Avatar billede bernhof Nybegynder
14. marts 2006 - 12:31 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Udfør command line

Hej

Når jeg vil udføre en command line i .NET vil jeg under normale omstændigheder benytte Process.Start, og relaterede klasser. Men når jeg benytter disse, skal min command opdeles i filnavn og parametre, hvilket normalt er fint nok, da man ved hvilken kommando, der er tale om.

Men i mit tilfælde indtaster brugeren selv en kommando linie bestående af både filnavn og parametre, som mit program skal eksekvere, fx.:

  dostuff -b -a

eller en lidt mere indviklet udgave:

  "C:\Folder with space\dostuff.exe" -b -a

Enten kan jeg selv opdele disse kommando linier i filnavn og parametre (men det er ikke bare så simpelt som at lede efter det første mellemrum) eller finde en måde at gøre det, automatisk, i .NET, hvis muligt.

Er det muligt at få det gjort automatisk i .NET?
Avatar billede bernhof Nybegynder
14. marts 2006 - 12:33 #1
Altså - normalt kan man skrive:

  Process.Start("C:\fil.exe", "-b -a")

Men jeg havde håbet på, at den selv kunne inddele det, hvis man bare stak den hele linien i en constructor:

  Dim x As New ProcessStartInfo("C:\fil.exe -b -a")
  Process.Start(x)

Men det er ikke muligt.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2006 - 13:20 #2
Har du proevet:

Process.Start("C:\fil.exe -b -a")

den plejer faktisk at virke på windows.

Ellers bliver du nok nødt til at skrive en lille mini parser som deler ved mellemrum
der ikke er inden i "" (for loop + switch + inquote bool variabel)
Avatar billede bernhof Nybegynder
14. marts 2006 - 13:53 #3
Mini-parseren var også den eneste mulighed jeg umiddelbart så.

Følgende giver mig bare 'The system cannot find the file specified':

  Process.Start("cmd /c ""ping 127.0.0.1""")

Hvorimod hvis jeg kører

  cmd /c "ping 127.0.0.1"

via Start > Kør, så virker det fint.
Avatar billede bernhof Nybegynder
15. marts 2006 - 10:19 #4
Har du selv prøvet Process.Start("fil og parameter"), hvor det virkede?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2006 - 13:14 #5
ikke fra .NET

men så må konklusionen jo være: for loop + switch + inquote bool variabel
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2006 - 13:15 #6
oversat til VB.NET ...
Avatar billede bernhof Nybegynder
15. marts 2006 - 14:24 #7
Ok. Ja, jeg prøver parseren. Benytter dog bare følgende regex:

(?:"(.*?)"|(.*?))\s(.*)

Lægger du lige et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2006 - 05:54 #8
ok