Avatar billede weiland Nybegynder
25. april 2005 - 10:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

MSN Search finder langt mere end Google?

Fra mit webhotel modtager jeg statistik for min hjemmeside. Blandt hvilke for robotter der har besøgt siden, og hvor mange sider de har besøgt.
Jeg kan se, at MSNBot finder 381 sider, mens Googlebot kun finder 43 sider.

Hvorfor mon det? Alle sider indeholder link til et sitemap, som ikke burde volde Google problemer.

Siden er http://www.weiland.dk
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. april 2005 - 10:57 #1
Det kan der være mange og også gode grunde til.

jeg tror dine links er hovedårsagen, idet et link som http://www.weiland.dk/default.asp?PageID=185 af google klart opfattes som et dynamisk link, hvorfor google i nogle tilfælde bevidst begrændser dybden af indexiseringen for ikke at blive fanget i uendelige loops.

Læs min artikel, der vil kunne give nogle anvisninger på hvordan det kan løses

http://www.eksperten.dk/artikler/136

Helt generelt bød du gøre noget for at omdanne http://www.weiland.dk/default.asp?PageID=185 til http://www.weiland.dk/185/ (som eksempel)dette kan sagtens gøres dynamisk
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. april 2005 - 10:59 #2
Igen generelt er det moske mere relevant at se på hvor mange brugere den enkelte søgemaskine henviser til dit site end at se på hvor mange sider søgemaskinen finder (selvom der ofte vil være sammenhæng mellem de to) kik på hvilke sider der giver resultater i form af trafik, hvilke søgeord folk kommer ind i dit sit med, og søg så at optimere på disse sider og søgeord.

Deter jo trafikker det tæller, ikke mængden af sider der findes
Avatar billede weiland Nybegynder
25. april 2005 - 14:44 #3
Tak for dit svar.

Begrænser dybden af indexeringen?
Men sagen er den, at mit sitemap IKKE har en dynamisk URL, og Googlebot kan jo ikke begrænse dybden af indexeringen fra sitemappet. For så er dybden jo nul.

Men du siger måske, at Googlebot finder sitemappet... opdager at der er en masse dynamiske links og siger: "jeg kigger kun på nogen af dem"???
Det er da ærgerligt, især i betragtning af, at andre hjemmesider - med langt mere kryptiske URL'er - lader til at blive fuldt indexeret.

Du har ret i, at det er trafikken, der tæller.
Men søgningen "site:www.weiland.dk testende" giver NUL resultater på Google, mens MSN Search giver 91 resultater. Det sidste resultat er det korrekte.
Og det er altså et problem. Hvert fald for mig. Google er sikkert ligeglad. (Men måske ikke, hvis MSN Search bliver mere populær).
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. april 2005 - 15:37 #4
Som jeg forstår det, så begrændser google (har i hvert tilfælde gjort) dybden af indexiseringen på sites der er dynamiske. D.v.s. det er om sitet er dynamisk der er afgørende ikke selve site mappen.

Grunden til at google gør dette er at nogle dynamiske sites er lavet sådan at de nærmest er uendeligt store, d.v.s nye sider kan genereres nærmest i det uendelige, hvilket ville belaste googles bot og databaser meget. Google risikere også at deres bot bliver fanget i uendelige loops og dermed forsinger eller helt standser deres indexisering.

Løsningen er at lave sit dynamiske site så google ikke opfatter sitet som dynamiskt
Avatar billede bobslaede Nybegynder
12. maj 2005 - 13:11 #5
Din menu er også genereret ud fra et javascript, og jeg tror det kan være en årsag også.
Du kan fint lave menuen som den er, kun ved brug af CSS (og lidt ekstra til IE)

http://www.google.com/search?q=pure+CSS+menus