Avatar billede diernaes Nybegynder
03. august 2005 - 15:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kombineret validering af to felter

Hej, jeg er nybegynder ud i Access-kunsten og forsøger at lave en base, hvori det i en tabel skal sikres, at kombinationen af to felter (et holdnr + et årsnr.)ikke går igen. Hvordan gør man det?
Avatar billede jensen363 Forsker
03. august 2005 - 16:02 #1
I tabellen, gøres begge til primære nøgler
Avatar billede mugs Novice
03. august 2005 - 16:47 #2
Du laver en sådan sammensat nøgle ved at placere felterne under hinanden markere det ene, hold SHIFT nede og marker det andet felt også. Tryk på ikonert for primær nøgle.
Avatar billede nih Novice
05. august 2005 - 11:52 #3
I tabellens designvisning under menuen 'vis' kan du få vist 'indeks' for tabellen

Her skal du angive et navn på et nyt indeks og vælge feltnavn - på næste linje SAMME navn men et andet felt osv. op til 10 felter.

herefter kan du sætte hak i 'unikt indeks' - så behøver det ikke være primær nøgle.

Niels
Avatar billede weaponx Nybegynder
09. august 2005 - 16:09 #4
Jeg ville foreslå at lægge en kode ved hændelsen før opdatering, som med en sql sætning chekker om en post der indeholder holdnr AND årsnr ikke findes i forvejen. På den måde kan man stadig have et årsnr flere gange eller et holdnr flere gange i sin tabel, man kan bare ikke have nogle poster hvor begge felter er ens.
Avatar billede weaponx Nybegynder
09. august 2005 - 16:13 #5
Glemte at skrive at dermed skal man ikke bruge primære nøgler.

Min holding er at primære nøgler og relationer på tabelniveau er noget skrammel...
Avatar billede diernaes Nybegynder
24. august 2005 - 14:26 #6
Jeg har brugt både din og Nih's metode i forskellige sammenhænge - begge virker fremragende.