Avatar billede tilbageblik Nybegynder
29. december 2005 - 02:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan beskæres/komprimeres HD-recorder optagelser bedst?

Hej, eksperter.

Jeg har gennem de seneste par uger støvet gennem diverse spørgsmål om emnet her på Eksperten og forsøgt mig med forskellige programmer - desværre endnu uden tilfredsstillende resultat. Derfor dette emne/spørgsmål, og jeg beklager, hvis det viser sig, at jeg har overset en nærmest identisk snak/problemløsning herinde. Bær i så fald venligst over med mig :)

Som så mange andre er jeg den glade ejer af en hd-recorder (KiSS DP-558 80GB), som jeg blandt andet benytter til at optage nfl-udsendelserne på Zulu med. Kendere vil vide, at disse udsendelser typisk strækker sig over en del timer (fra 19.00 til cirka 01.30), og de optagede filer bliver derfor - sjovt nok ;) - ganske store.

Mine optagelser vil jeg derfor gerne have gennem følgende behandling (tilføjelser fra bedrevidende er meget velkomne!):
1. en let beskæring af rå-filmen, da de øverste par linier i billedet indeholder støj/flimmer.
2. en "fysisk opdeling" af rå-filmen, hvor er alligevel er afbrydelser i udsendelsen (reklamer o.lign.).
3. dernæst en samling af visse del-elementer, så jeg fx. opnår én fil pr. nfl-kamp - gerne med mulighed for en slags fade-out/fade-in (hvis det er til at forstå?).
4. en fornuftig komprimering af de resulterende (fra pkt. 1, 2 og 3), hele filer/rå-optagelser, så jeg opnår et godt færdig-produkt.

Lidt kort om relevant udstyr/hardware/OS:
P4 3.2 GHz, 1024 MB RAM, ATI Radeon X850XT grafik og ialt 640 GB harddisk-plads. OS er WinXP Home DK m. SP2.

Jeg har intet imod at skulle investere i software, som kan udføre arbejdet, for det skal ganske enkelt være et resultat, jeg bliver glad for. Umiddelbart forestiller jeg mig en max-pris på kr. 1000,-, men jeg ved stort set intet om dette emne, så min forestilling kan sagtens være helt forkert. Ret mig endelig :)

Er Pinnacle's software et godt bud, eller skal jeg kigge andetsteds? Og hvilke codecs skal jeg benytte?

Al hjælp er meget velkommen, og jeg vil især gerne høre fra folk med hands-on erfaring med denne slags arbejde.

Tak for opmærksomheden :)
Avatar billede mjallo Nybegynder
29. december 2005 - 14:46 #1
Et vigtigt spørgsmål dukker op når jeg læser dit spørgsmål : Hvad er formatet på din "rå-film" (fra din KiSS). Så vit jeg husker kan Pinnacle ikke åbne mpeg filer uden der kan opstå problemer. Jeg kan huske forkert, og der er kommet en ny version 10 som måske har fået de gamle problemer rettet, men det bør nok undersøges inden du køber.

Jeg arbejder selv i Premiere Pro som ville være perfekt til dit forbrug, men det koster alså en del mere end 1000.- (ca. 5.500.-)

Jeg har fået meget hjælp på www.davk.dk når det drejer sig om disse ting, og der sidder mange folk der kan svare dig på om Pinnacle vil være et godt køb til det du skal bruge det til.
Avatar billede tilbageblik Nybegynder
01. januar 2006 - 18:00 #2
Hej, mjallo.

Med min temmeligt begrænsede viden om video o. lign. in mente vil jeg umiddelbart formode, at rå-filmen fra KiSS'en er mpeg2 (vob)... Er det ikke nogenlunde korrekt? :)

Tak for input om Pinnacle Studio 9/10, Premiere samt www.davk.dk, iøvrigt! Det vil jeg alt sammen se nærmere på. Hvis Studio kan håndtere mpeg2-filer, virker det som et rigtig fornuftigt bud til mit behov. Premiere vist at skyde gråspurve med kanoner - for mit vedkommende, i hvert fald ;)

Jeg tillader mig lige at lade spørgsmålet stå åbent et par dage mere, før jeg lukker. Det kan jo være, at folk (ligesom jeg) lige skal over julens og nytåret strabadser... Men du skal under alle omstændigheder nok få point!
Avatar billede janius Nybegynder
03. januar 2006 - 03:11 #3
Hej

Jeg bruger TMPGEnc DVD Author 1.6, som gør det muligt at pille reklamerne ud. Herfra er det muligt at brænde ud på DVD, men uden komprimering. Når jeg optager serier oa. kører jeg det gerne gennem Dr DivX bagefter, så det ikke fylder så meget.

PS
Jeg har også KiSS 558 og begge programmer virker fint dertil.
Avatar billede tilbageblik Nybegynder
03. januar 2006 - 13:53 #4
Hej, janius.

Også tak til dig for rigtig brugbar input! Det ender jo med, at jeg når mit mål :)

Hvis I begge (mjallo og janius) lægger et svar, vil jeg tildele point som tak for hjælpen.
Avatar billede tilbageblik Nybegynder
03. januar 2006 - 19:08 #5
@ janius:

Lige et par spørgsmål mere... Du nævner TMPGEnc DVD Author 1.6 og Dr DivX. Er det program-"pakker", du har betalt for/downloadet, eller benytter du gratis-udgaver, som det endnu ikke er lykkedes mig at snuble over i min søgen? :)
Avatar billede nyside Nybegynder
03. januar 2006 - 23:51 #6
Pinnacle Studio 10 plus kræver 2048mb ram er vores erfaring for at det kører fornuftigt
Avatar billede janius Nybegynder
13. januar 2006 - 01:00 #7
Hej. Beklager jeg først ser dit spørgsmål nu.
Begge programmer er købeversioner hvor TMPGEnc DVD Author 1.6 er meget stærk til at beskære film samt til at gøre filerne klar til brænding på DVD.
Jeg bruger så herudover Dr DivX 1.06, som dog findes i en nyere version i dag. Med denne pakker jeg filerne til en lille komprimeret fil. Den koster også penge.

Hvis du køber TMPGEnc DVD Author 1.6 vil jeg anbefale også at investere i et AC-3 plugin af hensyn til lyden. Koster 89$, men jeg synes det er godt fordi det er nemt men også bedre end de fleste andre programmer jeg kender, til at klippe reklamer ud med. Og ikke mindst - det er hurtigt at arbejde med.
Avatar billede tilbageblik Nybegynder
21. april 2006 - 19:10 #8
Jeg undskylder meget det lange timeout fra min side...

Hvis I gider lægge et svar (igen henvendt til mjallo og janius), får I jeres point som tak for hjælpen :)
Avatar billede tilbageblik Nybegynder
16. maj 2006 - 17:38 #9
Folkens, I er stadig meget, meget velkomne til at poste svar og indkassere jeres point :)

Alternativt vil jeg gerne vide, hvordan jeg lukker spørgsmålet uden at træde nogen over tæerne samt uden at overtræde reglerne?
Avatar billede tilbageblik Nybegynder
13. november 2013 - 09:29 #10
Lukker selv