Avatar billede fieklokke Nybegynder
25. september 2005 - 17:13 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Nærbilleder med Konica Minolta Z5

Jeg har lige fået dette kamera med optisk zomm på 10,men kan ikke få nærbilleder af små dyr hvad gør jeg forkert?
Hvordan skal kamera indstilles .
Avatar billede mtj111 Novice
25. september 2005 - 17:29 #1
Du skal bruge blomsterindstillinger (også kaldet makro) (billedet forestiller en blomst).
Avatar billede fieklokke Nybegynder
26. september 2005 - 10:39 #2
Tak,kan du sige mig hvor jeg kan få andre tip til mit kamara, og samtidig komme med et svar så jeg kan give point
Avatar billede venturer Nybegynder
26. september 2005 - 10:45 #3
Jeg er selv ejer af et Konica Minolta camera. Det er godt kram :)
Som mtj111 skriver er det makro funktionen du skal have fat i (blomsten). Hvis du er i tvivl om hvordan du bruger denne kan du slå det op i manualen. Dog skal du være opmærksom på at Minolta's modeller ikke kan komme MEGET tæt på. Jeg skal være omkring 10-15cm fra motivet selv om makro er slået til (mange andre kan gå ned til 2-3cm).
Generelt set kan du kun bruge manualen til at lære hvor de forskellige funktioner er, men der står ikke meget om bruge af disse. Jeg vil foreslå at du køber en bog (f.eks. et af de mage IDG hæfter til omkring 80,-) om foto. Her kan du finde en masse gode fif og metoder til at få gode billeder :)
Avatar billede mtj111 Novice
26. september 2005 - 15:00 #4
På mit kamera har jeg en Makro-indstilling og en Supermakro-indstilling. Makroen er fra 12-20 cm, og super er fra 2,5 eller 3 til 12 cm...

Der findes et godt forum der hedder www.fotokritik.dk, hvor man kan få kritik/ros til sine billeder, såsom beskæring, vinkel, lysstyrke/kontrast/farvemætning mv.
Jeg har selv uploadet 4 billeder...

Hvis du vil have tip til netop dit kamera skal du læse din brugsanvisning.
Hvis det er generelt om kompositioner, findes der millioner af sider.
Generelt: http://www.photosecrets.com/tips.html
Lysopsætning: http://www.auctionbytes.com/Yellow_Pages/Pictips/pictips.html
En rigtig god all-round side: http://www.travelphoto.net/photos/english/photo-tips/

Så har du lidt at starte med...

Michael
Avatar billede mtj111 Novice
26. september 2005 - 17:15 #5
Jeg siger mange tak!

Og held og lykke!

Michael :-D