Avatar billede pioneer2k Nybegynder
23. november 2005 - 21:09 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Lave graf af funktion

Hvordan laver man en graf udfra en funktion i Excel, uden at man skal lave en tabel med tal som fodrer funktionen?

Altså jeg mener på samme måde som TI-XX lommeregnere, hvor den selv finder tallene.

MVH Allan Pedersen
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. november 2005 - 21:12 #1
Det kan du ikke med excel, der eret regneark, så skal du have fat i et matematik program som

Matlab, Derive, Mable med flere
Avatar billede sjap Praktikant
23. november 2005 - 21:28 #3
Avatar billede sjap Praktikant
23. november 2005 - 21:30 #4
P.S. Hvis det ikke virker med det samme, kan det skyldes at funktionerne står på engelsk, og du bruger en dansk version af excel (f.eks. starter programmet med en funktion, hvor der står exp - på dansk hedder denne funktion eksp).
Avatar billede pioneer2k Nybegynder
23. november 2005 - 21:43 #5
#Sjap

Det var sådan noget jeg ledte efter!
Har du prøvet at bruge den selv? Jeg har ændret exp til eksp og har indtastet min ligning, men der bliver ikke plottet noget i grafen. Den viser bare det ene punkt som har været der hele tiden.

Hvad gør jeg mon galt?

MVH Allan Pedersen
Avatar billede sjap Praktikant
23. november 2005 - 21:45 #6
Prøv med en simpel formel og se om du kan få det til at virke, f.eks.

x^2
Avatar billede sjap Praktikant
23. november 2005 - 21:46 #7
Skriv evt. din formel her, så skal jeg se, om jeg kan få det til at virke.
Avatar billede pioneer2k Nybegynder
23. november 2005 - 21:52 #8
Jeg skal bruge et par formler, men den første er A(x) = 6x^2 hvilket jo burde være til at have med at gøre

MVH Allan Pedersen
Avatar billede sjap Praktikant
23. november 2005 - 21:55 #9
Den fungerer fint her hvis du skriver

6*x^2

Du skal huske gange-tegnet - det akn den ikke selv finde ud af.
Avatar billede pioneer2k Nybegynder
23. november 2005 - 21:57 #10
I felt B7 skriver jeg 'eksp(x)6*x^2

Men der bliver ikke plottet noget i grafen :-?

MVH Allan Pedersen
Avatar billede sjap Praktikant
23. november 2005 - 21:58 #11
Prøv med

eksp(x)*6*x^2
Avatar billede pioneer2k Nybegynder
23. november 2005 - 22:03 #12
Det har jeg også prøvet, det stod der da jeg åbnede den.

I feltet from skriver jeg 0 og i to skriver jeg 10. I points står den bare på 50 som den gjorde fra starten.

Det eneste jeg kan se på grafen er et punkt, som bliver vist i (x,y)=(0,1)

MVH Allan Pedersen
Avatar billede sjap Praktikant
23. november 2005 - 22:07 #13
Det var ikke den formel, der stod der, da jeg åbnede filen.
Det fungerer fint her.
Avatar billede sjap Praktikant
23. november 2005 - 22:08 #14
I min stod der

'exp(x)*sin(x^2)

som skal rettes til

'eksp(x)*sin(x^2)

for at virke.
Avatar billede pioneer2k Nybegynder
23. november 2005 - 22:12 #15
Det skal lige siges, at jeg IKKE skriver 'eksp(x)6*x^2 ,men 'exp(x)6*x^2 da jeg bruger engelsk version. Men den plotter stadig ikke noget. kun det ene punkt som at bestemt af feltet "from"

Men det er bare typisk sådan noget, det vil aldrig virke når det skal :-/

MVH Allan Pedersen
Avatar billede sjap Praktikant
23. november 2005 - 22:13 #16
Men du mangler jo stadig et gange-tegn

'exp(x)*6*x^2
Avatar billede bak Seniormester
23. november 2005 - 22:17 #17
Har lige kørt den i en engelsk version. Sjap har helt ret, det virker fint når du får sat gangetegnet ind
exp(x)*6*x^2
Avatar billede pioneer2k Nybegynder
23. november 2005 - 22:19 #18
'exp(x)*6*x^2 virker stadig ikke. Havde prøvet det også. Men kan nu ikke helt se, hvorfor der skal være et gange tegn efter 'exp(x)>>*<<6*x^2

Men det virker ikke selvom jeg skriver det.

Da min version er engelsk, burde den oprindelige 'exp(x)*sin(x^2)jo egentlig også virke.

MVH Allan Pedersen
Avatar billede bak Seniormester
23. november 2005 - 22:20 #19
Var der ikke en graf da du åbnede arket ?
Avatar billede pioneer2k Nybegynder
23. november 2005 - 22:22 #20
Nej det var der ikke. Men jeg ved ikke om det kan have noget at gøre med, at når jeg åbner excel filen, så skriver den er der er nogle macroer, som den disabler for ikke at give computeren virus bla bla. Så kan det være derfor, at den ikke kan køre det?

MVH Allan Pedersen
Avatar billede sjap Praktikant
23. november 2005 - 22:23 #21
Du må ikke disable disse macroer - så virker det ikke!
Avatar billede bak Seniormester
23. november 2005 - 22:24 #22
Det er derfor.. Den har et gammelt xl4-makroudtryk i navne.
Der er ikke andre makroer, så den er fuldstændig sikker.
Avatar billede bak Seniormester
23. november 2005 - 22:26 #23
Gå op i Tools/Macro/Security og sæt den til Low.
Avatar billede pioneer2k Nybegynder
23. november 2005 - 22:28 #24
Ja det var derfor. Nu er jeg en lykkelig mand :oD
Avatar billede sjap Praktikant
23. november 2005 - 22:29 #25
Ja, det er jeg da også :0)
Avatar billede sjap Praktikant
23. november 2005 - 22:30 #26
Tak til bak for assistance. Godt at se du stadig er skarp - det der xl4 makroudtryk havde jeg ikke lige gennemskuet.
Avatar billede bak Seniormester
23. november 2005 - 22:33 #27
velbekomme :-)