Avatar billede kklm Nybegynder
10. januar 2006 - 23:23 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Betaling af skat

Hej
Jeg har gået og tænkt lidt over mulighederne mht. betaling af skat.
Jeg har derfor (næsten) besluttet mig for at lade være med at aflevere mit bi-kort. Derved kommer jeg til at betale for meget i skat og vil derfor få penge tilbage i skat til næste år. Har nemlig set at man får gode renter af den for meget betalte skat. Denne renteindtægt er endda skattefri.
Mit spørgsmål er nu: Er det ulovligt at undlade/"glemme" at aflevere sit bi-kort?
Det skal siges at jeg er på SU og derfor kun har mit job som bi-indtægt til støtten, bare så I ikke undrer jeg over valg af bi-kort fremfor hovedkort =)
Avatar billede freddy04 Nybegynder
11. januar 2006 - 00:07 #1
Nej det er ikke ulovligt. Men så fordelagtigt er det vel heller ikke. Forskellen er vel på omkring 20% og den godtgørelse man får er heller så fantastisk sammenlignet med andre muligheder som f.eks. opsparingskonti og værdipapirer. Uden at have regnet på det tror jeg det ville blive en meget begrænset "gevinst" :-)
Avatar billede m-hoejrup Nybegynder
11. januar 2006 - 14:44 #2
det smarte ved at "glemme" at betale skat er at pengene ikke er så nemme at få i hænde og bliver derved ikke brugt, så det er en god måde at spare op på i løbet af året
Avatar billede kklm Nybegynder
11. januar 2006 - 20:01 #3
Tak for begge svar - efter min hovedregning svarer 2% skattefri rente til ca. 3,4% skattepligtig rente og jeg skal derfor kunne få mine penge forrentet til 3,4% for at det går lige op. Da min indtægt, pga. SU, ikke kan overstige 72.000 kr. uden at fratage mig enkelte SU-klip vil det samlede beløb skattepligte beløb ikke overstige 72.000 kr. Så skal der trækkes AM-bidrag fra på 5.760 kr, og så er den skattepligtige indtægt på 66.240 kr. Trækker vi de normale 40% er den betalte skat: 26.496 kr - vælger vi dog at trække 60% bliver det til: 39.744 kr. Forskellen er på 13.248 kr, for meget betalt skat. Disse penge får man 2% i rente af, dette giver: 265 kr. ekstra skattefrit til mig og som m-hoejrup siger er det jo en god måde at gemme penge på - det er jo kun det første år at det bliver lidt hårdt - derefter er det jo kørt ind. Men I får begge points for de informative svar.

PS. Jeg kunne aldrig finde på at investere for under 25.000 kr. i værdipapir :) Der er jo også omkostninger ved at oprette, handle og opbevare dem