tommer skærm, og det kommer da til at se mærkeligt ud hvis skriften stadig er størrelse 12.
Avatar billede domaz.dk Novice
18. marts 2006 - 16:22 #7
ikk hvis du giver "boksene" en fast 'width'...
Avatar billede twotimes Nybegynder
18. marts 2006 - 16:46 #8
så justerer siden sig jo ikke ift. brugerens skærm...
Avatar billede domaz.dk Novice
18. marts 2006 - 16:52 #9
ikk hvis det kun er menu boksene der har en fast width... restene af siden skal selvf stadig justeres efter %...

- ved ikk om du kan følge mig...
Avatar billede doggy82 Praktikant
18. marts 2006 - 18:08 #10
lol..
Avatar billede twotimes Nybegynder
18. marts 2006 - 18:44 #11
øhm hr. domaz resten af siden der justeres efter % kommer jo så til at være for stor ift. menu boksene. Kan du følge med der..?

Hvis noget af siden ændrer størrelse, og noget af siden ikke ændre størrelse, passer de to ting jo ikke til hinanden ved forskellige skærm størrelse.
Avatar billede doggy82 Praktikant
18. marts 2006 - 18:48 #12
Jo da. Sådan er der da masser af sider der er. Som feks www.boxesandarrows.com
Avatar billede twotimes Nybegynder
18. marts 2006 - 18:52 #13
jo jo, syntes bare ikke det ser specielt fedt ud på en stor skærm. En masse meget lange linjer med tekst osv.
Avatar billede domaz.dk Novice
18. marts 2006 - 19:12 #14
jamen hvad er diskusionen så..?!? så skal du jo bare ha nogle faste width på din side hvis du os vil ha den skal se fin ud på 3251232435 tommer skærme...

og nej, resten af siden vil ikk blive for stor iforhold til menuen hvis man laver det ordentlig.. som f.eks. www.boxesandarrows.com har gjort...