Avatar billede jesper2003 Nybegynder
15. februar 2006 - 02:21 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Få mit program til at bruge mindre ram?

Hej eksperten måske er dette simpelt for jer men kan ikke helt finde ud af hvordan man laver så programmet det smider nogen af rammene væk eks når man lukker et vindue i programmet med me.close det gør den nemlig ikke nu... Så den bruger rimelig mange ram. Håber i forstår hvad jeg mener.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2006 - 04:12 #1
dit program allokerer memory fra .NET runtime

.NET runtime allokerer memory fra Windows

hvilken af dem er det som ikke falder ?

det foerste kan du evt. hjaelpe paa vej med en eksplicit garbage collection
(men det forbedrer *IKKE* performance)

det andet er formentligt som det skal vaere
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
15. februar 2006 - 12:27 #2
Det er mit programs exe fil der gør det. Nej det er bare så den ikke sluger så meget ram
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
15. februar 2006 - 12:43 #3
Hvordan laver man det du snakker om der?
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
16. februar 2006 - 13:00 #4
Er du der?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2006 - 17:53 #5
ja

explicit garbage collection ?

GC.Collect();
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
16. februar 2006 - 20:49 #6
Okay det virker men det er ikke ret meget. Mit program bruger ca 20 mb ram eller mere kan det være fordi der er mange grafiske ting i?
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
16. februar 2006 - 20:52 #7
Arr har selv lige løst det det er fordi jeg har en webrowser inde i form1 den bruger kun 15 mb ram når den er fjernet. Men selv om jeg lukker form1 bliver den ved med at bruge 20 mb ram hvordan kan det være?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2006 - 21:02 #8
det er sikkert en unmanaged komponent

kalder du Dispose paa den ?
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
16. februar 2006 - 21:04 #9
Hvor kan jeg se det henne? Skal lige siges at det er VB 2005 jeg bruger
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2006 - 21:07 #10
har den en Dispose metode ?

hvis ja => kald den naar du er faerdig med at bruge den !

det er ligegyldigt hvilket sprog og hvilken version - det er en geberel .NET ting

men maaske kan den bare ikke unloades
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
16. februar 2006 - 21:09 #11
Hvor kan jeg se om den har det henne?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2006 - 21:19 #12
hvis du skriver varnavn. viser VB 2005 saa ikke de metoder der er paa metoden ?

ellers check i docs !
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
16. februar 2006 - 21:25 #13
fatter det ikke lige hvor skal jeg skrive varnavn. Sorry
Avatar billede bernhof Nybegynder
17. februar 2006 - 14:54 #14
Det er ellers meget normalt, at en VB.NET applikation benytter omkring de 20 mb RAM. Umiddelbart vil jeg sige, at der ikke er noget grund til, at du forsøger at tvinge memoryforbruget ned. Husk på, at .NET frameworket selv sørger for at rydde op, hvis der på et tidspunkt skulle blive mangel på memory.

Er det bare for din egen skyld at du forsøger at formindske memory-forbruget, eller ligger der en bedre grund bag?
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
17. februar 2006 - 18:51 #15
Vil bare gerne ha at den bruger så lidt ram så muligt. Så mit program ikke kræver så meget af dem der skal bruge programmet. Men okay 20 er måske ikke meget.
Avatar billede bernhof Nybegynder
19. februar 2006 - 20:19 #16
Okay. Det er min forståelse, at .NET frameworket selv sørger for bedste udnyttelse af memory, hvis der er brug for det. Når der er mere end nok memory, sparer den heller ikke lige så meget på den - muligvis for at opnå bedre performance.
Avatar billede jesper2003 Nybegynder
19. februar 2006 - 21:18 #17
Okay lyder jo meget fornuftigt. Skriv et svar begge 2
Avatar billede arne_v Ekspert
19. februar 2006 - 23:14 #18
.
Avatar billede bernhof Nybegynder
20. februar 2006 - 11:04 #19
.