Avatar billede john_dk_83 Novice
06. november 2005 - 12:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til vælg af digital kamera.

Jeg har besluttet mig for at anskaffe mig et digitalt kamera, og nu er problemet det, hvad jeg skal vælge. Kameraet skal bruges til rejsen, og ellers dagligdagsbrug.

Med hensyn til megapixel har jeg tænkt på at den skal ligge på omkring 4 - 5.

Spørgsmålet er nu det, hvad jeg skal vælge. Der er så mange mærker på markeder, at jeg har svært ved at gennemskue det. Det er mit indtryk at sony og cannon laver nogle af de gode kamera på markeder i dag, men prisern er også gode. Jeg har tænkt på at give 1500 kr for kameraet.

Er der et sted jeg kan læse mere om kamera til at styrke min beslutningen?

Håber at I kan komme med nogle gode bud om hvad der er godt at anskaffe sig. Jeg har endvidere det spørgsmål om, det er alle digitale kamera som har optagelses funktionen (video).

Tak på forhånden.
Avatar billede old-faithful Praktikant
06. november 2005 - 13:01 #1
Canon laver nogle rigtigt gode digitalkameraer, og kan varmt anbefales. Såvidt jeg ved har alle nyere Canon-kameraer en optagelsesfunktion med lyd. Oftest vil du dog kun kunne optage i størrelsen 320 x 240 hvilket ikke er så stort. Enkelte kameraer kan filme i højere opløsning.

Jeg kan foreslå at du finder kameraer på www.edbpriser.dk. Før du køber, er det en god idé at læse reviews/anmeldelser. Fx har www.steves-digicams.com nogle rigtigt grundige anmeldelser.
Avatar billede venturer Nybegynder
06. november 2005 - 13:06 #2
Jeg sværger personligt til Konica/Minolta, men vil klart heller ikke være ked af at eje et Canon.

Kilden til al viden omkring digital foto finder du her:
http://www.dpreview.com/
Dog er du nødt til at chekke priserne på en dansk side.
Avatar billede venturer Nybegynder
06. november 2005 - 13:06 #3
Med hensyn til video har de fleste en funktion til den slags, men kvaliteten variere meget. Dog vil jeg ikke betegne nogle af dem som "gode". Der er dårlig og mindre dårlig.
Avatar billede re-flex Nybegynder
06. november 2005 - 15:08 #4
Canon laver nogle gode kameraer og især deres Ixus-serie er populær. Men der er mange producenter så det kan være svært at vælge. Dog kan man ike få nogle af de nyere Ixus-modeller for 1500 kroner, men Ixus 40 kan fås for ca. 1800 kroner. Personligt ville jeg altid give lidt mere, for at få det mere. Man får ikke meget for 1500 kroner. Det er selvfølgeligt muligt, men man skal også tænke på hvor god optikken er, kameraets evne til at finde den rette eksponering, kameraets hastighed og resten af teknikken som sidder inden i.

Jeg havde selv et Canon PowerShot S50 og er aldrig blevet skuffet. Så Canons PowerShot-serie er også en god mulighed. Har dog selv et Nikon D50 DSLR nu.

Canon's PowerShot A520 tilbyder en 4MegaPixel CCD og god opløsning. Den har en 35-140MM zoom og en blænde på F/2,6-5,5 hvilket er en god all-round zoom-range, fokus og eksponeringen er pålidelig og du får samtidig masser af manuelle indstillingsmuligheder så du har mulighed for selv at eksperimentere lidt. Flash'en i Canon kameraer plejer altid at være god, og det samme med LCD skærmen. Dog er der også nogle negative sider ved dette kamera. Desværre er der godt med støj på billeder taget ved ISO 400, men er der lys nok kan dette kamera gå helt ned til ISO 50. Fokus'en kan være langsom og flash'en er lidt for lang tid til at blive klar igen, start-up tiden er langsom. Sidste punkt gælder næsten alle kompakt digitalkameraer. Men kameraet koster 'kun' ca. 1400 kroner. Dette er et kamera jeg selv kunne finde på at købe, hvis jeg skulle have et lille billigt, kompakt kamerae ved siden af mit DSLR.

Hvis du bare skal bruge dette kamerae til 'almindeligt' brug, så tror jeg næppe der findes kameraer som er bedre. PowerShot'serien er blandt andet kendt for at levere masser af funktioner som man også kan finde ud af.
Avatar billede re-flex Nybegynder
06. november 2005 - 15:08 #5
//SKULLE VÆRE LAGT SOM SVAR//

Canon laver nogle gode kameraer og især deres Ixus-serie er populær. Men der er mange producenter så det kan være svært at vælge. Dog kan man ike få nogle af de nyere Ixus-modeller for 1500 kroner, men Ixus 40 kan fås for ca. 1800 kroner. Personligt ville jeg altid give lidt mere, for at få det mere. Man får ikke meget for 1500 kroner. Det er selvfølgeligt muligt, men man skal også tænke på hvor god optikken er, kameraets evne til at finde den rette eksponering, kameraets hastighed og resten af teknikken som sidder inden i.

Jeg havde selv et Canon PowerShot S50 og er aldrig blevet skuffet. Så Canons PowerShot-serie er også en god mulighed. Har dog selv et Nikon D50 DSLR nu.

Canon's PowerShot A520 tilbyder en 4MegaPixel CCD og god opløsning. Den har en 35-140MM zoom og en blænde på F/2,6-5,5 hvilket er en god all-round zoom-range, fokus og eksponeringen er pålidelig og du får samtidig masser af manuelle indstillingsmuligheder så du har mulighed for selv at eksperimentere lidt. Flash'en i Canon kameraer plejer altid at være god, og det samme med LCD skærmen. Dog er der også nogle negative sider ved dette kamera. Desværre er der godt med støj på billeder taget ved ISO 400, men er der lys nok kan dette kamera gå helt ned til ISO 50. Fokus'en kan være langsom og flash'en er lidt for lang tid til at blive klar igen, start-up tiden er langsom. Sidste punkt gælder næsten alle kompakt digitalkameraer. Men kameraet koster 'kun' ca. 1400 kroner. Dette er et kamera jeg selv kunne finde på at købe, hvis jeg skulle have et lille billigt, kompakt kamerae ved siden af mit DSLR.

Hvis du bare skal bruge dette kamerae til 'almindeligt' brug, så tror jeg næppe der findes kameraer som er bedre. PowerShot'serien er blandt andet kendt for at levere masser af funktioner som man også kan finde ud af.
Avatar billede john_dk_83 Novice
07. november 2005 - 14:27 #6
Jeg har kigget på nogle reviews fra www.steves-digicams.com og står nu og vælger mellem en Canon IXU 40 og en Canon powershot A520. Jeg har hørt fra nogle om, at billederne taget med IXU 40 har en tendens til at blive lidt uklart ud ved kanterne, og man tilskriver problemet ved, at kameraet er lille og tynd. Endvidere hører jeg problemet om billederne taget med røde øjne for IXU 40.

Prismæssigt ses det at Canon IXU 40 koster 2000 kr mens Canon powershot A520 koster 1750 kr, så der er egentlige ikke den store foreskel.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal vælge. Selvfølgelig får man en mindre kamera hvis man vælge en IXU 40, men jeg er bange for at man går på kompromis med billedekvaliteten. Ellers kan det nævnes at IXU 40 har 3 x zoom mens powershot A520 har 4 x zoom.

Hvordan skal ISO værdien forstås? Skal det forstås om evnen til at forkusere under forskellige lysforhold?
Avatar billede re-flex Nybegynder
08. november 2005 - 01:43 #7
Ixus-serien er utrolig populær, men der er nogle ulemper... Selve kamerahuset er meget lille, hvilket i de flestes øjne er en fordel da det fylder mindre, men det kræver at man propper en masse ting ind i et lille område.

En ulempe er også at da CCD'ernes størrelse er begrænset i kompakt kameraer, så giver man ofte antal MegaPixels/opløsningen et boost, så CCD'en har samme areal, men med større opløsning, og dette giver dårligere billedkvalitet.

Med hensyn til de 2 kameraer ville jeg vælge et Canon PowerShot A520.

1: Det er billigst
2: Det er med mest optisk zoom

Billedkvaliteten er nok nogenlunde den samme, og det samme gælder med røde øjne, da flash'en sidder meget tæt på selve linsen på kompakt kameraer. Grunden til røde øjne er at lyset fra flash'en bliver reflekteret i øjnene direkte tilbage i linsen... Hvis afstanden var større, ville dette ikke ske så let.

ISO værdien har noget med lysforholdet at gøre... Hvis det er mørkst tager man ofte billeder med højere ISO-værdi end hvis lyset er godt... Men jo højere ISO-værdi, jo mere støj i billederne.
Avatar billede john_dk_83 Novice
15. november 2005 - 17:52 #8
Jeg har besluttet mig for at det skal være en canon powershot A520. Overvejede frem og tilbage disse dage mellem en Canon Powershot A520 og en Ixus 40. Det der fik mig til at tvivle var at ixus kom med en metal kabine, mens A520 kom i en plasthus. Men grunden til jeg vælger A520 er, at jeg håber at jeg kan eksperimentere lide med de manuelle funktioner.

I reviews står der meget om at A520 skulle være ret langsomme. Men da jeg spurte nogle fra diverse fotobutikker sagde de, at det er ikke noget man lægger meget mærkt til.

Det sidste hjælp jeg behøver er hvilken kort skal jeg bruge til kameraet? Jeg fik at vide i dag at det skal være et SD kort (secured digital). Endvidere fik jeg at vide at et kort på 256 mb og 40 x speed ville være nok til den kamera jeg vil have (A520). Da jeg gik op i http://www.edbpriser.dk fandt jeg ud af, at der findes et hav af forskellige producenter som tilbyder dette kort og alle til forskellige priser.

Hvilken et skal jeg gå efter? Er der store foreskel mellem den billigste og den dyreste?
Avatar billede re-flex Nybegynder
17. november 2005 - 11:31 #9
Der er ikke den helt ståre forskel mht. producenter. De billigste kort kan dog være bygget lidt billigere (ikke nær så god kvalitet) og så kan deres hastighed måske variere lidt fra egentlige angivet hastighed.

Du skal nok gå efter SanDisk eller Kingston... Jeg bruger personligt et Kingston i mit digitale spejlrefleks og der er ingen problemer med dette... 40x speed lyder fornuftigt. Du skal heller ikke købe for hurtigt, idet at dit kamera ikke kan udnytte kortet.

256MB: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=73709
512MB: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117971

Det sidste er det kort jeg bruger i mit kamera. Og kan kun anbefales.