Avatar billede radiohead Nybegynder
27. december 2005 - 00:24 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Hvilke RAM og hvorfor?

Hey

2 spørgsmål

1.
Orettede det her for lidt tid siden.
http://exp.dk/spm/674853

Jeg efterspugte hvordan man ved hvilke RAM man kan bruge i sin computer og om de understøttes.
"Der er jo et vælg af typer... fra PC 100 -> PC2 8000 ??"

Computeren de skal sættes i, står i http://exp.dk/spm/674853
Jeg er blevet enig med mig selv om at jeg vælger Asus bundkortet.

2.
Derudover vil jeg gerne vide hvor mange watt PSU'en mindst skal køre med, når jeg har valgt disse komponenter.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
27. december 2005 - 00:37 #1
Hej igen, har svaret på dit 1. spørgsmål!

2. Det er altid godt at få en kraftig PSU, for nu om dage bliver de også lavet stortset lydløse.
Bag på pakken af mit grafikkort (6800 GT) står der mindst en 400W PSU, så det er ivertfald i den klasse du skal have. Og hvis du tilogmed skal have evt. vandkøling, lidt casemod osv. kan det snildt løbe op i 500w !

Af gode PSU'er kan jeg anbefale:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=151402 - Den er for rå! Jeg har den selv og den er RIGTIG stille! Den er vildt lækker i design, og hvis du har et kabinet med vindue, ved du sikkert hvor irrerterende det er at se på alle de der gule/røde/sorte ledninger. Men Hiper type-R har såkaldt Cable sleeve på alle deres ledninger og det ser så godt ud! Den er på hele 580W, så den kan trække alt!

den 2. jeg kan anbefale er fra Chill Innovation:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=151402 - Også rigtig god, og Super, Super silent. Den har også "Cable Sleeve" men "kun" på 520w !
Den er også lidt billigere, men dansk udviklet!
Dog har denne PSU et ry for at brænde motherboards af, jeg har ikke selv prøvet det, (heldigvis) men der er nogle der siger det ;D
Avatar billede ramme88 Nybegynder
27. december 2005 - 00:38 #2
Ja det var et meget rammende spørgsmål! Det ramte mig lige i hjertet. Jeg har selv lige købt RAM og prisen ramlede lige ind i mit månedsbudget og satte en økonomisk ramme om mit yderligere forbrug. Jeg måtte lave et lån som rampe mod en bedre fremtid.
Avatar billede huset Praktikant
27. december 2005 - 09:43 #3
1.
Det er altid godt at få en kraftig PSU,

Svar
Nej, det passer ikke! Det gælder om at få en kvalitets strømforsyning som levere en stabil konstant strøm. At den er på W betyder ikke en meter egr_sli :D

Dog er begge modeller du linker til ganske okay men også i den dyre ende hvilket slet ikke er nødvendigt.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=172396

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=161207

Har testet utallige modeller, og pt har denne overrasket mig mest

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121727

Super lækker PSU
...

Omkring RAM:

RAM
RAM er en slags midlertidigt  lager, som ens PC kan lagre oplysninger, som dog forsvinder når man slukker sin PC.

Hvad er det PCén gemmer i RAM hukommelsen?
De oplysninger, der lagres i dine RAM, er de applikationer (programmer) du har åbne.
RAM er et hurtigt  arbejdslager, alt  data ens pc bruger og dermed bearbejder lagres under drift.

Det smarte er, at når man åbner et program, så hentes den i ens Ram lager og videre til harddisk. Mens man så  bruger programmerne, findes det jo så i ens Ram lager. De fleste har nok lagt mærke til at når man først har haft et program åben og haft det lukket igen, åbner det meget hurtigt. Det er bl.a. det det midlertidige lager bruges til.

Mange er i dag meget i tvivl når de står og skal investere i nye RAM.
Mulighederne er store, og det kan være svært at finde ud af hvilke der vil være optimale for en selv.

Man vil altid støde på begreber som:

§    Cas lantency
§    Pins
§    Hastighed
§    DDR1
§    DDR2
O.s.v.

CAS lantency
Folk som gør meget i at overclocke, skal være meget opmærksomme på bl.a. CAS Latency.
Som jeg skrev før overføres data til det midlertidige lager, og i Ram er det indlagt nogle små intervaller kaldet lantency med det formål at det hele skal kunne følge med og at der ikke opstår små fejl i overførelsen til lageret.
Overclockere søger selvfølgelig så lav en cas lantency som muligt da desto mindre delayes desto hurtigere overførsels hastighed. Selve forsinkelsen betegnes ofte som bl.a.  CL2.5 eller CL2. Desto mindre tallet er, desto bedre. Ram med lav cas lantency som CL2 kan i det fleste tilfælde klare en meget højere MHz og derfor oplagte til folk der clocker, eller generelt folk der ønsker meget hurtige Ram.
Metoden til at se hvor hurtige en Ram type man sidder med er ved at se på hvor lang en wait state man har. Som forklaret tidligere er lave tal  bedre. Et eksempel:

5-1-1-1 er jo lavere end f. eks. 5-2-2-2. De 4 tal på række er at man læser i Ram’ene i det man betegner burst. Det vil sige at når dataen hentes fra ens lager, så henter man den fra fire adresser som ligger lige efter hinanden. Når CPUén henter den data starter den selvfølgelig fra adresse 1 som tager længst tid. Når den først har hentet den data, ved den hvor den skal kigge, og derfor tager de næste 3 ingen tid, da den allerede kender adressen den skal hente fra. Derfra begrebet 5.1.1.1 o.s.v.

Pins
Dem er der ikke meget at fortælle om.
Pins er tilslutnings måden i selve DIMM (soklen) på bundkortet, og RAM klodsen. SDRAM har 168 pins, og har 184 pins.

Hastighed
RAM køre ved mange forskellige hastigheder, som altid angives  MHz. Desto højere MHZ Desto hurtigere læse og skriver den dataen. Man ser det på typen der måske hedder PC166 som selvfølgelig vil sige den er på 166MHz o.s.v. Ved de nyere typer som DDR angives det med bl.a. PC2100 PC 2700 o.s.v. Her er PC2100 så 266HMz PC3200 400MHz m.m.
Selvfølgelig skal ens bundkort så kunne understøtte hastigheden på ens RAM.
Man derfor så IKKE smide PC3200 RAM i et bundkort der kun understøtter op til PC2100.
Den anden vej går det ofte bedre, man kan i mange tilfælde bruge hurtigere RAM i langsommere bundkort. Dog vil jeg altid anbefale at benytte den hurtigste type som ens bundkort understøtter.
Men skal dog være klarover at smider man 2 forskellige hastigheder i, vil det altid være den sløve der dominere.

DDR
DDR betyder "Double Data Rate" og er en klart forbedret type end tidligere.
DDR kan overføre ens data dobbelt så hurtigt.
Jeg har valgt at linke til forklaringen for at nemmere gøre det for alle parter da jeg nok vil gøre det for kompliceret ellers. Her beskriver forskellen mellem statisk og dynamisk.
http://www.pc-care.dk/artikel.php?ID=230

Statiske Ram er hurtigere end DDR  netop fordi statiske Ram ikke heletiden skal have sin hukommelse genopfrisket. Dog er statiske RAM dyrere.
DDR RAM er i dag den mest udbredte type og virker på hovedparten af alle maskine.

DDR2
Hastigheden indenfor DDR1 er efterhånden nået, og nye RAM typer er kommet på gaden i form af DDR2.
Måden dataen overføres er ikke ændret, derimod er hastigheden for alvor blevet peppet op
DDR1 på 200 MHz skal ofte have en eller anden form for køling hvorimod DDR2 ved 266 MHz er i stand til at fungere ganske godt uden køling. Dog er det ikke lutter guf det hele ved DDR2.

Personligt er jeg sikker på de er kommet for at blive iforhold til mange andre typer Mange test viser at DDR på 200 MHz godt kan følge med DDR2 der kører ved 266 MHz.
DDR2 ligeledes som DDR dog bliver der indsat et 2 efter PC, men formlen er den samme som tidligere.
Lige pt. Er der ikke mange bundkort som understøtter bruges af DDR2. Indtil videre er det ikke mange bundkort, der understøtter DDR2, det er bundkort med chipset  915 og 925 som kan understøtte det. chipset 915 har dog understøttelse for både DDR1 og DDR2. Visse bundkort (915) tilbyder endda mulighed for at bruge begge moduler, men ALDRIG samtidigt.
Valg af bundkort med 915 chipsettet kan derfor for mange være en god investering, hvis man ikke gider skifte sine gamle RAM, men gerne vil være klar til at bruge det.  Derimod er man tvunget til DDR2 med 925 chipset.

De fleste vil nok tænke at 1GB er overkill men til dem vil jeg citere Bill Gates "ingen nogensinde ville få brug for mere end 64 kb RAM". Mon ikke han har slugt disse ord mange gange i dag hvor jeg mener at spille maskiner skal have

Lige meget hvilken RAM type teknologi man vælger, er der visse krav til mængden af RAM man bør have i sin PC
Hvor meget man decideret har brug for afhænger klart af de programmer PCén skal arbejde med. Det jo klart at alm. Office brug og lidt surf ikke kræver de store ressourcer, og der kan man fint nøjes med at opfylde kravene til styresystemet. Skal man derimod arbejde meget med 3D i bl.a. spil og grafiks tunge applikationer, vil jeg klart anbefale min 512MB RAM og mere. De nyeste spil på markedet i dag vil elske 1024 MB RAM og helst 2GB
Som markedet er ligenu, er det svært at guide folk til hvad de skal vælge. Valget mellem DDR1 og DDR2 er svært at overskue selv for ”nørden” DDR1 er stadig den billigste og efter mange testresultater også absolut ligeså gode som DDR2, som stadig lider af mange børnesygdomme. De fleste ved dog at priserne kan skifte som vinden, og vende bøtten 100 % til DDR2´s fordel.
Min personlige erfaring siger at man skal vente og se tiden lidt an. Der sker pt utrolig meget indenfor nyforskning at tidspunktet for valg af enten DDR1 eller DDR2 er yderst svært. Men igen DDR2 bør og skal være fremtiden.

Noget jeg synes er meget vigtigt hvis man står og skal til at investere i RAM og bundkort. Så bør man være meget opmærksom på om man kan få noget ud af at benytte sig af dual channel. Hvis bundkortet man køber, understøtter dual channel, kan det betale sig at købe for eksempel 2*512 mb frem for 1*1 GB. Ydelsen vil altid blive bedre af det, hvis man installerer sit RAM rigtigt.
Avatar billede huset Praktikant
27. december 2005 - 09:44 #4
Teksten om RAM er taget fra min tidligere artiklen herinde om RAM så beklager længden
Avatar billede huset Praktikant
27. december 2005 - 09:48 #5
Her er en site der giver et ca. forbrug af de dele du vælger http://www.extreme.outervision.com/index.jsp
Avatar billede radiohead Nybegynder
27. december 2005 - 11:14 #6
tak for svar
Avatar billede huset Praktikant
27. december 2005 - 11:16 #7
Np bare det hjalp
Avatar billede egr_sli Nybegynder
27. december 2005 - 12:38 #8
Huset: fed Psu den camilion fra Aspire, men du mister nogle ting ved at gå de penge ned, fx understøttelsen af SLI som din aspire ikke og, og både CI og Hiper har!
Og Huset: Ville du ikke gå fra 450W til 550W hvis det kun kostede ca. 75 kr. mere?
Ja, det gælder om at få en stabil PSU, men når man er i den klasse (ca. 700 kr.) er de fleste Psu'er af temmelig høj kvalitet!
Avatar billede egr_sli Nybegynder
27. december 2005 - 12:54 #9
Og radiohead, jeg synes ikke det er fair at jeg nupper alle points fra begge spørgsmål!
Hvordan kan jeg evt. give points tilbage?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
27. december 2005 - 13:55 #10
evt. give dem eller dele med Huset, da han trods alt gav en længere god forklaring
Avatar billede huset Praktikant
27. december 2005 - 14:17 #11
1.
Og Huset: Ville du ikke gå fra 450W til 550W hvis det kun kostede ca. 75 kr. mere?

svar
Hvorfor skulle man tage det? på ingenmåde nødvendigt.

2.
Huset: fed Psu den camilion fra Aspire, men du mister nogle ting ved at gå de penge ned, fx understøttelsen af SLI som din aspire ikke og, og både CI og Hiper har!

Svar
Hvor står det han skal bruge SLI?
Avatar billede radiohead Nybegynder
27. december 2005 - 14:33 #12
Der står som sådan ikke at jeg skal bruge SLI, men mit bundkort understøtter det, så det ville måske være en god idé at sikre sig lidt mod fremtiden.... :)

Men på nuværende tidspunkt kan det være bedøvende ligegyldigt :)

egr sli - bare behold de point... :)
Avatar billede huset Praktikant
27. december 2005 - 14:35 #13
Fremtiden er ikke ensbetydende med SLI overhovedet.

Intet spil vil nogensinde kræve 2 grafikkort. Det er ene og alene henvendt til benchmarks nørden. Du skal jo stadigvæk have et yderlige grafikkort for at udnytte det radiohead
Avatar billede egr_sli Nybegynder
27. december 2005 - 17:22 #14
Nu tænkte jeg, eftersom at han har købt en virkelig kraftig computer, at han, måske senere i fremtiden, ville opgradere til 2 kort!
Hvem ved?
Og jo, tro mig huset, det er kun et spørgsmål om tid før der kommer krævende spil, der måske kræver to grafikkort!
Hvem havde troet for ½ år til 1 år siden at man nogen sinde skulle bruge 1,5 eller 2 GB ram? Nu er Call of Duty dukket op, og der kan man da sagtens få brug for ca. 1,5-2 gb ram!
Jeg har lidt a la samme computer, og jeg har da heller ikke tænkt mig at ofre to kort's pris lige nu, men inden længe koster et 6800 GT måske 1500 kr. og så kunne det jo være man ville opgradere til to!

Og huset: Jeg kan SAGTENS bruge 450w, du skulle se mit kabinet med lys overalt, vandkøling, osv osv.
Avatar billede huset Praktikant
27. december 2005 - 18:07 #15
Nu er det ikke alle der finder casemods spændende og det er for så vidt spild af penge på en strømforsyning hvis ikke man vil have porno i kabinettet.

Og jo, tro mig huset, det er kun et spørgsmål om tid før der kommer krævende spil, der måske kræver to grafikkort!

Svar

Glem det
Avatar billede egr_sli Nybegynder
27. december 2005 - 19:45 #16
LoL ;D
Huset: Når man smider ca. 7000 kr i en PC, så tror jeg oss man er villig til at ofre 100 kr. extra på en kraftigere PSU, men måske er du bare ikke den type menneske!
whatever, det er jo radiohead der skal bestemme
Avatar billede huset Praktikant
27. december 2005 - 19:54 #17
Det er jo ikke bare 100 kr for pokker. Han skal jo også have et grafikkort mere§
Avatar billede radiohead Nybegynder
27. december 2005 - 21:41 #18
LOL ... :D
anyway... hvis i mener at 450W kan klare det på nuværende tidspunkt, tror jeg bare at jeg nøjes med det :)
Avatar billede radiohead Nybegynder
27. december 2005 - 21:50 #19
Hey btw...

Inde på SHG står der følgene under "ASUS A8N-SLI Premium":
"
RAM Max :
4 GB @ PC2100 (DDR266)
4 GB @ PC2700 (DDR333)
4 GB @ PC3200 (DDR400)
"

Det vil vel sige at jeg ikke engang kan få fuldt udbytte af pc4000 ? At jeg kun kan få fuldt udbytte af pc 3200??
Avatar billede egr_sli Nybegynder
28. december 2005 - 01:39 #20
Det forstår jeg altså ikke, det kan da ikke passe !?
Huset: Never mind, vi har fuldstændig misforstået hinanden!
Avatar billede radiohead Nybegynder
28. december 2005 - 02:12 #21
Syntes nok jeg havde hørt at AMD kørte med max DDR400, men selvfølgelig... Hvis man vil clocke, kan det jo være en god ide at købe nogle lidt hurtigere ram. hmm...

Men tak :)=
Avatar billede huset Praktikant
28. december 2005 - 18:35 #22
Du får ikke yderligere understøtteæse over PC3200 medmindre du clocker maskinen.

Sidder med samme bundkort ASUS A8N-SLI Premium, så du får et lækkert kort.

Kommentar: egr_sli

Hvor misforstår vi hinanden? Spil vi aldrtig komme til at kræve SLI for at kunne afvikles. Ellers må du smide et link til mig hvor det står
Avatar billede egr_sli Nybegynder
28. december 2005 - 23:07 #23
... hehe ;D
Ved da godt der er intet spil på NUVÆRRENDE tidspunkt der kræver to grafikkort, men du tror simpelthen man kører med nutidens kraftigste kort geforce 7800 GFX om 2 år?
Det er det samme med processorer, det er kun et spørgsmål om tid før de fleste også kører Dual core CPU'er, og mere tid før der kommer 4 kerner!
Teknologien udvikler sig konstant, man kan snart ikke købe noget før der går 2 måneder, og det er forældet!
Ivertfald hvis man skal være med på den nye bølge.
Igen, jeg har ikke sagt at noget spil KRÆVER to grafikkort i SLI, men med årene bliver det garenteret mere og mere almindeligt, priserne falder osv.
Avatar billede huset Praktikant
29. december 2005 - 11:35 #24
"Ved da godt der er intet spil på NUVÆRRENDE tidspunkt der kræver to grafikkort, men du tror simpelthen man kører med nutidens kraftigste kort geforce 7800 GFX om 2 år?"

NEJ! men så er der nok kommet bedre singel VGA til den tid. De udvikler sgu da ikke spil som kræver to grafikkort. Tænk dig nu om egr_sli!

Husk også at undeskrive din karma til mig kære egr_sli
Avatar billede egr_sli Nybegynder
29. december 2005 - 12:23 #25
tak i lige måde!
Og jeg vil med glæde tage den diskusion med dig om et par år. Jeg vil nyde din store mund som ligger helt nede på gulvet, når du opdager hvordan teknologien udvikler sig.
Du tror simpelthen at Nvidia har brugt flere milliarder af dollars for at udvikle et system som man ALDRIG NOGEN SINDE vil få brug for?
Og hvad med ATI's crossfire? Hvis du da kender det, går det under samme princip som SLI; og det er også bare penge ud af vinduet, som ATI aldrig vil få igen, eller hvad?
Jeg har tænkt mig om, hvad med dig selv?!
Håber du har fået hjælp nok radiohead, og undskyld vi diskuterer sådan i dit spørgsmål.
Huset: Jeg har min mening og du har din, jeg slutter herfra.
Avatar billede huset Praktikant
29. december 2005 - 12:30 #26
"Og jeg vil med glæde tage den diskusion med dig om et par år. Jeg vil nyde din store mund som ligger helt nede på gulvet, når du opdager hvordan teknologien udvikler sig."

Stop med dit personlige crap!

1.
Du tror simpelthen at Nvidia har brugt flere milliarder af dollars for at udvikle et system som man ALDRIG NOGEN SINDE vil få brug for?

Svar
Hvor skriver jeg dette????
Jeg siger at der aldrig vil komme et krav om 2 grafikkort for at kunne afvikle et spil. Det vil forfanden da at være at skyde sig selv i foden fra producentens synspunkt!

2.
Og hvad med ATI's crossfire? Hvis du da kender det, går det under samme princip som SLI; og det er også bare penge ud af vinduet, som ATI aldrig vil få igen, eller hvad?

Svar LOOOOL

For det første kræver crossfire IKKE to kort for at virke
CrossFire benytter en Master-Slave metode, hvor Master kortet skal være et specielt CrossFire Edition kort som har en composite engine indbygget. Detyte betyder du kan to helt forkellige kort i maskinen kontra SLI kære egr_sli

Dertil kommer at crossfire KUN har understøttelse 1600x1200 i 60 Hz så pt SPLID af penge!!

Eneste fede ting med crossfire er deres SuperAA. Mon ikke du forsøger at belærer den forkerte mand når vi snakker om hardware egr_sli :D

Jeg har IKKE tildelt dig karma og ser ingen grund til dette