Avatar billede reezer Nybegynder
19. januar 2006 - 15:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

DOS command som giver en liste over de drev Computeren kan finde

hey, jeg sidder her med min bærbar i dos og vil gerne vide om der er en commando der får computeren til at vise hvor mange drev den kan finde?
Eksempelvis når windowsbrugere går ind i "denne computer", så kommer listen over drev jo også...

problemet er nemlig at i øjeblikket er jeg i  A: drevet, og jeg vil gerne over på c: drevet.
Det ville jeg da mene man gjorde ved at skrive  cd c:  ?  men det siger den "invalid drive specification" til...

på forhånd tak.
Avatar billede tomb3 Nybegynder
19. januar 2006 - 15:42 #1
Er du sikker på der er oprettet drev på comuteren?
Prøv at gå ind i FDISK og se om der er oprettet partitioner.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=windows+fdisk+howto&meta=
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
19. januar 2006 - 15:42 #2
Du skal bare skrive 'c:' ikke 'cd c:'.
Der findes ikke sådan en kommando i DOS, og hvis du har Windows XP på computeren, så er din harddisk nok formatteret med NTFS filsystemet. Dette kan DOS ikke læse, og så får du ganske rigtigt den fejlmeddelelse da DOS simpelthen ikke kan 'se' drevet...
Avatar billede tomb3 Nybegynder
19. januar 2006 - 15:43 #3
Ah.. havde ikke set han skrev "cd c:"
Avatar billede reezer Nybegynder
19. januar 2006 - 15:45 #4
Tomb3: ja jeg er sikker på at der er flere drev...
Scwarz84: Ja det har du nok ret i. for har nemlig XP. Men er der så ingen måde jeg kan komme til at se drevet på, for det oprindelige problem er at min computer nemlig kommer op med blå skærm (skræk scenariet) under opstart. og vil da være lidt ked af hvis jeg bliver nødt til at formatere, uden at kunne redde nogen ting først
Avatar billede reezer Nybegynder
19. januar 2006 - 15:46 #5
hehe- der er også mange bogstaver at holde styr på ;)
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. januar 2006 - 15:47 #6
Du kan i bios se, hvilke drev der er indstalleret.
Avatar billede reezer Nybegynder
19. januar 2006 - 15:49 #7
Peet-  fik nok ikke forklaret mig ordenligt :)  jeg vil ikke bare så disse drev, men også ind på dem hvis det er muligt... For vil gerne redde nogen af de ting jeg har til at ligge inde på mit "skrivebord" inde på c: drevet
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
19. januar 2006 - 15:54 #8
reezer: Installer Windows XP i en anden mappe på dit C-drev (fx C:\winxp) uden at formattere(!). Når du har fået det op at køre, kan du bruge denne nye installation til at få dine data ud. Til sidst installerer du igen incl. formattering, så du ikke får problemer med programkonflikter og så skulle du være kørende.

En anden mulighed er at bruge en Linux live-CD til at brænde dine data ud, men det kræver jo selvfølgelig lidt kendskab til Linux, for at det er hurtigere end det andet..
Avatar billede reezer Nybegynder
19. januar 2006 - 15:56 #9
Uhh, den havde jeg ikke lige tænkt på- så må jeg bar lige håbe at der er plads nok til det :)

Tak for de hurtige svar gutter og ekstra tak dig til schwarz.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2006 - 23:50 #10
Dit problem var jo som jeg forstod det, at du kørte med NTFS som DOS ikke kender og dog, opret cd-en der anvises på http://www.helgec.dk/ntfs_dos.html og du kan læse og skrive li`så tosset du vil til dine NTFS drev