Avatar billede vest Nybegynder
24. oktober 2005 - 11:34 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Datatyper (oversigt)

Jeg har lige installeret openoffice for at prøve at lave en database i den. Mit problem er bare jeg har glemt hvilke datatyper der er bedst at bruge til de forskellige ting. Jeg mangler derfor en oversigt over de forskellige datatyper og hvilke der er bedst til hvad.
Har i nogle link til en oversigt med nogle gode forklaringer.

På forhånd tak
M.v.h.
Per
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2005 - 12:20 #1
antal - INTEGER
beløb - DECIMAL/NUMERIC
fast længde tekst - CHAR
variabel længde tekst - VARCHAR
fysiske målinger (afstand, vægt etc.) - FLOAT/DOUBLE/REAL
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2005 - 12:21 #2
Bruger du den indbyggede HSQLDB ?
Avatar billede vest Nybegynder
24. oktober 2005 - 12:37 #3
Ja så vidt jeg lige véd, så er det HSQLDB jeg bruger.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2005 - 13:02 #4
Avatar billede vest Nybegynder
25. oktober 2005 - 11:22 #5
Det er noget af et stykke arbejde at finde ud af alle de data typer ;-)
Hvis du lige smider et svar så kan du godt få dine point. Jeg har godt nok ikke fundet ud af så meget endnu, ud over det du skrev i den første kommentar, og det kan jeg vel også klare mig med i de fleste tilfælde. Men jeg kunne godt tænke mig at finde ud af noget mere, så jeg er begyndt at søge lidt på nettet, og har fundet ud af at mysql har nogle af de samme ting, men har de også samme funktion i HSQLDB ?
Hvis du har nogle forslag til hvilke ord jeg skal bruge for at få en søgning på nettet, som giver mig nogle bedre søgeresultater, så er de meget velkomne :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2005 - 11:25 #6
Med hensyn til valg af data typer tror jeg at HSQLDB ligner MySQL meget og
det bedste valg af data type må vøre det samme i de fleste tilfælde.

Du kan iøvrigt også arbejde med MySQL gennem OOO.

MySQL data typer er her: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/column-types.html

Og svar
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2005 - 11:27 #7
måske vil du kunne have nytte af

http://www.eksperten.dk/artikler/55
http://www.eksperten.dk/artikler/389

du kan selvfølgelig søge på data typerne men jeg tvivler på at der komme rnogle gode hits
Avatar billede vest Nybegynder
25. oktober 2005 - 11:56 #8
Ok. Du får tak for hjælpen. Men lige et sidste spørgsmål! Hvorfor er det så svært at finde noget information som beskriver tingene så almindelige pc brugere kan forså det. Er det fordi at det er nok at kende de datatyper som du nævner i den første kommentar, (der er ellers 21 forskellige at vælge imellem) eller er det fordi at det er umuligt at beskrive på en enkelt og forståelig måde?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2005 - 12:24 #9
Når man bevæger sig op fra Access til rigtige databaser, så er der ofte en forventning
om at folk har en IT uddannelse, kender de mest gængse fag udtryk og læser
engelsk flydende.

HSQLDB er ikke udviklet til OOO men til Java programmører.

Det er en glimrende database.

Men dokumentations mæssigt og med hensyn til udgivelser af små hæfter for begyndere,
så er den altså et pænt stykke bagefter MS Access.

Hvis OOO fortsætter fremgangen og database delen bliver brugt meget, så kan
det ændre sig i de kommende år.
Avatar billede vest Nybegynder
25. oktober 2005 - 12:53 #10
Vil det sige at hvis man ved hvordan bruger java, så vil man bedre kunne forstå hvordan HSQLDB fungerer?
Avatar billede vest Nybegynder
25. oktober 2005 - 12:56 #11
Ups.. stavefejl
Vil det sige at hvis man véd hvordan man bruger java, så vil man bedre kunne forstå hvordan HSQLDB fungerer?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2005 - 13:37 #12
generelt har java programmører nok bedre forståelse for de tekniske aspekter
af databaser end "almindelige pc brugere"

og helt specifikt henviser de i dokumentationen (http://hsqldb.org/doc/guide/ch09.html#datatypes-section)
jo til Java data typer