Avatar billede obhat Nybegynder
08. september 2005 - 08:48 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Valg af polfilter

Hvilket polfilter skal man vælge?
Har kigget på et Hama til 448 kr. er det et fornuftigt valg?
Avatar billede olebole Juniormester
08. september 2005 - 08:53 #1
<ole>

1. "Hvilket polfilter skal man vælge?" - til hvad?

2. "Har kigget på et Hama til 448 kr. er det et fornuftigt valg?" - ja, det kan det godt være ... afhængig af svaret på punkt 1  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede obhat Nybegynder
08. september 2005 - 09:04 #2
Hvis muligt som permanent filter, dog mest til udendørs.
Avatar billede zenze Nybegynder
08. september 2005 - 10:17 #3
Hvis du har autofocus på dit kamera, skal du bare sørge for at det er et cirkulært polfilter, du anskaffer dig. Ellers er der ikke noget du skal være opmærksom på.
Avatar billede obhat Nybegynder
08. september 2005 - 10:19 #4
Ok, ellers er der ikke nogen videre kvallitetsforskel på de forskellige mærker?
Avatar billede zenze Nybegynder
08. september 2005 - 11:49 #5
B&W er produceret af Schneider, som er kvalitet, - og så er der jo Canon, Nokon og Olympus, men der er nok ikke den store forskel på kvaliteten. Lad være med at købe for billigt!
Avatar billede zenze Nybegynder
08. september 2005 - 11:49 #6
... og det skulle være Nikon, selvfølgelig.
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
08. september 2005 - 12:47 #7
Hved en hurtig søgning på filter på ebay (i photokategorien) Giver massere af resultater...  Prisene svinger meget men det er ikke svært at finde filtre af alle mærker typer størelser... og til rimlige penge...
så feks lig 52mm CIRCULAR POLARIZER LENS FILTER FOR NIKON CANON NEW  til 10 pund
Køb af fotoudstyr ?? brugt ?? over nettet ?? ..... Jeps... har jeg kun gode erfaringer med ...+ ebay/paypal har faktisk garenti på de salg der foregår på ebay....så tag et kig + de er ikke dyere der end man kan tåle et fejlkøb....
Avatar billede zenze Nybegynder
08. september 2005 - 13:06 #8
Hvis du som du nævner tidligere, skal bruge et filter til permanent brug, så er det et Haze- eller Skylight-filter du skal have fat i. Jeg tror du til mange optagelser vil få bøvl med et Polfilter.
Avatar billede obhat Nybegynder
08. september 2005 - 13:44 #9
Hvadså med det nævnte skylight filter, gør det også feks. himlen mere dyb blå, som et polfilter skulle gøre?
Avatar billede olebole Juniormester
08. september 2005 - 13:49 #10
Nej, haze- skylight- og polfiltre gør helt forskellige ting (de to første er dog ikke så forskellige). Polfiltret er det eneste, der kan polarisere det indfaldne lys - og det eneste, der kan give dig en 'pol'-himmel  :)

Men det har du vel heller ikke tænkt dig som standard? Det ville svare lidt til altid at bruge et gradueret filter - eller stjernefiter. Et polfilter er et effektfilter ... det er ikke beregnet til generel brug
Avatar billede zenze Nybegynder
08. september 2005 - 14:07 #11
Jeg kan ikke huske om det er haze- eller skylightfiltret, der også hedder UV-filter, men det ene går altså på at "trimme" så UV-lyset ikke indvirker på optagelsen. Jeg aner ikke hvordan det forholder sig med CCD-chippen og CMOS-chippen, men de gamle farve- og SH-film var "overfølsomme" overfor dette lys.
Avatar billede obhat Nybegynder
08. september 2005 - 14:18 #12
Arrh okay, faktisk bør man i så fald ha begge dele, et uv til beskyttelse af linsen og et polfilter til "effekt" ?
Avatar billede zenze Nybegynder
08. september 2005 - 14:29 #13
Ja, det kan man godt sige. Køb du et "bundle" evt. på eBay, som Jesper henviste til tidligere. Jeg har også kun haft positive oplevelser med - godt nok ebay.de.
Avatar billede obhat Nybegynder
08. september 2005 - 14:33 #14
Perfekt :~) Tak for hjælpen.
Avatar billede zenze Nybegynder
08. september 2005 - 14:39 #15
Det er bare i orden. Her er et link til eBay i Tyskland:
http://foto.listings.ebay.de/Foto-Zubehoer_Filter_W0QQfromZR4QQsacatZ10584QQsocmdZListingItemList
Vil de ikke acceptere PayPal, så har jeg flere gange sendt et registreret brev med pengene. Go' jagt.
Avatar billede olebole Juniormester
08. september 2005 - 14:41 #16
Pankromatisk film er såmænd ikke overfølsom for UV, men vores øjne er underfølsomme over for UV - og både UV-, haze- og skylight-filtre dæmper det gennemstrømmende UV-lys. Normalt er det et af disse, man bruger til at beskytte objektivets forreste linse.
Jeg _har_ prøvet, når foden smutter på en klippeafsats og Hasselbladet slutter sit autonome sving mod klippen med en knasende lyd fra optikken. Så skulle jeg hilse at sige, det var en skøn følelse at kikke ned i fronten på en uskadt 50mm Sonar - og opdage, at 'stjernen' kun sad i UV-filtret  ;o)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
08. september 2005 - 15:20 #17
Som standart filter (og beskytelse) i danmark vil jeg foretrække skylight filteret fremfor UV filteret... Da jeg syntes dette passer bedste til vores bredegrader (UV-filteret syntes jeg bedre egner sig i de sydlige himmelstrøg, samt feks noges fjele)...  men det er jo selvf. en smags sag

Mht. eBay... en søgning på eBay.com kan liste alle lande op ... både usa england tyskland australien sverige mf. på en gang... jeg bruger altid .com når jeg søger...pyt med vilket land jeg køber i (Næsten *G*)... og rygterne vil vide at ebay danmark er på vej........
Avatar billede olebole Juniormester
08. september 2005 - 15:53 #18
jesper >> Helt enig. Ovennævnte oplevelse stammer fra Alperne ... derfor UV-filtret  :)
Generelt kan man sige, at UV- og haze-filtrene primært er til bjerg-optagelser, da UV-indholdet i dagslyset her er meget stort. En undtagelse er dog Australien, hvor man sagtens kunne bruge to-tre UV-filtre ad gangen  ;D
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
08. september 2005 - 16:10 #19
ole >> En anden undtagelse er hav/kapsejlads...*S* ...her er et godt kraftig UV filter (og pol) en god ting....giver dog ikke meget beskytelse hvis man taber kameraet. *G*

Og lad mig lige rette min tidlige fejl til Norge's Fjelde ...*S*
Avatar billede obhat Nybegynder
26. april 2006 - 16:55 #20
svar = points
Avatar billede obhat Nybegynder
18. august 2007 - 09:07 #21
...