Avatar billede casparsen Nybegynder
15. april 2005 - 11:28 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Tids zone problem

Jeg har en domino som ligger på en AS400

Klienter kører automatisk skift til sommertid  - tid passer-
på domino passer tid (set i consollen)

men......når man vil sende en mail er tid i mail en time bagefter

Notes klienten er sat til at bruge tid fra den lokale klient

What to do    ??????
Avatar billede jogii Nybegynder
15. april 2005 - 12:27 #1
På serverens NOTES.INI skal der være angivet
    DST=1
og
    DSTLaw=3,-1,1,10,-1,1

Så er der angivet at der skal tages hensyn og at det er sidste søndag i marts og sidste søndag i oktober hvor skiftet skal ske.

Derudover er der på serverdokumentet angivet hvilken tidszone der skal anvendes (og/eller om den bare skal følge operativsystemet)

Derudover er der andre ting at undersøge, men start lige med at kortlægge det jeg skriver om og vend tilbage med data ...
Avatar billede michaelc Nybegynder
15. april 2005 - 12:38 #2
Vi har lige fået en kommentar fra IBM omkring, at enten iseries eller dominos sommertid bygger på den amerikanske version som ikke er helt magen til. Dette skulle kunne justeres via nedenstående:

AS/400 settings for Danmark:
Sommer - system values - WRKSYSVAL
QHOUR = the current time
QUTCOFFSET= +02:00

Disse 3 linjer skal være tilstede i din Notes.ini fil.
Timezone=-1
DST=1
DSTLaw=3,-1,1,10,-1,1
Avatar billede vivler Nybegynder
15. april 2005 - 15:07 #3
Vi kører også Domino på AS400/iSeries, og hvis du sørger for at sætte uret på AS400'eren ved sommertid/vintertid, og derefter fra konsollen i domino skriver 'restart server' (uden grøf) så køre det.

Fra AS400 komadolinie skriver f.eks WRKSYSVAL QTIME + ENTER + 2 UD FOR QTIME, så har du mulighed for ændre både tt:mm:ss
Avatar billede casparsen Nybegynder
18. april 2005 - 12:28 #4
Hejsa...og tak for interessen.....

Parameteren  DSTlaw er slet ikke  anført i notes.ini
Vi kører stadig med version 5.08 - måske derfor.....??

Timezone=-1
DST=1
QUTCOFFSET= +02:00
På serverdok er anført  CET  -  Daylight savings= obeserved here...
Avatar billede vivler Nybegynder
18. april 2005 - 12:38 #5
Har du rettet tiden på din AS400, det var jo nok en god ide 'anyway'
WRKSYSVAL QTIME +'enter'

prøv derefter at køre 'restart server' fra domino konsollen

Du skriver WRKDOMSVR fra AS400 komando linie for at komme til domino konsollen.
og med option 8 du ud for den dominoserver du vil ind i konsollen på
Avatar billede casparsen Nybegynder
19. april 2005 - 13:03 #6
Tiden på AS400 er rettet  +2 i forhold til CET som foreskrevet.
Ser man tiden i konsollen er den også korrekt.....

Domino serveren har også efterfølgende været genstartet

men.... nye mails tidsstemples stadig en time bagefter.
Avatar billede vivler Nybegynder
19. april 2005 - 13:42 #7
Er det så ikke en time den anden vej nu ?
Jeg køre med QUTCOFFSET= +00:00 på AS400 og DST=-1 i Notes.ini
I QTIME retter jeg selv ved sommertid/vintertid på AS400

Kan du ikke prøve at rette det til og give en tilbage melding?
Avatar billede vivler Nybegynder
19. april 2005 - 13:46 #8
du får lige de først linier fra Notes.ini filen
[Notes]
KitType=1
Directory=C:\Programmer\lotus\notes\data
InstallType=2
FaultRecovery_Build=Release 6.5.3
Timezone=-1
DSTLAW=3,-1,1,10,-1,1
SUDIALOG_ON=1
DST=1
Avatar billede casparsen Nybegynder
19. april 2005 - 14:10 #9
Har lige prøvet......

Jeg havde overset michaelc  -  anførsel af timezone parameteren....

efter det sidste fra vivler er dagens succes oplevelse i hus...

Det mest retfærdige er vel at i deler ......

smider i et svar......og mange tak.
Avatar billede vivler Nybegynder
19. april 2005 - 14:12 #10
Godt du fik det til at virke :o)
Avatar billede michaelc Nybegynder
19. april 2005 - 14:27 #11
Dejligt at kunne hjælpe ..