Avatar billede saxbjorn Nybegynder
09. september 2005 - 10:21 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Sum af to felter

Hej Søde Access hajer :-)

Jeg er i gang med en timereg database

Hvordan får jeg summen af to værdi felter (time antal gange timesats)  i et total felt på min form??

Jeg har forsøgt mig med Standardværdien på feltet "total"
=[Timesats]+[Faktureringstimer] men det virker ikke :-(

Access er ret nyt for mig men har tidligere fået hjælp her inde - håber I kan hjælpe

Charlotte
Avatar billede -anders- Juniormester
09. september 2005 - 10:49 #1
Hej Charlotte, det bedste ville nok være at oprette et beregnet felt i en forspørgsel, og så bruge forspørgslen som postkilde til formularen.Prøv at skrive følgende i et tomt felt i designvisning på forespørgslen:

Udtryk1: ([Timesats])+[Faktureringstimer]), hvordan er dataformatet på det to felter?
Avatar billede -anders- Juniormester
09. september 2005 - 10:59 #2
Denne virker forudsat at felterne er af datatypen tekst Total: ([Timesats])*([Faktureringstimer])
Avatar billede saxbjorn Nybegynder
09. september 2005 - 11:00 #3
Formatet er tal. Skal jeg skrive

Udtryk1: ([Timesats])+[Faktureringstimer]),
i en forespørgsel
Avatar billede -anders- Juniormester
09. september 2005 - 11:01 #4
Ja i en tom kolonne i designvisning, men jeg tror at at du skal * i stedet for +
Avatar billede -anders- Juniormester
09. september 2005 - 11:04 #5
Fordelen ved at benytte det i en forspørgsel er at så kan feltet bruges i feks. rappoter og i andre forms, det altid en god ide at lave beregninger så langt "tilbage" i databasen som muligt, men det kan også laves på en form i en ubunden tekstboks, vælger du det er syntaxen således:

=
Avatar billede -anders- Juniormester
09. september 2005 - 11:05 #6
Ups her kommer suntaxen :o)

=([Timesats])*([Faktureringstimer])
Avatar billede saxbjorn Nybegynder
09. september 2005 - 11:05 #7
Der står

Felt
Tabel
Sorter
Vis

... hvilken en af dem skal jeg bruge ?? Du kan godt høre jeg er ret ny.. :-)
Avatar billede saxbjorn Nybegynder
09. september 2005 - 11:06 #8
Det må være mit TotalPrUge felt ikk??
Avatar billede -anders- Juniormester
09. september 2005 - 11:07 #9
Okay, i designvisning på forspørgslel i en tom kolonne skriver du ([Timesats])*([Faktureringstimer]), husk at at medtage alle felter fra tabellen i din forespørgsel, og det er i felt du skal skrive det
Avatar billede saxbjorn Nybegynder
09. september 2005 - 11:07 #10
Som jeg skal væle i "Felt" øverst oppe
Avatar billede -anders- Juniormester
09. september 2005 - 11:07 #11
Nej du skal ikke vælge noget blot skrive det
Avatar billede -anders- Juniormester
09. september 2005 - 11:08 #12
Jeg kan sende dig et lille eks. blot læg en mailadressec :o)
Avatar billede saxbjorn Nybegynder
09. september 2005 - 11:13 #13
vikar@energienshus.dk

Super!!
Avatar billede -anders- Juniormester
09. september 2005 - 11:14 #14
Eks. sendt
Avatar billede saxbjorn Nybegynder
09. september 2005 - 11:22 #15
Det er det jeg siger!!!I er geniale på eksperten 1000 tak - hvordan får jeg så feltet ind i min form? Henviser jeg så bare til det total felt fra min forepørgsel??
Avatar billede saxbjorn Nybegynder
09. september 2005 - 11:23 #16
Her kommer velfortjente point :-)
Avatar billede -anders- Juniormester
09. september 2005 - 11:24 #17
Mange tak for point :o), ja du skal i designvisning på formen vælge din forspørgsel som postkilde og så vælge de felter der er aktuelle incl. det beregnet felt
Avatar billede -anders- Juniormester
09. september 2005 - 11:29 #18
Er lige offline en halv time, men har du flere problemer poster du blot spørgsmålende her så kikker jeg på det om en halv times tid