Avatar billede kromudh Nybegynder
27. juli 2005 - 16:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Print Server eller Internet - ikke begge dele!

Jeg har i dag tilsluttet min D-LINK print server og skiftet min XP-indstilling fra automatisk IP til en statisk IP. Dét bad print serverens manual mig nemlig om at gøre for at computeren kunne snakke med print serveren. Og nu kan computeren også få adgang til print serveren (og til at printe) men ikke til internettet der er helt væk! Skifter jeg tilbage til automatisk IP kan jeg igen gå på nettet, men kan ikke længere få kontakt med min print server. Måske er der et ganske simpelt svar, men jeg er ingen netværk-superuser. Håber I kan hjælpe mig. Vi er nu fire computere på netværket der har balladen. Tak!
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
27. juli 2005 - 18:28 #1
Hvis du vælger fast adresse - skal dhcp slås fra i routeren, og du skal huske at angive gateway til den fastadresse for routeren.

Jeg vil hellere kige følgende vej:

Jeg formoder du har en d-link 300 et eller andet forbundet til en router mellem computerne. Du skal have den til at køre dhcp (automatisk adresse) som resten af maskinerne. Nu kender jeg ikke 100% din model, men prøv at kigge lidt på vedlagte.
Er dog på tysk.

ftp://ftp.dlink.de/dp/@general/DP-xxx_howto_de_Standard-TCP-IP-Port.pdf
Avatar billede kromudh Nybegynder
27. juli 2005 - 20:55 #2
Hej halvamatoer
Tak. Jeg har netop en D-Link 301P+ som sidder direkte i printerens parallelport og med netværkskablet sat i. Dét virker fint nok.
Jeg vil meget gerne køre automatisk adresse som du skriver - det lyder nemmere. Men jeg prøvede også at sætte print serveren til at køre automatisk adresse, og så kunne jeg ikke få kontakt med den mere, og altså heller ikke printe. Den tyske PDF-fil fortæller kun om almindelig installation som jeg allerede har lavet. Altså med fast IP-adresse. Og for at få kontakt til den faste IP-adresse skal computerne på netværket også have fast IP-adresse. Og med fast IP-adresse kan jeg ikke som nævnt ikke få adgang til internettet...
Har du et andet bud, eller er der en anden der har en mirakel-kur?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
27. juli 2005 - 23:08 #3
hvad siger routeren - når printserveren er koblet på. Kan du se om den får ip-adresse i routerens ip-interface (status)?. Har du givet den et simpelt navn. da det er navnet du skal oprette når du opretter den som netværksprinter
Avatar billede kromudh Nybegynder
28. juli 2005 - 11:56 #4
Kan ikke få kontakt med min router. Det er en TDC erhvervsrouter der er spærret. Og er det virkelig så kompliceret? Det er en lille printserver der fungerer fint hvis alle computere på netværket bruger fast IP adresse. Kan man ikke få den til det hvis computerne bruger automatisk IP? Jeg er tæt på at smide D-Linken ud og købe en anden print server.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
28. juli 2005 - 19:31 #5
Har lige en ide. - når dine pc'er er på nettet med automatisk adresse skal du køre en ipconfig /all i dosprompt på dem. Den fortæller en ipadresse: formodentligt 192.168.1.x el. 10.0.0.x - du skal derefter oprette printserveren med adressen x.x.x.253(x=samme som ipconfig) gateway skrives præcis som ipconfig og subnet det samme. formodentligt 255.255.255.0. Prøv med den løsning. og se hvordan det fungerer.
Avatar billede kromudh Nybegynder
28. juli 2005 - 20:58 #6
En ulykke kommer sjældent alene. Vores printer brød endegyldigt og eftertrykkeligt sammen i dag. Jeg har bestilt en ny der kommer mandag, og så prøver jeg din idé. Det lyder som om det kunne være en løsning...Tak, vender tilbage mandag...
Avatar billede kromudh Nybegynder
29. juli 2005 - 19:59 #7
Hej halvamatør.
Printeren kom allerede i dag (stort plus til vildepriser.dk) og jeg købte mig en ny printer server - en TRENDnet. Den var billig, tog 3 minutter at sætte op og kørte gladeligt med automatisk IP. Dejlig lille maskine. D-LINKen er røget i skralderen - rør ikke det stads. Men tusind tak for din hjælp.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
01. august 2005 - 18:51 #8
Dejligt at høre