Avatar billede giang Nybegynder
30. december 2005 - 13:37 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Skriv formler i HTML

Jeg søger et program/editor som gør det nemt at skrive matematiske formler og konvertere dette som html.

Det skal altså både være muligt at skrive specielle tegn/symboler samt lave hævet og sænket skrift.

Altså lidt ligesom equation i MS Word. Bare med mulighed for at konvertere til html. Og også gerne med genveje, der gør det hurtigere at bruge end equation.

Ved godt at man kan gemme som html i MS Word, men det giver en forfærdelig kode.
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. december 2005 - 14:10 #1
Hvis du vil skreve deciderede formler, skrevet på den matematiske måde med brøkstreger og kvardratrodstegn, så er du, mig bekendt, nødt til atgøre det med grafik. Sekve brøkerne kan skrives i word med Equation editor og så laves til grafik med screen shots, du evt efterbehandler i et billedbehandlingsprogram.
Du kan også lave formlerne fra bunden i et billedbehandlingsprogram, men det er lidttidskrævende at få det til at se godt ud
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
30. december 2005 - 15:32 #2
Faktisk kan man bruge MathML som er en slags XML der er beregnet til netop at skrive formler på hjemmesider. Så vidt jeg ved kan equation editoren i Word outputte som MathML, men jeg har ikke selv Word så jeg ved ikke hvordan. Eneste minus er at det som sædvanlig ikke er understøttet af Internet Explorer, men ved at installere plugin'et herfra: http://www.dessci.com/en/products/mathplayer/ bliver Internet Explorer i stand til at vise det. Samme firma laver programmet MathType: http://www.dessci.com/en/products/mathtype/ som også kan outputte som MathML. Det er desværre ikke gratis. Firefox understøtter MathML uden plugin.
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2006 - 03:13 #3
<ole>

Problemet er, at XHTML forløbig kun er en eksperimentel standard, som i en rum tid fremover er elendig understøttet på WWW.
MS har (egentlig ganske fornuftigt - og i modsætning til Mozilla) valgt at vente, til man ser sig istand til at implementere en ordentlig X(HT)ML-understøttelse, der er ikke blot er en overbygning på en dårlig HTML-fortolkning.
At det så er hamrende irriterende at skulle vente på en ordentlig understøttelse af X(HT)ML, er en helt anden ting  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
13. januar 2006 - 11:57 #4
Når alt det er sagt, så virker MathML faktisk ganske glimrende i såvel Mozilla som Internet Explorer (med plugin).

olebole: Jeg har ikke hørt noget om at IE-teamet har nogen plan om at lave en XML-fortolker fra bunden som 'ikke blot er en overbygning'. Det er ikke mange måneder siden at Microsoft slet ikke havde nogen planer om at lave flere versioner af IE. Du ved langt mere om de her ting end jeg gør, så af ren interesse vil jeg høre om du har nogle gode links om det?
Avatar billede giang Nybegynder
13. januar 2006 - 14:34 #5
MathML kunne måske godt være en mulighed, men det er jo et problem at det kun er meget få af internetbrugerne der vil kunne se dette.

Andre alternativer? Findes der kan konvertere word-dokumenter og PDF filer til HTML? Formler kunne så bare konverteres til billedfiler.
Avatar billede olebole Juniormester
13. januar 2006 - 20:18 #6
schwarz84 >> det må være et af de mange løse rygter, du har hørt. Der kommer ikke flere IE'er til MacOS, men IE7 til Windows er skam på vej. Her er lidt om XHTML-understøttelsen fra udvikler-teamets blog:
  http://blogs.msdn.com/ie/archive/2005/09/15/467901.aspx

giang >> Du kan lade Word konvertere til det, Word kalder HTML, men det kan ikke anbefales. I virkeligheden er Word blot en browser (den bygger i hvert fald på MSHTML), men den konverterer ikke til noget seriøst brugbart  :o|
Grafik er for tiden eneste anbefalelsesværdige måde at lave matematiske formler på idag.