Avatar billede m_bold Praktikant
20. februar 2006 - 11:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvor store må fragtomk. være

Hej.

Jeg er ved at lave en webshop, og skal i den forbindelse vide hvad loven siger om fragt- og leveringspriser. Jeg har hørt et sted, at fragtprisen for en købt vare ikke må overstige den reele omkostning ved forsendelsen - altså at fragtprisen skal udregnes på baggrund af varernes vægt, og ikke 'bare' må ligge fast på f.eks. 50 kr. Men jeg kan ikke finde en lov for det nogen steder.

Jeg vil meget gerne have en henvisning til et sted, hvor reglerne specifikt står skrevet.
Avatar billede kent-s-t Nybegynder
20. februar 2006 - 13:38 #1
Jeg tvivler nu på, om der er en decideret lov, der siger sådan - Hvis jeg bestiller 1 cd ved cdon.com, så koster det mig 29,- det samme som hvis jeg bestiller 10 cd'er ved dem.

Jeg synes at langt det fleste gange jeg bestiller noget over nettet, så må jeg slippe med 49,- i forsendelse...

Jeg kan desværre ikke henvise dig til en lov eller noget - det var blot en kommentar
Avatar billede mobius6 Juniormester
22. februar 2006 - 21:51 #2
ring til PBS (som kommer til at varetage transaktionerne)
de har regelsættet som du SKAL overholde for at drive en DK webshop
lige fra div. standard formuleringer, krav til indhold osv.
desuden ved de alt om reglerne og kan henvise til rettet informationskompetance
hvis de ikke kan svarre. PBS er det absolut bedste bud på at gøre det rigtigt fra start, hvis du ikke bliver godkendt af PBS har du ingen DK shop.
Avatar billede mobius6 Juniormester
22. februar 2006 - 21:52 #3
kan i øvrigt ikke forstille mig at der skulle være regler for max forsendelsesomkostninger så længe det fremgår tydeligt at faktura og info
inden bestilling. (men hvem ved det er jo Dk)
Avatar billede m_bold Praktikant
22. februar 2006 - 22:13 #4
Ja, jeg er klar over at PBS nok ligger inde med oplysningerne, men de følger jo blot den lovgivning, som de er stillet overfor. Det er jo ikke dem, der sætter reglerne, men blot dem, der skal opretholde dem, ved eksempelvis at afvise webshops, som ikke overholder lovgivningen.

Min tanke med dette indlæg var egentlig blot at høre om der var nogen, der måske havde stået i problemstillingen før mig, som ville dele deres erfaringer.

Jeg tror i øvrigt faktisk, at der findes regler, der siger noget lignende, at man ikke må tjene penge på levering, der håndteres af tredje part - eksempelvis Post Danmark. Men mangler som sagt at blive bekræftet i det.
Avatar billede jorgena Nybegynder
27. februar 2006 - 21:26 #5
Du må ikke tjene penge på porto, men 'forsendelsesomkostninger' derimod dækker også din løn. Den må derfor være hvad som helst.
Avatar billede m_bold Praktikant
27. februar 2006 - 21:34 #6
jorgena --> ja, det var også nogenlunde det, som jeg gik ud fra. Har du en henvisning til et sted, hvor jeg kan få 'bevis' for det?
Avatar billede m_bold Praktikant
12. marts 2006 - 18:24 #7
Jeg lukker, da ingen kunne give et helt sikkert svar på mit problem.