Avatar billede flim Nybegynder
04. oktober 2005 - 08:24 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvilken filserver?

Hej eksperter.

Håber dette er den rigtige kategori til dette spørgsmål :-)

Jeg har hjemme en stationær pc og en bærbar pc begge på trådløs netværk. De to er forbundet vha en router.

Min plan var at købe en filserver af en eller anden art som jeg kunne slutte til min router, og på den måde hente filerne fra både min stationær samt min bærbare.

Den må max koste 1000,-

Jeg gik ud fra at den skal tilsluttes vha et normalt RJ45 til routeren og så noget strøm fra en almindelig stikkontakt. Derefter noget kodeværk, så det kun er mine 2 pc'ere der kan hente fra den over det trådløse netværk.

Nogen der ved hvad jeg skal købe, og evt hvordan det i prakses sættes op.

Mvh Flim
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2005 - 08:41 #1
En filserver til 1000 kr? Så er det vel en brugt PC du skal bruge?
Avatar billede flim Nybegynder
04. oktober 2005 - 08:54 #2
Hmm - det er måske ikke muligt til 1000,-?

Og nej - helst ikke en brugt pc, da den vil tage for meget i strøm og fylde alt for meget. Havde forestillet mig en amin 3,5" harddisk i et kabinet af en eller anden art.

Filerne skal desuden kun skulle tilgås fra hjemme netværket - dvs ikke noget med ftp, web, mails osv osv.

Hvor meget skal jeg så smide hvis dette skal opfyldes?
Avatar billede showsource Seniormester
04. oktober 2005 - 08:57 #3
Metro sælger en 160 Gb disk i en "netværksbox" for kun 880,-
Avatar billede showsource Seniormester
04. oktober 2005 - 09:03 #4
hmm, så den i en reklame igår, (papir), men kan ikke finde den på deres hjemmeside?
Avatar billede venturer Nybegynder
04. oktober 2005 - 09:03 #5
Her er to forskellige muligheder. Det bliver ikke helt under 1.000,- men det bliver tæt på.

Dén her er beregnet til at du montere en HD i kabinettet, som så forbindes til netværket og adminstrares via et indbygget web-interface. Du skal altså købe en ny HD ved siden af.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=92312

Linksys har den her sag:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121447

Den er beregnet til at du kan tage en hvilken som helst USB harddisk og sætte til den, hvormed din USB disk bliver tilgængelig over netværket. De bestemmer så selv hvor meget du vil ofre på USB disken, og denne kan stadig benyttes til at tage med omkring hvis du vil.
Avatar billede flim Nybegynder
04. oktober 2005 - 09:05 #6
show source:

Hmm - øv - ville ellers gerne have læst lidt nærmere om den.
Kan du evt. scanne den ind?

For hvad er det præcist?

Ellers er jeg også interesseret i en uden harddisk, da jeg en ekstra liggende derhjemme for at holde prisen nede

venturer:

Kigger lige på dine links
Avatar billede showsource Seniormester
04. oktober 2005 - 09:08 #7
Avatar billede flim Nybegynder
04. oktober 2005 - 09:14 #8
showsource - tak for link. Ser umiddelbart fint ud :-)

venturer - har du evt en kommentar til disken fra Metro. Der er jo en 160 Gb med i prisen. Noget jeg skal være opmærksom på?
Avatar billede venturer Nybegynder
04. oktober 2005 - 09:24 #9
Bare husk at man skal have kundekort for at kunne handle i Metro.
Deres disk og den første link jeg smed vil give det samme resultat (den fra metro er selvfølgelig billigere OG du får 160GB med i handlen). Allnet boxen jeg lagde en link til koster mere UDEN en HD (men du kan bruge din egen HD). Den kan desuden håndtere op til 250GB harddiske. Af DE to vil den fra Metro umiddelbart være det bedste køb.

Personligt ville jeg selv vælge den fra Linksys, da jeg kan bruge min egen USB harddisk Denne kan være både 3,5" og 2,5". Jeg kan tage disk af netværket og med til LAN party eller hvad man nu kan forestille sig. Jeg kan skifte den ud med en større sener hen og bruge den ektra USB disk til hvad som helst. Jeg ser flere muligheder med en LinkSys boksen.

Dét er i hvert fald MIN 10-øre :)
Avatar billede flim Nybegynder
04. oktober 2005 - 09:29 #10
Hejsa.

Jeg har kort til Metro, men tak for oplysningen alligevel.

Og ja - kan godt se at man er mere fleksibel med Linksys-boksen, men får nok ikke rigtig brug for det.

Desuden burde man vel kunne tage denne WD-boks med hvis ellers man har 2 netkort i ens maskine. Well - det bliver ikke aktuelt.

Jeg går også ud fra at man kan hente via ftp osv hvis jeg nu skulle få lyst til det en dag fra denne WD-boks.

Jeg takker for svar begge to. showsource - smider du også lige et svar da det jo var dig der kom med det afgørende link :-)

Mvh Flim
Avatar billede venturer Nybegynder
04. oktober 2005 - 09:34 #11
Kig her for at læse mere om WD disken.
http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=152

Umiddelbart kan jeg ikke se om den understøtter FTP. Det VED jeg ALLnet boksen gør.
Avatar billede flim Nybegynder
04. oktober 2005 - 09:41 #12
venturer - tak for link.

Den ser jo fin fin ud. Uden blæser, nem at tilgå og så kan man desuden proppe flere enheder på hvis dt skulle være nødvendig. Man kan desuden også koble en printer direkte på og har på den måde også en printerserver.

Den tror jeg sgu at jeg smutter ned og køber på mandag.

Det værste ved at gå i Metro er at man bruger så mange penge, da der ofte er mange mange billige ting.
Avatar billede venturer Nybegynder
04. oktober 2005 - 09:52 #13
Impulskøb er en farlig ting :D
Avatar billede showsource Seniormester
04. oktober 2005 - 11:21 #14
Prisen for den WD i metro, er også så lav, at hvis der kommer fejl på disken, (forhåbentlig aldrig :O] ), jamen så køber man bare en ny :O)

Anyway, vil selv ud og ha' en i dag!

At der ikke er nogen blæser, hvor kan du se det, flim?
Det er netop en af de ting man bør kikke/høre efter, hvor meget så'n et kabinet/disk larmer.
Avatar billede flim Nybegynder
04. oktober 2005 - 11:36 #15
Står følgende:

Product Features
Fast 7200 RPM, 8 MB cache hard drive
Reliable, cool, quiet operation without a fan
10/100Base-T Ethernet connection
Uses Common Internet File System for platform-indepenedent file sharing
Includes WD's EasyLink utility to set up NetCenter as a local drive on any computer on the network
Dynamic host configuration protocol (DHCP) client for automatic assignment of TCP/IP addresses
S.M.A.R.T. monitoring of data on the NetCenter hard drive
Automatic power management when the NetCenter drive is idle
Kensington security lock

Linie 2-3 - uden blæser.

show.. jeg får først mit kort mandag - kan jeg lokke dig til at købe en til mig. Kan godt frygte at de bliver hurtig udsolgt. Kunne være super hvis du bor nær Kbh og skulle derud :-)
Avatar billede flim Nybegynder
05. oktober 2005 - 11:03 #16
Lukker
Avatar billede showsource Seniormester
06. oktober 2005 - 10:35 #17
hey flim
Man kan få nogle adgangskort, så man kan købe selvom man ikke har et metrokort.
Bor i Kbh, (NV), og kan godt skaffe dig et?
Har endnu ikke selv været derude :O( men vil gøre det i aften.
Avatar billede flim Nybegynder
07. oktober 2005 - 12:44 #18
show...

Hey hey. Jeg skal selv derud i dag - så nemlig også de der adgangskort, så jeg smutter en tur til Glostrup. Så må vi håbe der er nogen tilbage, og ellers køber jeg mig bare fattig i et-eller-andet andet elektronik.

God weekend