Avatar billede uffesteenberg Novice
09. marts 2006 - 03:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tvivl mht. print af billeder

Skal for første gang prøve at bestille print af mine fotos via nettet (Bilka eller lign)..
Jeg bruger Panasonic FZ-5... dejligt kamera :-)

Har f.eks. et billede med følgende data:
-1920 x 2560 pixels
-vandret og lodret opløsning 72 dpi
-bitdybde 24

Lige nogle basic spørgsmål:
-Hvis jeg beskærer skal det stadig holdes i 3:4 format ikke?
Hvad så hvis man gerne vil have digitale print af noget der IKKE er 3:4 men f.eks. 1:1?

-Ved intet om dpi.. er 72 fint eller skal jeg sætte det højere før jeg sender billederne til print? Så i en eller anden test af butikker med billedprint, at de havde sat dem til 300 dpi.... hvis det bør rettes kan jeg så bare ændre det i et af de mange slags foto-programmer??
Avatar billede mobius6 Juniormester
09. marts 2006 - 05:12 #1
72 er til visning via browser - til digitalprint skal det absolut minimum være 150
til tryk min. 300 (gerne mere).

søg på "dpi" og "ppi" under Artikler her på E, der er et par ganske gode artikler om disse (ofte misforståede( begreber)-

hvis du beskræer det (fx med crop værktøjet i photoshop) kan du skære det lige som du vil.
Avatar billede uffesteenberg Novice
09. marts 2006 - 16:11 #2
Okay takker ;-) .. på Bilkas foto-side skriver de også 100 dpi som tommelfinger-regel... Bliver det endnu beder hvis jeg laver dem om til 300 dpi??

Mht. beskæring: Hvis jeg beskærer så det ikke svarer til 3:4 format, bliber billederne så ikke bare "strækket" når de fremkaldes??

(Kunne ikke finde ARTIKLER om dpi/ppi men kun andre tråde)
Avatar billede mobius6 Juniormester
09. marts 2006 - 19:41 #3
nu skal man aldrig tro alt for meget på Bilka
højere punkttal (dpi, ppi) giver bedre kvalitet

der er MASSER af artikler fx:
http://www.eksperten.dk/artikler/79
Avatar billede uffesteenberg Novice
09. marts 2006 - 19:50 #4
Tak, læser lige artiklen.. kunne bare ikke finde dem når jeg lavede artikelsøgning på "dpi"/"ppi"...
Avatar billede uffesteenberg Novice
10. juli 2006 - 23:58 #5
Svar udbedes ;-)
Avatar billede uffesteenberg Novice
17. januar 2007 - 11:56 #6
Ingen svar! Takker og æder selv pointene ;-)