Avatar billede ennos Nybegynder
28. juni 2005 - 09:38 Der er 19 kommentarer

Ustabil grafikdriver.

Hej eksperter,

jeg har det sidste stykke tid haft en del problemer med ustabil grafik på computeren. Skærmen stopper bare pludselig med at modtage informationer fra grafikkortet og går i standby mode, som jeg kun kan få den ud af ved at genstarte computeren. Problemet har været gennemgående i tre forskellige windowsinstallationer - alle med samme version af XP.

Jeg har nu forsøgt mig med NVidias nyeste driver til mit GeForce 4200 kort, hvor jeg tidligere kørte med XP's standarddriver og får nu, hver gang problemet opstår, end melding om, at det er grafikdriveren, der gør systemet ustabilt.

Er der nogen, der har forslag til, hvad jeg kan gøre? Kan det være grafikkortet, der er ved at stå af, eller kan det løses med software?

På forhånd tak.

Ennos.
Avatar billede trekkies Juniormester
28. juni 2005 - 10:42 #1
Har du prøvet at fjerne driveren og genstarte din computer, så skulle windows gerne finde dit kort selv, og så kan du installere windows standard driveren, som du siger virker.
Avatar billede trekkies Juniormester
28. juni 2005 - 10:43 #2
Jeg ved ikke hvilken driver du har downloadet, men har er hvad jeg kunne finde:
http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_77.72.html

Er det også den du hentede?
Avatar billede ennos Nybegynder
28. juni 2005 - 10:55 #3
Jeps - det er netop den, jeg har installeret. Og Windows' standard driver var den, hvor problemet først opstod med. Det er en af grundene til, at jeg i stedet har forsøgt mig med nVidias rigtige, hvor jeg så er kommet så meget videre, at jeg får meldingen om grunden til fejlen.

Det for resten hører med til historien, at problemet først er opstået efter (dog ikke umiddelbart efter), at jeg har installeret en DVD-brænder i computeren. Kan dog ikke helt forestille mig, hvordan den skulle påvirke grafikken.
Avatar billede trekkies Juniormester
28. juni 2005 - 10:57 #4
Har du prøvet at installere driveren fra den cd som var med dit grafikkort?
Avatar billede trekkies Juniormester
28. juni 2005 - 10:58 #5
Hvis det heller ikke virker, så prøv at slå din dvd brænder fra og se om det er den.
Avatar billede ennos Nybegynder
28. juni 2005 - 11:06 #6
Jeg har desværre ikke cd'en til mit grafikkort, da det engang i sin tid er købt brugt af en kammerat, der havde købt et nyt. Ved ikke engang, om han havde den, men tænkte ikke over det - drivere er jo ikke noget, der plejer at være et problem, med mindre der er tale om Soundblasters lydkort. ;o)

Jeg har faktisk prøvet at slå DVD brænderen fra et par gange, hvor computeren er gået helt amok og hvor det faktisk også har hjulpet. Desværre er det svært at afgøre, om det bare er held, eller om det rent faktisk er brænderen, der er defekt. Problemet er jo periodisk, så computeren kan sagtens køre en uge uden problemer - både med og uden DVD brænderen sluttet til.

Kender du for resten nogle muligheder for at teste hardwaren? Jeg har prøvet et program, der hedder BurnInTest, der dog ikke viste fejl på DVD'en.
Avatar billede trekkies Juniormester
28. juni 2005 - 11:14 #7
Her er nogle fif som måske virke eller vil de ikke :)

Spybot
http://www.download.com/Spybot-Search-Destroy/3000-8022-10289035.html?tag=lst-0-2

Ad-Aware:
http://www.download.com/3000-2144-10045910.html?part=69274&subj=dlpage&tag=button

Spybot og Ad-Aware undersøger computeren for små bugs.

Windows Update:
http://windowsupdate.microsoft.com/

Prøv følgende:
Sæt din Windows cd i drevet og gør følgende:
Start -> Kør... -> sfc /scannow

Den retter ødelagte systemfiler.

Downloade "Everest home edition", og lad det checke dit system.
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en&pageid=3

Everest home edition finder alle dine ting på computeren og kommer med forslag til rettelser.
Avatar billede trekkies Juniormester
28. juni 2005 - 11:24 #8
Hvor langt tid har du haft dit grafikkort i?

Kan din strømforsygning levere nok strøm til alle dine ting, for ellers vil det gå ud over nogle ting.
Er dit bundkort nyere eller ældre end grafikkortet, for ellers er der måske også noget der.
Avatar billede trekkies Juniormester
28. juni 2005 - 11:28 #9
Hvilket firma har lavet dit grafikkort(Det kan du få af vide med Everest home edition)?
Avatar billede ennos Nybegynder
28. juni 2005 - 12:05 #10
Jeg har vel kørt med grafikkortet i ca 1½-2 år, hvor der ikke har været nogen problemer før nu - og grafikkortet er nyere end bundkortet der er fra 2000. Så strømforsyningen skulle gerne kunne levere rigeligt strøm, med mindre den pludselig har fået en mindre effekt (ved ikke, om det kan ske - hele computeren er jo ved at være aldrende). Grafikkortet er fra MSI.

Men meget lækkert program det Everest ellers - det fik mig da i hvert fald et skridt nærmere en mulig forklaring. Det er ikke DVD'en, der er problemet - når jeg tester med Everest får jeg nemlig følgende fejl, hvad enten DVD'en er sat til eller ej. Når jeg checker med Everest løber den fint gennem alle tests INDTIL den når Direct X kontrollen, hvor skærmen går i sort og genstarter computeren allerede ved første kontrol. Et par af gangene er skærmen gået i sort igen efter genstarten og jeg er nødt til at genstarte manuelt.

Jeg har netop installeret den nye Direct X 9c og har tidligere kørt med Service pack 2 opdateret, som jeg dog ikke i øjeblikket har installeret endnu. Jeg ved ikke, om Direct X følger med i SP2, men noget kunne i hvert fald tyde på, at det er der problemet ligger. Spørgsmålet er så bare, om det er grafikkortet, der er defekt, eller om den nye Direct X ikke er kompatibel med mit kort.
Avatar billede ennos Nybegynder
28. juni 2005 - 12:06 #11
Lige for god ordens skyld - jeg har endnu ikke kunnet gennemføre et fuldt check med Everest, så jeg har ikke fået noget rapport derfra.
Avatar billede trekkies Juniormester
28. juni 2005 - 12:53 #12
Har du prøvet at kører en Windows Update:
http://windowsupdate.microsoft.com/

Ved du det korekte kort, da MSI har 5 kort under GeForge 4200, du kan se dem her:
http://www.msi.com.tw/program/search/ser/SerConProRes.php?pro=2&chp=55

Du vælger dit rigtige kort og klikker på "Driver" ude til venstre, se om den driver ikke virker.
Avatar billede ennos Nybegynder
28. juni 2005 - 13:23 #13
Har heldigvis emballagen, der siger GeForce TI-4200-TD. Er ved at downloade og installere driveren dertil nu, så vender lige tilbage.

Jeg har forsøgt med Windows update - uden held.
Avatar billede ennos Nybegynder
28. juni 2005 - 13:55 #14
Jeg har nu forsøgt at installere driveren - umiddelbart ligner det bare den almindelige nVidia driver. Dog i en langt ældre udgave end den på nVidias egen hjemmeside - MSI har ikke opdateret deres drivere til TI-4200-TD siden 2003.

Desværre er der ikke kommet de store forbedringer - når jeg kører Everest går den stadigvæk i stå ved den første Direct X kontrol. I stedet for selv at genstarte, fryser computeren imidlertid bare fuldstændigt, når den når der til.
Avatar billede trekkies Juniormester
28. juni 2005 - 14:09 #15
Du har vel ikke et gammelt grafikkort liggende som du kan skifte ud med, så kan du se om det er dit kort eller Direct X der er galt med.

HUSK:
Fjern driverne til dit kort før at du fjerner det og sætter det andet i.
Avatar billede ennos Nybegynder
28. juni 2005 - 15:20 #16
Jeg har desværre ikke noget gammelt grafikkort liggende - det var et fjols, der i sin tid brød ind i min lejlighed og blandt andre ting stjal alle mine 'reservedele'. Så jeg kan desværre umiddelbart komme til at kontrollere med andre grafikkort.

Jeg vil dog efterhånden tro, at det er kortet - problemet har jo været lignende i de sidste tre installationer, hvor jeg kun har installeret Direct X 9.0 her i den seneste.
Avatar billede trekkies Juniormester
28. juni 2005 - 15:28 #17
Så er der ikke andet for at gå hen til den nærmeste edb butik, ikke Merlin eller Fona, men en rigtig edb butik og få dem til at undersøge kortet.
Avatar billede tubber Juniormester
28. juni 2005 - 17:10 #18
Lige en kommentar til trekkies med den driver 77.xx.
Så vidt jeg har kunnet finde ud af er den kun til 6200 og op, det vil sige TNT, GF3 og 4 samt FX ikke er understøttet.....

Jeg oplevede at den viste masser af fejl når min computer kørte video, med mit GF FX5500......så jeg installerede 66.93 og det løste problemet:

http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_66.93.html
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. juni 2005 - 20:02 #19
tubber> alle kort fra GeForce4 MX 420 og op er understøttet.