Avatar billede fuxie Nybegynder
22. november 2005 - 20:46 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

WinXP FW blokerer udgående FTP.

Hej,

Kort fortalt: WinXP (DK Home) SP2, firewall blokerer AL UDGÅENDE trafik til FTP-servers.

Hvis jeg slår FW fra, har jeg fint hul igennem, og problemet genopstår, når jeg såslår FW til igen.. Ikke engang en eksisterende session på en FTP-server (oprettet med FW slået fra) kan jeg kommunikere med..

Jeg har ledt og ledt, men kan kun finde opsætning af indgående porte.. Dette problem hidrører dog UDgående..

Jeg kan oplyse at det virkede for 1-2 måneder siden uden problem, er og jeg har (SVJV) ikke ændret noget der kan have skabt dette problem.
Jeg har prøvet både med CuteFTP, FlashGet, ftp.exe (fra WinXP) og MSIE.. Alle har samme problem.

Håber nogen kan hjælpe!!!!
Avatar billede trekkies Juniormester
22. november 2005 - 20:49 #1
Hvilken Firewall bruger du?
Avatar billede strych9 Praktikant
22. november 2005 - 20:50 #2
Så hvad er problemet? Den logger godt nok ind med brugernavn og password men viser bare aldrig site indhold eller?
I så fald skal du skifte til passive mode i klienten.. feks i Cute.
Avatar billede fuxie Nybegynder
22. november 2005 - 20:53 #3
trekkies -> Når titlen er "WinXP FW blokerer....." skulle det ellers være tydeligt at det er "WinXP firewall" der er tale om ;)
Avatar billede fuxie Nybegynder
22. november 2005 - 20:55 #4
strych9 -> Jeg når aldrig til login. Jeg får Socket Error 10054.
Somjeg skriver, virker ALT når FW er slået fra, men INTET virker, når FW er slået til..
Avatar billede strych9 Praktikant
22. november 2005 - 21:00 #5
hmm du skal vel bare åbne port 21 outbound i xp firewall så.
Avatar billede fuxie Nybegynder
22. november 2005 - 21:01 #6
strych9 -> Siger denne linje i ovenstående dig noget "Jeg har ledt og ledt, men kan kun finde opsætning af indgående porte.. Dette problem hidrører dog UDgående.." ??
Avatar billede strych9 Praktikant
22. november 2005 - 21:02 #7
outbound = udgående
Avatar billede fuxie Nybegynder
22. november 2005 - 21:04 #8
strych9 -> Jeg ved godt hvad outbound betyder.... Jeg skriver at jeg kunkan finde opsætning af indgående, men det hjæklper no nada, da det ikke er det jeg har brug for..
Avatar billede strych9 Praktikant
22. november 2005 - 21:07 #9
Nuvel... Nu kigger jeg på Windows XP firewall konf i SP2 for første gang nogensinde.
Jeg kan se at der er en liste over undtagelser i et selvstændigt faneblad hvor man kan tilføje programmer. Feks kan jeg se at den FlashFXP ftp klient jeg bruger er på den liste.
Har du Cute tilføjet til den??
Avatar billede fuxie Nybegynder
22. november 2005 - 21:11 #10
hvis du mener Start -> Indstillinger -> Kontrolpanel -> Windows Firewall -> Undtagelser (faneblad), så ja... Har prøvet både med og uden...

Som teksten siger "Windows firewall er slået til og blokerer INDGÅENDE netværksforbindelser undtagen nedenstående programmerog tjenester........."

Det er som sagt UDGÅENDE jeg har problemer med..
Avatar billede plx Nybegynder
22. november 2005 - 21:11 #11
Du har et problem så. For den indbyggede firewall i XP er slet ikke programmeret til at kigge på udgående trafik. Så den option kan du lede længe efter.

Undtagelser benyttes, når firewallen skal lade hosten i den anden ende oprette en forbindelse til applikationen. Som er tilfældet ved FTP og aktiv mode overførsel
Avatar billede fuxie Nybegynder
22. november 2005 - 21:12 #12
Ydermere er ftp.exe og MSIE også angivet i den liste, og de programmer fejler jo også..
Avatar billede fuxie Nybegynder
22. november 2005 - 21:12 #13
plx -> Ja.. Jeg har et proglem *LOL*

Men hvorforvirkede det så perfekt indtilfor en eller to måneder siden, uden jeg aktivt har ændret noget?
Avatar billede fuxie Nybegynder
22. november 2005 - 21:14 #14
plx -> Men hvis WinXP FW ikke erlavet til at kigge på udgående, hvorfor er problemet der så kun når FW er slået til og ikke når den er slået fra???
Avatar billede plx Nybegynder
22. november 2005 - 21:16 #15
Det tør jeg ikke sige. Hvilken klient benytter du?

Når sådan noget sker, prøvet jeg altid at lave en telnet session. Det er den mest simple netværksklient af alle. I en prompt:

telnet server 21

Hvis serveren giver svar, så er der hul igennem
Avatar billede fuxie Nybegynder
22. november 2005 - 21:21 #16
plx -> Nu har jeg så også prøvet med telnet...

Har skiftet den egentlig DNS ud med "ServerDNSAdresse",menjeg ved 100% at serveren er der på den DNS jeg angiver...

********
Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Henning>telnet ServerDNSAdresse 21
Opretter forbindelse til ServerDNSAdresse...Der kunne ikke oprettes forbindelse til værten, på port 21: Forbindelsen blev ikke oprettet.

C:\Documents and Settings\Henning>
********

Som jeg skrev ovenfor har jeg prøvet med CuteFTP, ftp.exe, MSIE, FlashGet og nu telnet, alle med samme resultat....
Avatar billede fuxie Nybegynder
25. november 2005 - 19:46 #17
Stadig ingen gode idéer?? :-(
Avatar billede trekkies Juniormester
25. november 2005 - 19:58 #18
Dette er bare et forslag:
Installer en software Firewall, der findes nogle gratis som også er gode, det er nemmere at få til at virke :)

Sygate Personale Firewall:
ftp.freenet.de/pub/ftp.simtel.net/pub/simtelnet/win95/secsys/spf.exe
Avatar billede langbein Nybegynder
02. januar 2006 - 19:58 #19
Testet med Windows XP firewall mot en ftp server nå.

Når det gjelder ftp så er det ikke slik at en kan skille mellom utfående og inngående trafikk på vanlig måte. Den kjører på en helt annen måte.

Brukte ftp.exe i windows. Det viste seg at den (XP firew) kom opp med et spørsmål om å godta den interne ftp klienten (selv om XP ikke har utgående firewall.) Da jeg klikket for å godta denne trafikken så kjørte den.

Når jeg gikk inn og kikket på exeptions i Windows XP firewall configuration så så jeg at den hadde fått hooket av for "Smart FTP client".

Forsøkte så med å telnette til ftp server. Dette ga ikke noe svar i det hele.
Avatar billede langbein Nybegynder
02. januar 2006 - 20:01 #20
Litt om hvorfor det er slik at ftp protokollen oppfører seg litt merkelig gjennom firewalls:

http://slacksite.com/other/ftp.html
Avatar billede langbein Nybegynder
02. januar 2006 - 20:02 #21
Hvis det er i bruk noen router på klient siden så må denne støtte ftp connection tracking.
Avatar billede fuxie Nybegynder
15. maj 2006 - 20:08 #22
Lukker tråden.