Avatar billede bbkdk Seniormester
13. september 2005 - 14:48 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Digitalkameraer og studioflashanlæg

For at undersøge, om den digitale fototeknik var noget for mig, der ellers er inkarneret mørkekammerfan, lånte jeg forleden et kammerats digitale spejlrefleks (Nikon D70)

Den fungerede fint, undtagen ved anvendelse af et studioflashanlæg, bestående af 3 lysnetdrevne blitz. De blev udløst ved en infrarød sender, monteret på kameraet.

Jeg indstillede kameraet på manuel, 1/250 og f11. Når jeg så på skærmen, blinker den, med 2 forkellige billeder, hvor det ene er helt lyst, og det andet helt mørkt.

Er der nogen der har et bud på anvendelse af studioflashanlæg sammen med digitale spejlreflekskameraer?

Eller om, hvor jeg kan læse om emnet?

Med venlig hilsen
bbkdk
Avatar billede majsmarken Nybegynder
13. september 2005 - 14:59 #1
Lige en hurtig -> http://www.digital-fotografering.dk/ ???
Avatar billede bbkdk Seniormester
14. september 2005 - 06:22 #2
Tak for tippet - den ser spændende ud - jeg har dog ikke haft tid til at se, om der står noget om studioblitzanlæg og digitalkameraer.

Jeg ser lige, om der kommer flere indlæg, så points skal deles.

M.v.h.
bbkdk
Avatar billede majsmarken Nybegynder
14. september 2005 - 07:10 #3
... der er vist også en slags FORUM til den slags spm. ?
Avatar billede bbkdk Seniormester
14. september 2005 - 08:18 #4
Tak for hjælpen - jeg vil stille spørgsmålet på siden, som du henviser til.
Det er åbenbart ikke så enkelt, så en løsning kunne også være, at jeg skriver til min leverandør af foto - de ved det helt sikkert.

Hvis du lægger et svar, får du dine velfortjente point.

M.v.h.
bbkdk
Avatar billede majsmarken Nybegynder
14. september 2005 - 18:23 #5
Læg selv et [svar] og la' os dele...
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
14. september 2005 - 20:12 #6
For det første svarer jeg først nu...Eksperten er meget, meget sløv med at sende mail ud, har først fået det lige nu!!!

For mig at se er det en forkert synkroniseringstid du benytter, på 1/90 eller 1/60 istedet, og rigtigt ja brug manuel indstilling.

Hvis du kender noget til kameraet og digital billedbehandling, bør du benytte RAW-formattet til fotograferingen, og bagefter justerer farverne, som normal er på 4.000 kelvin på studioflash.

Hvis du er så heldig at have Photoshop CS eller CS2 er det ingen sag.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
14. september 2005 - 20:15 #7
(Jeg har nu altid fået automatisk E-mail indenfor 2 minutter...)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
14. september 2005 - 20:21 #8
Så er du en af de heldige.

Jeg får nyoprettede spørgsmål i de kategorier jeg har valgt, ca. hver anden aften, en ordentligt stak, og der er mange som mig!

Til gengæld, når jeg først er igang med en dialog, så kommer de som i "gamle dage" (har været med siden 1999)
Avatar billede bbkdk Seniormester
15. september 2005 - 07:53 #9
Tak også til Fotograf - hvis du vil lægge et svar, deler jer points mellem dig og Majsmarken.

Det er åbenbart lidt specielt det her, da det var min opfattelse, at Nikon D70 synkroniserede på 1/250 - men det er da værd at prøve at sætte tiden ned.

M.v.h.
bbkdk
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
15. september 2005 - 08:03 #10
Du har 'desværre' ret, den er synkrniseret helt ned til 1/500, men det er D70s, jeg ved ikke hvad D70 er.
En anden mulighed: hvor hurtigt har du taget billederne efter hinanden, de skal jo nå at lade op ind imellem, hvilket normalt foregår meget hurtigt ...men!
Endvidere bør man altid ved studioflash lige skyde et den af en gang når den er tændt for første gang.