Avatar billede wethje Nybegynder
09. oktober 2005 - 15:17 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Installation af XP

Hej drenge.
Jeg har et lille problem jeg håber I kan jeg hjælpe mig med at fixe.

Jeg skal lave en pc for min morfar, da han siger den hele tiden genstarter. Jeg har prøvet at fomatere HD'en samt en reinstallation med windows XP Home der fuldte med... når det er installeret forsøger Windows at starte. Det når lige til at skulle loade "Velkoms menu'en frem", så får jeg følgende Fejl meddelelse:

http://www.freewebs.com/wethje/index.htm

Under installationen, ville den ikke kopiere alle filerne fra cd'en selvom jeg kig ned på CD'en og fandt dem, så jeg måtte lade XP springe nogle filer over.

Hans PC'er er en Fujitsu Siemens Scaleo 600:

Pentium 4 på 2,8
Samsung 512 MB DDR PC2700
Seagate U Series 7 på 80 GB, model: ST380022A
"Nvidia Onboard" AGP grafikkort på 128 MB (et Gforce)
SiS 963 Bundkort
JustLink CD/DVD RW Drev

- Jeg har købt en ny HD på 40 GB da jeg troede der var fejl på Seagaten, men får stadig samme meddelse. Jeg tror måske det er hans ram?

Jeg håber i har nolge gode idéer derude!

Mvh. Wethje
Avatar billede strych9 Praktikant
09. oktober 2005 - 15:20 #1
Prøv at hive stikket ud af DVD drevet og se om den så vil starte.
Avatar billede screem_brille Novice
09. oktober 2005 - 15:20 #2
prøv med en anden cd, og hvis det ikke hjælper, så med et andet optisk drev, for hvis den ikke kan indlæse de nødvendige filer under installationen, så vil (kan) det give problemer.
Avatar billede strych9 Praktikant
09. oktober 2005 - 15:21 #3
too slow again ;)
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. oktober 2005 - 15:21 #4
Men det er nok en hardwarefejl. Har selv haft samme problem, og tror jeg löste med en ny PSU (er ikke helt sikker).
Avatar billede strych9 Praktikant
09. oktober 2005 - 15:22 #5
atapi.sys er CD/DVD driver.
Hvis maskinen starter uden drevet, så er det nok bare et spørgsmål om at sætte jumperne på det rigtigt.
Avatar billede wethje Nybegynder
09. oktober 2005 - 15:22 #6
Jeg har prøvet at sætte et andet cd-rom drev i hans maskinen, faktisk det der blev installeret fra, da hans eget ikke kunne boote tror jeg..

jeg prøver lige at tage stikket ud!
Avatar billede screem_brille Novice
09. oktober 2005 - 15:23 #7
stryh9 hehe, ja men igen giver jeg flere muligheder *G*
Avatar billede strych9 Praktikant
09. oktober 2005 - 15:25 #8
nøh for du når ikke at læse hans spørgsmål til fulde ;)
han har installeret XP. Det er under første opstart, og ikke under installationen, at han får den blå skærm der.
Avatar billede wethje Nybegynder
09. oktober 2005 - 15:26 #9
Jeg kan se min far har prøvet at installer xp på den da jeg ikke har været hjemme de sidste par dage :p

Jeg tog stikket ud, og ganske rigtigt strych9, nu kommer den fint op, bare med meddelsen om at installationen genstarter og så leder den selvfølgelig efter cd'en.. så hvad nu? - skal jeg lukke den ned og sætte mit eget drev tilbage igen eller hvordan? - jeg tror ikke det ændre noget, da den ikke ville læse alle filerne fra det sidst?

Mvh. Wethje
Avatar billede screem_brille Novice
09. oktober 2005 - 15:27 #10
stryh9 læs lige igen *G* citat: Under installationen, ville den ikke kopiere alle filerne fra cd'en selvom jeg kig ned på CD'en og fandt dem, så jeg måtte lade XP springe nogle filer over.

hvem havde ikke læst hvad ;)
Avatar billede screem_brille Novice
09. oktober 2005 - 15:28 #11
wethie 09/10-2005 15:20:34
Avatar billede strych9 Praktikant
09. oktober 2005 - 15:31 #12
wethje, du skal sikre dig at harddisk jumperne er sat så harddisk du installerer på er master på første kanal. Hvis du bruger cable select så skal den sidde for enden af kablet.

Jeg synes også du skal sætte DVD drevet over på den sekundære kanal hvis det ikke allerede er der. Køber ikke helt at det er CD'en der skulle være noget galt med. Lyder nærmere som om data bliver korrupte på vej over bussen/gennem kablet.
Avatar billede wethje Nybegynder
09. oktober 2005 - 15:35 #13
strych9, jeg forstår ikke lige hvordan de skal sidde?

Hardisken skal være master ved hjælp af jumper og drevet skal være slave via jumpere eller hvordan :) ?
Avatar billede strych9 Praktikant
09. oktober 2005 - 15:36 #14
jeps

men de fleste har også en jumper indstilling som hedder "cable select", hvor drevets placering på kablet bestemmer om den er master eller slave. Stikket i enden er master, stikket i midten er slave så.
Standard er de fleste enheder out-of-the-box sat til cable select.
Avatar billede wethje Nybegynder
09. oktober 2005 - 15:39 #15
Okay strych9. Så hvis jeg sætter jumperne på Cabel Select og og sætter HD'en til at være master og drevet til slave på den måde med kablerne ?
Avatar billede strych9 Praktikant
09. oktober 2005 - 15:41 #16
Prøv med hdd som master på primær
og hvis det er de eneste to IDE kanaler du bruger, så sæt DVD drevet som master på sekundær.
Avatar billede wethje Nybegynder
09. oktober 2005 - 15:53 #17
Nu starter den op uden problemer strych9, men den vil stadig ikke læse fra CD'en ?

Skal jeg formatere den igen?
Avatar billede strych9 Praktikant
09. oktober 2005 - 15:55 #18
Prøv det, og hvis den nægter at installere præcist de samme filer igen så må du gøre som brille siger.
Hvis der er flere problemer vil vi gerne vide om det er de samme filer.
Avatar billede wethje Nybegynder
09. oktober 2005 - 16:06 #19
Det prøver jeg.. tak for hjælpen indtil videre..