Avatar billede staz Nybegynder
09. januar 2006 - 17:45 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Køb af EOS 350D

Jeg vil købe mig et Canon EOS 350D og den er nem nok. Mit problem kommer når jeg skal vælge objektiver, flash card, taske osv. Jeg ved ikke så meget om fotografering men det håber jeg da at lære nu :)

Hvad objektiver kan i anbefale? Jeg vil gerne kunne godt tænke mig at kunne tage skarpe billeder til hverdag. Et nemt objektiv som jeg bare lige kan klikke på og så skyde uden at skulle tænke på alle mulige indstillinger. Ellers kunne jeg godt tænke mig at skyde nogle macros og især blur effekten med baggrunden. Måske skal jeg endda kun have et, men det må i gerne hjælpe mig med.

Hvad for et flash card skal jeg kigge efter? Vil gerne have 1GB, men ved simpelthen ikke hvad det hedder. Er der nogle steder i kan anbefale at købe det hele? Eller skal jeg simpelthen bare gå efter det billigste?
Avatar billede jnoval Nybegynder
09. januar 2006 - 22:20 #1
Det kommer helt an på hvilke kvalitets krav du sætter. Det objektiv som man kan købe med som standard er ikke fantastisk godt. Du får hvad du betaler for. Nem til priser er det ok til at starte op med. Du kan så se efterhånden hvad du har brug for. Det afhænger også af hvad du gerne vil bruge dit kamera til.
Til Macro skal du købe et rigtigt macro objectiv. En del opjektiver har macro funktion, men det giver ikke rigtig macro. Find ud af hvad for en type macro billeder du vil tage. Du kan f.eks. købe et Sigma 105mm macro. Det giver en forstørrelse på 1:1. Det vil sige at en blomst på 1 cm fylder 1 cm på sensor. En del af de objectover som har "macro" giver kun en forstørrelse på 1:4 hvilket svarer til 4 cm blomst fylder 1 cm på sensor.
Angående flash kort, så er der foskel på hvor hurtigt de kan lagre på kortet. 350D kan tage rimelig mange billeder i sekundet. Men hvis kortet skriver langsomt så er det lige meget. Jeg har samme kamera, og har købt et 2GB Kingston Elite pro kort (50X). Det er ok, selvom kamera kan skrive lidt hurtigere end 50x. Køb et stort kort, og gem alle billeder i højeste opløsning - gerne raw format. Find en forhandler af Kingston på www.edbpriser.dk Kingston elete pro er en ok kvalitet.
Jeg har ikke de store erfaringer med taste. Jeg har købt en lille som kun kan indholde kamera med objektiv og nogle ekstra kort. Den er nem at have med, men skal supleres med noget større senere, f.eks. et rygsæk, hvor der er plads til det hele.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
10. januar 2006 - 11:27 #2
Har du også kigget på Sony kameraet med 10 mill.pix det har da Carl Zeiss objektiv, som skulle være rigtigt godt.
Eller har du bestemt dig for Canon?
Jeg har selv Canon D20 og Olympus E20
Avatar billede staz Nybegynder
10. januar 2006 - 13:31 #3
Jeg har bestemt mig for det her Camera. Endvidere har jeg også bestemt mig at købe et kit med 14-55mm objektiv og så starte med det. Så må jeg se om det kan opfylde mine behov i starten. Jeg takker for indput. Smid et svar inoval :)
Avatar billede jnoval Nybegynder
10. januar 2006 - 19:48 #4
Husk nu at købe et stort kort