Avatar billede mrbruce Nybegynder
19. maj 2005 - 16:05 Der er 4 kommentarer

Intel P4 2,53 GHz er begyndt at køre 302Mhz

Jeg har en Medion med en desktop Intel P4 2,53 GHz.
På det sidste har jeg oplevet at den pludselig begynder at yde dårligt.
Har siden konstateret at den aktuelle CPU speed System Properties står til at være 302 Mhz. Max hastigheden står stadig til 2,53 GHz. Har prøvet at ændre opsætningen for vha. SpeedSwitchXP, men det ser ikke ud til at den CPU kan styres.

De sidste par gange har den startet op med kun at køre de 302 Mhz.

Er der nogen der kender en løsning på problemet?
Avatar billede halifax Nybegynder
19. maj 2005 - 16:50 #1
Hent CPU-Z (freeware) og kørt det.
Hvad viser det om din cpu, som bus speed, multiplier, MHz osv.?
Avatar billede mrbruce Nybegynder
19. maj 2005 - 17:12 #2
Fra CPU-Z:
Core speed:    2523.2
Multiplier:    x 19.0
FSB:        132.8 Mhz
Bus speed:    531.2 Mhz

Det tyder på at det sker når cpu'en arbejder på 100% i et (kort) stykke tid. Den bliver på den lave hastighed efter load er faldet. Steg pludslig til fuld hastighed efter lang tid.
Den eneste forklaring jeg selv kan finde er at cpu'en skulle blive varm og den prøver at udgå at den brænder af. Men for det første mener jeg ikke at P4 kan variere hastigheden og desuden synes blæseren umiddelbart fint.
Avatar billede halifax Nybegynder
20. maj 2005 - 02:02 #3
Har aldrig hørt om noget lignende det, du skriver om. Interessant problem ....  :)
Din teori om varmeproblem, samt at P4 ikke skulle kunne variere hastighed, kan tilsluttes.
I sidste uge lukede min 2.67GHz ned to gange da jeg ville spille. Det var varmeproblem, blæseren kørte fint men der var hamrende fyldt med støv og skidt i den. Så fat i en lille børste (gl. tandbørste) og støvsugeren og problemet var løst.
Du har naturligvis renset og støvsuget din køler, ik?

Alle ovenstående oplysninger fra CPU-Z ser normale ud. Er de aflæst, når den har droslet sig ned, for så viser programmet da forkert. Hvor varm bliver din cpu.
Avatar billede kasperlh Nybegynder
25. maj 2005 - 13:05 #4
Tjek link - interessant læsning - og sjov test :)
http://www6.tomshardware.com/cpu/20010917/heatvideo-02.html

mvh.
Kasper