Avatar billede ravager Nybegynder
29. september 2005 - 12:30 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Automatisk tildeling af home dir

Er det muligt at sætte Active Directory op, så den automatisk opretter og tildeler personlige drev ved oprettelse af brugere?

Eks. her på skolen, blev vi blot oprettet i AD, hvorefter vi automatisk fik eget home dir.
Avatar billede screem_brille Novice
29. september 2005 - 12:33 #1
ja under Active directory users and settings egenskaber for brugeren i homepathangiver man : \servernavn\share\%username% så oprettes mappen automatisk med de rette rettigheder (kan også gøres på mange brugere på en gang, marker dem og gør det på præcis samme måde)
Avatar billede venturer Nybegynder
29. september 2005 - 12:35 #2
Det kan man sagtens.
FOR at det kan virke skal du dog lige lave lidt forarbejde først.

Lav et share hvor alle har fuld kontrol (på share niveau). Kald den f.eks. "Home".
NTFS rettighederne til Home skal være:

SYSTEM = Full Control
Administrators = Full Control (den er dog valgfri)
CREATOR OWNER = Full Control

EFTER dette er gjort kan du så angive homedir på eksisterende brugere eller oprette nye brugere og i denne forbindelse angive homedirectory.

Angiv f.eks. home drive = x: og Home folder = \\server\Home\%username%

Så skulle dét gerne virke :)
Avatar billede venturer Nybegynder
29. september 2005 - 12:36 #3
Hmnm... Administrators skal byttes ud med Domain Admins. Men det er kun hvis alle administratorer skal have adgang til at kigge i alle andres home directories. Evt. nøjes med at give Domain Admins "Read ".
Avatar billede screem_brille Novice
29. september 2005 - 12:38 #4
jeg ville ikke give full control til alle, men read and change til authenticated users og evt full control til adminstrator, kan ikke se hvorfor alle skal have full control ?
Avatar billede venturer Nybegynder
29. september 2005 - 12:38 #5
Ved at SYSTEM har fuld kontrol kan Windows selv oprette en mappe til brugeren og sætte rettighederne til at den enkelte bruger har fuld kontrol over sin EGEN mappe og ikke kan kigge i andres.

Home Drive og Home Folder angives på fanebladet "Profile" under Properties for den enkelte bruger.
Avatar billede venturer Nybegynder
29. september 2005 - 12:41 #6
Jeg skrev også kun fuld kontrol på sharet. Der er ingen grund til at administrere rettighederne to steder når man kan nøjes med at gøre det hele på NTFS niveauet.

Personligt angiver jeg altid (på sharet) Authenticated Users = Full Control.
Hvis du "kun" giver read+change til brugerne kan de ikke selv ændre NTFS rettigheder på deres egne filer. Mange steder foretrækkes det at brugerne selv kan ændre disse rettigheder for at kunne give kollegaerne adgang til enkelte filer uden at skulle kopiere dem ud på et evt. fælles drev.
Avatar billede ravager Nybegynder
29. september 2005 - 15:18 #7
Jeg ville gerne slippe for ved hver enkelt nye bruger at skulle indtaste en Home Folder. Er det ikke muligt at automatisere dette? Jeg vil helst ikke have at mine brugere har write rettigheder til den overordnede "bruger" mappe, men kun til deres egen "bruger\%user%".
Avatar billede screem_brille Novice
29. september 2005 - 16:05 #8
hver enkelt bruger ? du kan markere samtlige brugere og derved angive i home path \\servernavn\share$\%username% er det slemt ? I så fald så får du for mange grå hår over oprettelse af brugere ;)
Avatar billede ravager Nybegynder
29. september 2005 - 16:13 #9
Jeg sagde "nye bruger". :) De gamle er såmen ikke problemet. Ville bare være nemt, hvis man kunne sætte den til det som standard...
Avatar billede venturer Nybegynder
29. september 2005 - 19:13 #10
For at gøre det til standard højreklikker du bare på en bruger hvor det ER konfigurert. Vælger "Copy". Så opretter den en ny bruger med de samme indstillinger, og den retter selv navnet i Home Folder feltet til. Gruppemedlemskabet bliver også kopieret på denne måde (den nye bruger bliver meldt ind i de grupper som den bruger du kopire fra er medlem af). Du skal så bare angive et brugernavn samt stamdata for den nye bruger.

Hvis du bruger de rettigheder jeg nævnte tidligere kan dine bruger (med mindre de er domain admins) ikke engang SE i "bruger" mappen. De har KUN rettigheder til deres egen personlige mappe.
Avatar billede ravager Nybegynder
29. september 2005 - 19:34 #11
Nice... prøver det imorgen