Avatar billede unicco33 Nybegynder
12. februar 2006 - 16:20 Der er 4 kommentarer

FTPserver opsætning

Jeg vil gerne opsætte en FTP server - hvilket jeg allerede har prøvet, dog uden held. Jeg har brugt forskellige FTP server programmer, og folk kan også sagtens logge ind uden de helt store problemer, dog dropper de ud efter 20-30 sekunder. De får afvide, at værten har smidt den af, hvilket jeg ikke har...

Min computer, hvor jeg prøver og opsætte serveren på, er bag en linksys router, og jeg har derfor måtte ledsage mig selv til at forwarde port 20/21 - hvilket heller ikke har givet noget positivt resultat.

Jeg har ingen former for firewall.

Har du en linksys router, og har prøvet at opsætte en FTP server på en computer bag denne, vil jeg meget gerne høre nogle råd, af en ene eller anden art.
Avatar billede anderssk Nybegynder
17. februar 2006 - 21:22 #1
1. Hvilken FTP server software benytter du?
2. Er det kun én bruger du omtaler som "folk" eller der det flere - hvis det kun er en - hvilken klient benytter han så?

Det kan hjælpe lidt på svaret...
Avatar billede anderssk Nybegynder
17. februar 2006 - 22:01 #2
Det kan være noget med Actice og passive mode på din server og "folks" klient der ikke spiller sammen.
Avatar billede zerocrash Nybegynder
14. marts 2006 - 10:39 #3
Du skal i det her tilfælde tænke på at du skal køre passive mode på serveren fordi du er bag router - og når du kører passive mode på serveren har du et port-område (range) i passive mode  som skal forwardes i routeren til din server.

Dette er både port 20/21 - som du har valgt og gjort + de passive porte!
Typisk vil denne range ligge fra alt over 1024 til 65535 som standard i ftp-serverprogrammet - og her kan du så indstille i serveren hvilke porte du vil bruge. Et godt valg vil være en range på 100 porte - det gør det muligt at lave hurtige overførsler i forhold til kun 1 åben passiv port. Men jo ikke hurtigere end din down/upload tillader i hastighed.

Mit system har jeg opsat til passive mode port TCP 5000-5100 og forwarded denne range fra routeren og ind til serveren. Du skal være opmærksom på at det er TCP-protokollen og IKKE UDP.

God fornøjelse.
Avatar billede zerocrash Nybegynder
14. marts 2006 - 10:42 #4
Som et lille OBS - grunden til at portene i passive mode går OVER 1024 og ikke UNDER men godt KAN lade sig gøre er at de så har mulighed for at komme i konflikt med et andet program - da du fx ikke kan køre 2 programmer på samme port - fx 2xWWW-server på port 80 indgående. Dette vil resultere i en konflikt og så er der intet der virker.

En løsning på dette problem ville så være at lave et loop i routeren - men det er et helt andet emne! :D

Derfor er pointen at holde dig OVER port TCP 1024 i passive mode... :)