Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
23. april 2005 - 20:43 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Messenger 7.0 Fjernsupport beder om opdatering??

Min far og jeg har begge installeret Messenger v7.0 og begge computere kører Win XP, som er opdaterede med Service Pack 2. Messenger v4.7 er fjernet fra begge computere, vha. den gængse metode med at skrive en specifik sætning i RUN vinduet.

Vi kan begge fint bruge Messenger 7.0.

Men, problemet er at når min far beder om fjernsupport via messenger, får han en fejlmeddelelse om at det kræver en nyere version, end den han allerede har. Da vi kørte med v6.2, var det nøjagtigt samme problem. Går han ind i selve Fjernsupport-applikationen, står der at Messenger ikke er installeret.

Hvad gør vi for at få det til at køre?

Det er NØJAGTIGT det samme problem, som er beskrevet hér:
http://forums.wugnet.com/Work-Remotely-Remote-Assistance-Windows-Messenger-ftopict250945.html
Der er bare desværre ingen løsning angivet på det, så hvis der er en venlig sjæl herinde, der har en idé til løsning af problemet, vil jeg blive meget glad, da det kan spare mig for en del supporttid gennem telefonen.

På forhånd tak!
Avatar billede chalde Seniormester
24. april 2005 - 00:18 #2
Msn messenger og windows messenger er ikke det samme.
Geninstallér windows messenger og opdatér til nyeste gennem windows update.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
24. april 2005 - 17:58 #3
kalp: Njaej, det ser ikke lige ud til at have noget med det at gøre, desværre.

chalde: Ja, Jeg er klar over at de er forskellige, men er det Windows Messenger 4.7 du mener vi skal geninstallere? Jeg har tidligere gået tilbage til v4.7 for at kunne bruge fjernsupport, men så har jeg både MSN Messenger 7.0 og Windows Messenger 4.7 kørende og det er ikke ligefrem supersmart...
Avatar billede chalde Seniormester
24. april 2005 - 23:57 #4
Msn messenger er ikke lavet direkte af microsoft, så derfor ønsker de formentlig ikke at man kan bruge fjernsupport derigennem.
Så det er tilbage til windows messenger eller bruge en anden metode desværre.
Den anden metode er gennem outlook eller outlook express.
Avatar billede chalde Seniormester
25. april 2005 - 00:00 #5
Der er vist andre metoder. Det var bare hvad der stod i windows xp's hjælp (endnu engang et bevis på at hjælp-funktionen i windows ikke kan bruges til særligt meget).
Her er der guides til de forskellige metoder:
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/rmassist.mspx
Avatar billede lazenby Nybegynder
25. april 2005 - 00:02 #6
Fjernsupport er også understøttet i MSN Messenger; jeg bruger det selv ganske ofte. Omend det da muligvis kan være en løsning at forsøge med Windows Messenger i stedet, er det i hvert fald ikke den eneste løsning.

I øvrigt er der ikke noget galt i at have begge programmer installeret samtidig, så kan I jo altid prøve jer frem.
Avatar billede lazenby Nybegynder
25. april 2005 - 00:06 #7
Jeg kommer i tanker om et lignende problem, jeg havde med en udvidelse til MSN Messenger (det var vist et spil), som jeg heller ikke kunne få til at virke. Jeg kan ikke huske den præcise fejlmeddelelse, men det kan godt have været noget i den stil.

Løsningen var at at fjerne det eventuelle hak under funktioner > indstillinger > sikkerhed > spørg altid efter min adgangskode, når jeg etc etc. Du kan jo prøve, om det gør nogen forskel.
Avatar billede chalde Seniormester
25. april 2005 - 00:10 #8
fra msn messenger om fjernsupport:
"For at kunne bruge denne funktion skal begge computere have Windows Messenger installeret. Windows Messenger følger med Windows XP og fungerer sammen med MSN Messenger"
Så for at bruge fjernsupport over msn messenger, kræver det også windows messenger.
Men ret mig endelig hvis det kan foregå uden windows messenger.
Har ikke selv fået det til at fungere uden windows messenger, så da jeg blev træt at windows messenger, gik jeg over til at bruge vnc.
Avatar billede lazenby Nybegynder
25. april 2005 - 00:10 #9
Og - hvis der i øvrigt er åbent på port 3389 på din fars computer og han i øvrigt har xp pro, har du jo også den mulighed at bruge remote desktop/fjernskrivebord.
Avatar billede chalde Seniormester
25. april 2005 - 00:11 #10
edit til 25/04-2005 00:10:40
"Så for at bruge fjernsupport over msn messenger, kræver det også windows messenger"
skulle være:
"Så for at bruge fjernsupport over msn messenger, går jeg ud fra at det kræver windows messenger installeret samtidig."
Avatar billede lazenby Nybegynder
25. april 2005 - 00:13 #11
Chalde: Aha - det vidste jeg ikke. Jeg står 100% fast på, at det godt kan foregå gennem MSN Messenger, uden at Windows Messenger decideret kører, men det kan vel tænkes, at MSN bruger nogle delte programbiblioteker, som 'forsvinder' ved afinstallation af windows messenger.

I stand corrected.
Avatar billede chalde Seniormester
25. april 2005 - 00:22 #12
Sad lige og legede lidt med fjernsupporten. Desværre kan jeg ikke køre den helt igennem, da jeg bruger webspeed, og endnu ikke har fået købt router, så max 1 pc på af gangen :(
Anyways. Lige meget hvilken funktion jeg vælger (email eller gem fil), melder den bare at "et program ikke kunne startes".
Ser lige om det måske er windows messenger den piver over mangler.
Avatar billede lazenby Nybegynder
25. april 2005 - 00:26 #13
larsholmgaard_dk: Ualmindeligt flot hjemmeside, du har dig! Respekt, mand ;)
Avatar billede chalde Seniormester
25. april 2005 - 00:29 #14
Hmm, det var da skægt.
I fjernsupport står der:
"Windows Messenger Service er ikke installeret
Hent Windows Messenger Service" <--- er et link. Og der linkes til MSN Messenger :D

Nå, tilbage til sagen. Efter install af windows messenger gennem windows update, melder den stadig at "et program ikke kunne startes.
Så går ikke ud fra at windows messenger kræves for at bruge fjernsupport invitationer gennem mail/fil.
Avatar billede lazenby Nybegynder
25. april 2005 - 00:34 #15
Chalde, står der eventuelt noget i din log om, hvilket program det var? Det kan jo være en eventuel disabled service.
Avatar billede chalde Seniormester
25. april 2005 - 00:38 #16
Nej. Sidste hændelse med fejl, var da jeg prøvede at starte fjernsupport, med fjernsupporten deaktiveret.
Men det kan jo godt være der er en disablet service der blocker alligevel, for man får jo slået en del ting fra med tiden.
Tror jeg vil hoppe i seng, inden jeg får ændret for meget ved min maskine mens jeg er træt. Det kan få kedelige konsekvenser :)
Jeg kigger lige ind imorgen og ser om der skulle være nyt i sagen.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
25. april 2005 - 18:41 #17
Tusinde tak for jeres respons - jeg skal lige have prøvet lidt forskellige muligheder igennem, så jeg vender tilbage om et par dage.

Og mange tak for de pæne ord lazenby! Du kan glæde dig til efter sommeren, så lancerer jeg mit nye site. ;-) Det nuværende er ca. 1½ år gammelt, så jeg trænger til at lave noget nyt, der viser mit nuværende niveau.

Er der iøvrigt andre fjernsupportprogrammer, der er værd at prøve af? Mit krav er at det skal være sikkert og MEGET brugervenligt, så min far kan sætte det op selv, efter min guidance. Nogen tips?
Avatar billede lazenby Nybegynder
25. april 2005 - 18:52 #18
Det er jo som sagt Fjernskrivebord, som er indbygget i XP Pro (dvs det skal være på 'servere') - det er ret enkelt at bruge, hvis ellers ikke der er en firewall, der blokerer. Ulempen er, at man helt konkret logger på fjernmaskinen, og at man kun kan være logget på en ad gangen - vedkommende ved fjernmaskinen vil altså ikke kunne følge med i, hvad der foregår.

Ellers er der VNC (fri software, forskellige inkarnationer), samt Remote Admin, PC Anywhere og Dameware, som alle koster penge.
Avatar billede chalde Seniormester
25. april 2005 - 21:12 #19
Bruger selv realvnc. Men det er ikke lige så brugervenligt som fjernsupport (når det virker).
Har lavet en lille guide tidligere, men ved ikke om den er forældet:
http://joekarlsen.users.whitehat.dk/vnc.htm
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
30. marts 2007 - 12:05 #20
Jeg har desværre ikke fået kigget på det siden - men, nu er jeg også flytte tilbage til Danmark, så det er lidt nemmere bare at køre op til min far og fixe hans computer.

Kast et svar, dem der gerne vil have del i de mange, brugbare point. :-)
Avatar billede lazenby Nybegynder
30. marts 2007 - 17:23 #21
Jomen det vil jeg da gerne.

- og velkommen hjem ;)