Avatar billede kasperlh Nybegynder
09. oktober 2005 - 19:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Flash galleri og XML

Hej eksperter -

Jeg sidder lige og leger med denne tutorial og undre mig over hvorfor jeg ikke kan få galleriet til at vise danske bogstaver (æøåÆØÅ).
http://www.kirupa.com/developer/mx2004/xml_flash_photogallery.htm

Mvh.
Kasper
Avatar billede pidgeot Nybegynder
09. oktober 2005 - 19:36 #1
Prøv at bruge encoding="iso-8859-1" i stedet for encoding="utf-8". Hjælper det?
Avatar billede kasperlh Nybegynder
09. oktober 2005 - 19:41 #2
- nej desværre -

min kode er som følger:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" standalone="yes"?>
<images>
    <pic>
        <image>living_images/wizard_test.jpg</image>
        <caption>æøå ÆØÅ</caption>
    </pic>

- men den viser "&#65533; &#65533;&#65533;/caption>" i galleriet... sært

Mvh.
Kasper
</images>
Avatar billede pidgeot Nybegynder
09. oktober 2005 - 19:42 #3
Meget mærkeligt. Prøv at åbne den i Notepad og gem den som UTF-8. Du skal så lige sætte encoding tilbage til utf-8 i dokumentet.
Avatar billede kasperlh Nybegynder
09. oktober 2005 - 19:46 #4
COOL - du er dagens helt - :) - opret et svar så er der point -
'vidste ikke at notepad kunne "indstilles" til at gemme på forskellige måder -

Mvh.
Kasper
Avatar billede pidgeot Nybegynder
09. oktober 2005 - 19:49 #5
Har den jo heller ikke altid kunnet (kom så vidt jeg husker først i Win2K), nok det der er grunden - og så er det jo nok også de færreste der normalt bruger Notepad til den slags, hvilket jo ikke gør det bedre ^_^

Er dog stadig i tvivl om hvorfor den lige ville bruge &#65533; med iso-8859-1, men det vigtigste er vel at det virker nu :p