Avatar billede hijklm Juniormester
01. september 2005 - 11:03 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

IXUS 500 solgt, så hvad skal jeg nu købe?

Jeg har lige solgt mit Ixus 500 og vil gerne have et kompaktkamera med lidt bedre autofokus og billedkvalitet. Og også gerne hurtigere opstart og større skærm.

Jeg har et købstilbud på Ixus 700 til 2400 kr. (uden memorykort) og et købstilbud på EX-Z57 til 2000 kr. incl. dockingstation og 512Mb memory.

Hvilket skal jeg vælge eller skal det være et helt tredie?
Avatar billede zoone Nybegynder
01. september 2005 - 11:14 #1
Det er en fin pris på Ixus 700 du har fået der, er det brugt? :D
Min bedre halvdel har lige købt 700'eren, og den er langt bedre end 500'eren, som jo også er en aldrende model efterhånden. Optikken er større og operationstiderne er gode, så der er ok tilfredshed derhjemme. Vi har taget ca. 300 billeder på en netop overstået ferie i det græske øhav, og det er generelt blevet nogle rigtig fine billeder. Der er også godt knald på blitzen, hvilket sjældent ses på lommecams.

Af de to ville jeg vælge Ixus'en da de 512 ram sikkert kun er standardram og ikke x66 eller hurtigere, og jeg kan ikke se hvad der er så smart ved en docking-station - med mindre man bruger kameraet i forretningsøjemed. Om du måske skal gå efter et helt 3. kamera ved jeg ikke, men hvis det skal være i lommeformat går du ikke galt i byen med Ixus'en, det er måske bare lige lidt dyere end de gode modeller fra Casio og Pentax (fx. s5z)
Avatar billede hijklm Juniormester
01. september 2005 - 11:19 #2
Ja, begge priser er på brugte kameraer. 700´eren er der 1 års restgaranti på. Det andet er fra 05/05.
Det der bekymrer mig lidt er netop prisen, for man skal vel minimum ud og købe et 512Mb kort og et ekstra batteri til 700´eren og så er prisen lige pludselig oppe på 3000 kr.
Avatar billede zoone Nybegynder
01. september 2005 - 12:36 #3
Jeg ville købe et 512 Ultra II Sandisk kort (til den nette sum af ca. 385 kr) ..
Det ekstra batteri har vi ikke behov for, det holder en ganske god batteritid selvom man leger med kameraet og gennemser billeder i massevis, og så tager det ganske kort tid at lade det op. Anyway koster et nyt batteri ca. 285 kr, så det er jo ikke nogen formue, og hvis du har behov for et batteri til Ixus'en vil du nok også have det til et andet kamera, og så er det jo næsten det samme.
Derudover er den originale lædertaske til Ixus'en (hedder Canon DCC-70) ret lækker og koster "kun" ca 130 kr... Alt i alt gir det lækre look også et par bonuspoint i min bog - og en taske skal man jo ha! :D
Avatar billede re-flex Nybegynder
01. september 2005 - 19:40 #4
Med hensyn til Ixus 700, så ville jeg være bange for at der ville være for meget støj på billederne, hvis man udnyttede alle 7MP. Tror næppe at Canon har gjort den fysiske størrelse på billedcensoren større, men at de bare har gjort opløsningen større. Tager man et 7MP billede, skal der mere lys til, men dette lys skal stadig ramme et areal på en billedcensor, som var det 5MP. Det betyder at der ikke er nær så meget lys som kan blive optaget, og derved kommer der mere støj på billederne.

Jeg ville vælge et Canon PowerShot S50 eller S60. Har aldrig set bedre billeder fra kompaktkameraer. Til gengæld høre de ikke til de mest lette eller mindste kameraer.
Avatar billede zoone Nybegynder
02. september 2005 - 08:28 #5
Re-flex: Der må vel være nogen der har lavet en test der afdækker de problemer du frygter. Jeg har ikke hørt om de store støjproblemer med 700'eren, men kun de klassiske compact-cam problemer såsom blooming osv.
Vi (jeg) kiggede også på Sx0 serien før vi købte 700'eren, men den blev fravalgt pga det lidt for tåbelige kabinetformat, den lille LCD og at kameraerne generelt er ved at være lidt for gamle - og slutteligt kender jeg en der har et S60, og han klassificerede kameraet som "et fejlkøb".

Hijklm: Har du set jakobs anmeldelse af 700'eren? Jeg ka se du har skrevet i forum'et derinde :D ... http://www.jakobdam.dk/index.php?side=203&v=12&jdkindex=38
Han er desuden mere pjattet med Z750 end Z57, hvilket du kan læse mere om inde på den side
Avatar billede re-flex Nybegynder
02. september 2005 - 15:06 #6
Det med støjproblemet er ikke kun afgrænset til 700'eren, men det er et generelt problem for kameraer, hvor man benytter samme størrelse chip, men gør opløsningen større. Det er sådan set uanset om det er compactkamera, DSLR eller hvad man nu klan finde på.

Tjeck evt. www.dpreview.com, de skriver nogle rigtige gode anmeldelser.
Avatar billede hijklm Juniormester
03. september 2005 - 09:43 #7
Valget faldt efter utallige overvejelser på Ixus 700. Det skulle gerne komme på mandag, så jeg håber det lever op til alle mine forventninger og lidt til.
Blev dog lidt imponeret over billedkvaliteten på S70 og nu er der jo en S80 på vej, men designet er bare ikke godt nok. Og prisen er så høj, så der findes bedre alternativer.

Nå, nu må vi se hvad 700´eren kan og de bedste billeder ryger på fotokritik.dk
Avatar billede zoone Nybegynder
05. september 2005 - 08:28 #8
Vi ser frem til at høre mere om forventninger kontra resultat :P
Avatar billede hijklm Juniormester
06. september 2005 - 11:22 #9
Første dags erfaringer:

Hold fast hvor starter det hurtigt op i forhold til Ixus 500!! Desuden er skærmen utrolig lækker og funktionerne meget logiske og overskuelige. Selve kameraet er meget hurtigere end Ixus 500 og det kan mærkes.
Klappen til at tilslutte usb-porten er dog elendig for at sige det mildt.
Kameraet er lidt tungere end ventet og ligger ikke så godt i hånden når man holder det med én hånd.
De første billeder jeg har taget på manuelle indstillinger blev ikke så skarpe og gode som forventet. De blev faktisk direkte uskarpe. Har ikke taget knivskarpe billeder endnu og jeg gør ikke noget anderledes end jeg gjorde da jeg tidligere brugte mit Ixus 500.
Avatar billede zoone Nybegynder
06. september 2005 - 11:30 #10
Det kan godt være lidt svært at komme godt igang med de manuelle indstillinger, f.eks. at få den rette hvid-balance, men det skulle da gerne blive bedre hvis du eksperimenterer lidt med det, ellers har du da vist fået et "mandags-kamera" :| ... Hvor meget micstøj har du når du optager videoklip?
Avatar billede hijklm Juniormester
06. september 2005 - 11:53 #11
Nu ved jeg ikke hvor meget der skal til for at det er mic"støj", men man kan i hvert fald godt høre noget når videoen afspilles. Der er en svag susen i baggrunden hele tiden.
Avatar billede hijklm Juniormester
04. oktober 2005 - 10:54 #12
Tror løsningen bliver at jeg sparer sammen til et EOS 300D.
Avatar billede zoone Nybegynder
04. oktober 2005 - 11:16 #13
EOS 350D mener du vel? :)
Avatar billede hijklm Juniormester
04. oktober 2005 - 11:18 #14
Nej, 300D for det er lidt billigere. :-)
Avatar billede zoone Nybegynder
04. oktober 2005 - 11:23 #15
Det er også en hel del ringere efter hvad jeg har læst mig frem til... Så prisforskellen er ikke det værd, med mindre du får det kastet i hovedet billigt brugt... og det har du jo talent for... hehe :P
Avatar billede hijklm Juniormester
04. oktober 2005 - 11:25 #16
En 300D kan sikkert erhverves for 3500-3800 incl linser. Der skal vidst 1500 kr. oveni for at få det samme med 350D. Og skiftet fra Ixus 500 og 700 til EOS 300D vil vidst alligevel være temmelig mærkbart.
Avatar billede zoone Nybegynder
04. oktober 2005 - 11:33 #17
True that... Men prøv at læse nogle tests af 350D og se hvad der bliver skrevet angående forbedringer fra 300D. I min verden er det signifikante sager de har forbedret, blandt andet er vægten markant lavere i 350'eren - og det er både mere komfortabelt samt mindsker rystelser i billedet (med mindre du skyder fra en trefod).