Avatar billede gittep Nybegynder
06. december 2005 - 18:24 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Størrelse i Adobe photoshop

Hej jeg har et foto, som jeg gerne vil beskære lidt og redigere i Adobe elements 3. Jeg vil gerne have billedet i A3, men hvordan gør jeg det?
Jeg prøver at "croppe", men herefter bliver filen meget lille (715 kb) og så kan jeg jo ikke anvende A3.
Taknemmelig for et hurtigt svar
Avatar billede boxer Nybegynder
06. december 2005 - 18:54 #1
Kan du ikke bare vælge størrelsen i udskriftsindstillingerne for din printer?
Avatar billede gittep Nybegynder
06. december 2005 - 19:09 #2
Nej - det kan jeg ikke, for jeg skal sende billedet ind til print hos et fotofirma, og hver gang jeg har redigeret lidt i adobe, så bliver filen lille. Jeg tror det er noget med at definere størrelsen når jeg anvender croptool, men jeg ved bare ikke hvordan - kvaliteten må bare ikke forringes.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. december 2005 - 02:06 #3
Kan du ikke bare ændre på size, og samtidig ændre tilsvarende og forholdsmnæssig på opløsningen, for så får du samme fil størelse og alle pixels bevares.
Skal det være større for at passse til A3, så forminsker du opløsningen.
Skal det være mindre for at passe til A3, så øger du opløsningen.

Du anvender princippet, hvis du laver billedet dobbelt så stor i bredden og i højden, så skal opløsningen være 4 gange mindre for at fastholde samme antal pixels og dermed samme størrelse på filen ukomprimeret.

1,5 gange større => 2,25 gange mindre opløsning osv.
Avatar billede gittep Nybegynder
07. december 2005 - 14:37 #4
Den mulighed synes jeg ikke jeg har i Photoshop. Størrelsen på filen inden jeg ændrer noget er 3,4 mb, jeg ved godt, at opløsningen bliver dårligere, når jeg forstørrer, men da billedet er taget med 8 mill. pixel, bør det også kunne tåle en A3 forstørrelse.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. december 2005 - 14:43 #5
Image size mener jeg det hedder. Jeg sidder derværre ikke ved min hjemme computer, så jeg kan ikke sige det mere nøjagtig før jeg kommer hjem.
Avatar billede gittep Nybegynder
07. december 2005 - 14:51 #6
jeg kan godt se, at man i resize kan ændre både pixel og cm, men jeg skal også beskære billedet, og stadig bibeholde højest mulig opløsning, og det er det, jeg ikke kan finde ud af. Når jeg går i resize, får jeg at ved billedet er: 3456 i bredden 2304 i højden (pixel) og 121,92 og 81,28 (cm) - hvad skal der så stå, når jeg ønsker a3 og bedst mulig opløsning med det jeg har at gøre med? Du kan bare vente med at svare til du kommer hjem, jeg har tid nok!
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. december 2005 - 15:11 #7
A3 er 29,7 cm * 42,0 cm

Bredden på dit er 81,28 det giver 81,28/29,7 = 2,737 gange reduktion.

Højden på dit er 121,92, det giver 121,92/42,0 = 2,902 gange reduktion.

Derfor skal det beskæres, men er det i højden eller i bredden?

Det må være højden, da den skal reduceres mest. Derfor hvis du reducerer bredden til 29,7, og højden til 121,92/2,737=44,545, så fastholder du aspectratio på billedet. Nu vil du også gerne bibeholde alle pixels, så der ikke går nogle tabt ved downsizing af billedet. Du har nu reduceret med 2,737 på hver led, og hvis du øger opløsningen med 2,737*2,737 = 7,491 så burde der ikke gå pixels tabt.

I praksis skal du ind under Image > Image size.
Under Dokument size skriver du ved Width (bredden) 29,7 cm. Ved Height (Højden) 44,545 cm. Faktisk vil den selv skrive 44,545 ved bredden, hvis Constrain Proportions er markeret nederst.

Ved resolution (opløsning) skriver du det tal der står der i forvejen, ganget med 7,491. Står der 120 Pixels /inch, så skal du skrive 120*7,491=898,92

Inden du trykker op OK, kan du se, at filstørrelsen (pixeldimension) er den samme som før du ændrede på noget.

Nu vil dit billede være i størrelsen 29,7 cm * 44,545 cm, men med en godt 7 gange større opløsning. Du skal bruge 29,7 * 42,0, så du skal beskære bredden, så den kommer ned på 42,0 cm.

Sådan gør jeg med alle mine originalbilleder, og gemmer dem som sådan. Jeg kan så altid efterfølgende ændre på opløsningen og/eller størrelsen afhængigt af hvad jeg skal bruge billedet til.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. december 2005 - 15:14 #8
Har har jeg skrevet forkert:
Nu vil dit billede være i størrelsen 29,7 cm * 44,545 cm, men med en godt 7 gange større opløsning. Du skal bruge 29,7 * 42,0, så du skal beskære bredden, så den kommer ned på 42,0 cm.

For der skulle have stået:
Nu vil dit billede være i størrelsen 29,7 cm * 44,545 cm, men med en godt 7 gange større opløsning. Du skal bruge 29,7 * 42,0, så du skal beskære HØJDEN, så den kommer ned på 42,0 cm.
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. december 2005 - 21:53 #9
Hvis du kunne bruge det til noget, så lægger jeg her et svar, ellers ser du bare bort fra det.
Avatar billede gittep Nybegynder
09. december 2005 - 06:43 #10
Hej Dragonknight
Det var en ordentlig gang udregning, jeg har printet dit svar, så jeg kan holde styr på alle tallene, også næste gang jeg skal resize. Tak for hjælpen!
Hilsen Gitte
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. december 2005 - 15:22 #11
Velbekomme. Og det er ikke så svært når man har prøvet det et har gange.

Jeg takker også  ;-)