Avatar billede mmfrandsen Nybegynder
28. juni 2005 - 20:26 Der er 38 kommentarer og
2 løsninger

Sort skærm. CPU måske skadet.

Jeg har åbnet min computer for at sætte et nyt CD-rom drev til. Da jeg havde den åben tog jeg også køleren ud og altså dermed også CPU'en (ups). Da jeg satte det hele til igen ville computeren gerne tænde, men skærmen vil ikke. "Status-lampen" lyser orange i stedet for grøn. Jeg kan høre computeren starter, men jeg tror ikke, at den starter helt op. Det virker som om den går i stå et sted i opstarten (bedømmer jeg ud fra lyden, som jeg mener lyder lidt forkert). Jeg har prøvet at sætte drevene i på alle mulige måder deriblandt også sådan som de originalt sad og også uden nogle drev i overhovedet, men problemet bliver bare ved. Jeg har haft CPU'en ude igen, men det ser ikke ud til at nogle af benene er bøjet.

Nogen, der ved hvordan det skal fixes? Problem med grafik kortet, CPU'en, drevene?
Avatar billede boxer Nybegynder
28. juni 2005 - 20:39 #1
Du kan desværre sagtens ha' ødelagt din CPU :o/
Avatar billede boxer Nybegynder
28. juni 2005 - 20:40 #2
Kan du starte op i fejlsikret tilstand?
Avatar billede milter Ekspert
28. juni 2005 - 20:43 #3
Kører CPU-blæseren?
Avatar billede haverslev Novice
28. juni 2005 - 20:43 #4
1. Får du nogle "Bip" lyde ?
2. Start pc`en, tryk på "DEL" for at komme i BIOS, vælg "load default settings" - det er nok knappen F9, husk at gemme/save med F10
3. Har du haft skærmkablet af, så prøv lige at cheke ben i stikket osv.
4. Har du monteret ALLE ledninger igen, incl. ledning til cpu køler
Avatar billede skypumpe Nybegynder
28. juni 2005 - 20:53 #5
hvad er det for en cpu
Avatar billede mmfrandsen Nybegynder
28. juni 2005 - 20:56 #6
Nej, jeg kan jo ikke se noget.

Ja, blæseren kører.

1. Jeg får en kort bip-lyd et split sekund efter jeg trykker på start knappen.
2. Det vil jeg prøve.
3. Ja, det har jeg. Det vil jeg også tjekke så.
4. Ja, det hele er monteret.

Det er en Intel Celeron.
Avatar billede haverslev Novice
28. juni 2005 - 21:00 #7
Du har vel ikke byttet rund på stikkene på IDE kablet ?
Har du husket at sætte "jumper" rigtigt på cd-rom drevet ?
Avatar billede mmfrandsen Nybegynder
28. juni 2005 - 21:02 #8
2. Der sker ikke rigtigt noget. Jeg kan jo af gode grunde ikke se om jeg kommer ind i BIOS'en, men det tror jeg ikke jeg gør.
3. Det virker ikke som om, der er noget problem der.
Avatar billede skypumpe Nybegynder
28. juni 2005 - 21:03 #9
den burde ikke bare gå i stykker.
har du ikke en manual til bundkort,
bip-lyden siger måske hvad det er der er galt?
Avatar billede mmfrandsen Nybegynder
28. juni 2005 - 21:06 #10
Du har vel ikke byttet rund på stikkene på IDE kablet ? Nej
Har du husket at sætte "jumper" rigtigt på cd-rom drevet ? Jeg har ikke rodet med "jumper"
Avatar billede mmfrandsen Nybegynder
28. juni 2005 - 21:07 #11
Ja, jeg tror stadig, at jeg har manualen. Det vil jeg lige tjekke.
Avatar billede haverslev Novice
28. juni 2005 - 21:11 #12
Fordi jeg spørger til "jumper" er, at skal den cd-rom erstatte en anden, så skal jumperen bagpå st på samme måde som den gamle master/slave
Hvis cd-rom drevet skal i, hvor du ikke har haft nogle i før, så skal den også sætte i jumper, alt efter hvor den sidder.

Bip code:
http://www.sysopt.com/biosbmc.html
Avatar billede skypumpe Nybegynder
28. juni 2005 - 21:18 #13
Ud fra biptonernes antal, længde og rækkefølge (bipkoden) kan du reducere dig frem til, hvilken fejltype der er tale om.
Hvordan du skal tolke bipkoderne afhænger imidlertid af, hvilken producent der har leveret den BIOS, der sidder i computeren.

hvad hedder dit bundkort
Avatar billede mmfrandsen Nybegynder
28. juni 2005 - 21:18 #14
Men hvis jeg sætter præcis den samme kombination op igen så burde det vel ikke være noget problem.
Avatar billede mmfrandsen Nybegynder
28. juni 2005 - 21:19 #15
ASRock
Avatar billede haverslev Novice
28. juni 2005 - 21:23 #16
Er det on-board grafikkort ?
Eller er det "løs" grafikkort ? (evt. med on-board grafik også)?

Det der bekymre mig, er at du ikke kan se noget på skærmen, når du går i bios.
Der er det nemlig ikke grafikkort driver der styrer - den kører med standard vga visning.

Er du sikker på, at det er korrekt samlet med stikket i grafikkortet, selve grafikkortet korrekt skubbet i soklen (hvis det er AGP)
Avatar billede mmfrandsen Nybegynder
28. juni 2005 - 21:25 #17
Det er løst grafikkort og der er ikke on-board grafik. Jeg skulle mene at grafikkortet sidder rimeligt sikkert i soklen, men jeg kan da godt lige tjekke en ekstra gang.
Avatar billede skypumpe Nybegynder
28. juni 2005 - 21:27 #18
har du prøvet at sætte det gamle cd drev i igen
og se om det virker.
prøv evt. at tjekke rammene.
Avatar billede mmfrandsen Nybegynder
28. juni 2005 - 21:39 #19
Jeg samlede det hele som det var samlet før. Trykkede grafikkortet og alle stikkene godt fast, men det vil stadig ikke virke. Heller ikke BIOS.
Avatar billede skypumpe Nybegynder
28. juni 2005 - 21:42 #20
fandt du nogen sinde manualen
Avatar billede haverslev Novice
28. juni 2005 - 21:44 #21
Hmm, det ser ikke godt ud ;(

Prøv alligevel at genstarte og tryk på "del" når den har stået i et stykke tid
(selvom du ikke kan se noget) så tryk på F9 og vent et øjeblik, tryk derefter på F10 og genstart pc`en
Avatar billede mmfrandsen Nybegynder
28. juni 2005 - 21:45 #22
Ja, men jeg kunne ikke finde noget om bip-lydene i den.
Avatar billede mmfrandsen Nybegynder
28. juni 2005 - 21:46 #23
Jeg har prøvet det der med del, F9, F10, men det ser ikke ud til at virke. Måske fordi jeg bliver nødt til at hive stikket ud for at genstarte?
Avatar billede haverslev Novice
28. juni 2005 - 21:46 #24
skypumpe > er du ikke en "gammel" bruger, selvom du er oprette d.27/06 ?
Hvis ikke du forstår mit spørgsmål, så glem det venligst ;)
Avatar billede haverslev Novice
28. juni 2005 - 21:48 #25
Det med "bip" lyden, skal du ikke tage så tungt, har lige haft startet 2 andre pc`ere og di kommer også lige med et enkelt lille "piv" - alt ok
Avatar billede haverslev Novice
28. juni 2005 - 21:50 #26
Vi kan også lige gå en anden vej.

Fjern al overflødig hardware, så der kun er Harddisken og grafikkortet tilkoblet og start den op.
Avatar billede mmfrandsen Nybegynder
28. juni 2005 - 22:01 #27
Stadig samme problem.
Avatar billede skypumpe Nybegynder
28. juni 2005 - 22:03 #28
du har vel ikke givet det en gang statisk Elektricitet
da du rodede med den.
Avatar billede mmfrandsen Nybegynder
28. juni 2005 - 22:04 #29
Øh, det skulle jeg ikke mene.
Avatar billede skypumpe Nybegynder
28. juni 2005 - 22:05 #30
:-) tjekkede bare
Avatar billede haverslev Novice
28. juni 2005 - 22:06 #31
Prøv lige at bytte rundt på dine RAM, hvis du kun har en blok i, så prøv at flytte den over i en anden sokkel.

Hvis ikke det hjælper, så er jeg bange for, at det er din cpu :(
Avatar billede mmfrandsen Nybegynder
28. juni 2005 - 22:10 #32
Stadig intet held :(
Avatar billede skypumpe Nybegynder
28. juni 2005 - 22:13 #33
Det ser lidt sort ud....
Avatar billede egr_sli Nybegynder
28. juni 2005 - 22:16 #34
havde lidt ala samme problem...
men dengang havde jeg bare hele motherboardet ude af kabinettet...
da jeg satte hele molovitten til i et andet kabinet havde jeg heller ikke noget signal på skærmen, men her var der bare en gentagende summen lyd...
vi løste problemet med at putte alt tilbage i det gamle kabinet...
vi fandt så ud af at vi/jeg (;D) havde skruet motherboardet sådan på kabinettets metalside at det lå og kortsluttede...
sørg for hvis det nu var at motherboardet ikke rører ved noget andet metal eller lignende !!!
men jeg kan høre på det hele at du ikke har haft mobo'et ude, men nu vor du er desperat syntes jeg at du skulle tjekke alligevel :D
Avatar billede mmfrandsen Nybegynder
29. juni 2005 - 11:28 #35
Ok, pointene går til haverslev, skypumpe og hvem end der kan besvare det her spørgsmål:

Jeg har måske mulighed for at låne (eller få) et bundkort og en CPU til at teste med. Men jeg vil ikke beskadige dem selvom de nok er gamle, så... jeg vil starte med at bytte hele molevitten ud, så jeg kan være helt sikker på at det er enten bundkortet eller CPU'en der gør knuder. Hvis det virker med det nye bundkort og den nye CPU så vil jeg så teste om det er min CPU eller mit bundkort den er gal med.

Men kan jeg beskadige det nye bundkort, hvis jeg sætter min CPU i (altså hvis det er CPU'en der er i stykker)?

Jeg sætter selvfølgelig ikke den nye CPU ned i mit bundkort før jeg er sikker på, at de er i orden. Jeg går ud fra, at en ødelagt sokkel ville ødelægge CPU'en med det samme.
Avatar billede haverslev Novice
29. juni 2005 - 12:38 #36
Hvis din cpu er bændt af, dvs der f.eks er overgang mellem de små ben - så vil jeg fraråde at du sætter den i bundkortet.
Men derudover er det svært at sige om den direkte vil ødelægge bundkortet.

Prøv lige følgende, før du skifter:

Sluk pc`en, fjern strømstikket, fjern det lille bundkort batteri i ca. 5 minutter.
Sæt batteriet i igen og se om ikke der kommer skærm på, samt en tekst med Cmos checksum osv.
Det er muligt at den kører korrekt herefter ;)
Avatar billede mmfrandsen Nybegynder
29. juni 2005 - 13:09 #37
Ok, det vil jeg så prøve.
Avatar billede mmfrandsen Nybegynder
29. juni 2005 - 13:21 #38
Men stadig intet held :(
Avatar billede skypumpe Nybegynder
29. juni 2005 - 15:05 #39
Var der nogen der sagde point...
Og held og lykke med din pc.
Avatar billede mmfrandsen Nybegynder
29. juni 2005 - 17:30 #40
Tak skal du have. Nu må vi se når jeg får prøvet med et andet bundkort og en anden CPU.