Avatar billede rossoneris Nybegynder
12. april 2005 - 08:43 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Langsom kalender del

Har et problem omkring en notes bruger omkring kalender delen som fungerer utrolig langsom. Det er en Notes 6.02 både server og klient og det der er problemet er, at når brugeren lukker notes op og går ind i kalenderen tager det 15-20 sekunder før kalender dukker op. Det skal siges, der er mange entries men hvis han derefter går ud og i kalenderen igen dukker den op med det samme.

Findes der en måde man kan omgå dette problem, ved ikke om der på en eller anden måde kan laves en slags "defragmentering" af notes brugeren
Avatar billede jogii Nybegynder
12. april 2005 - 08:49 #1
Notes kalender er desværre lidt grafiktung. Jeg havde indtil fornylig et ATI Rage Pro grafikkort med 8 MB RAM. I går fik jeg det udskiftet med et ATI Radeon 9250 128MB, og nu kan jeg ikke engang overveje at blinke, inden det dukker op. Selv ikke hvis serveren er ude af huset over en ADSL linie. Min maskine er ellers helt den samme.

Har du samme problem når du åbner denne brugers kalender?
Avatar billede rossoneris Nybegynder
12. april 2005 - 08:55 #2
Ja - vil sige at brugeren sidder på en bærbar 1.7 GHZ Dell centrino. Men også på stationære pc`ere som er omkring 3GHZ med et ok grafikkort er det enorm tung. Vente 15-20 sekunder på at en kalender dukker op er altså meget, mens det er som om at andre kalendere der også har mange entries ikke har noget problem - eller ihvertfald tager det kun et par sekunder
Avatar billede jogii Nybegynder
12. april 2005 - 09:07 #3
så afgjort er det for lang tid - så du siger det er databasespecifik? Så bør der undersøges hvilken ODS de pågældende databaser har. Kan du undersøge det?

Er det ligemeget om databasen ligger lokalt eller på en server?
Avatar billede rossoneris Nybegynder
12. april 2005 - 09:11 #4
Og hvad er det så lidt ODS er ? :)

Du mener om at hvis jeg laver en replikering og ligger den lokalt på pc`en om det er ligeså langsom ?
Avatar billede jogii Nybegynder
12. april 2005 - 09:21 #5
ODS står for "On Disk Structure", som er det format som datbasen fysisk bliver lagret i. En Domino 6 server understøtter alle ODS som er lavet (bla. ODS 17 (V3) ODS 21 (R4) ODS 41 (R5) og ODS 43 (ND6)), men visse faciliteter og funktioner i databasen kræver at ODS for en database er opgraderet for at en ny server performer godt. Men du kan sagten placere en Notes 1 eller 2 eller 3 database råt fra en gammel disk på serveren og den vil kunne aflevere data til klienterne. Det samme gælder for klienterne m.h.p. lokale databaser.

Du kan se hvilken ODS en database har ved at højreklikke på databaseikonet i Arbejdsområdet (eller i Bogmærkebjælken) og vælge "Egenskaber/Properties), vælg "Database properties" fra property-boxens øverste dropdown, andet faneblad med (i) info ikonet indeholder en angivelse af ODS version. Den bør være 43. (Er den vist nok også, bliver bare  nødt til at checke)

Vedr. lokal database, så var det det jeg efterlyste.
Avatar billede rossoneris Nybegynder
12. april 2005 - 09:59 #6
Jeg kan så sige at den database kører ODS 20 ? - det lader da måske til at være problemet.

Hvordan kan man opgraderer den ?
Avatar billede jogii Nybegynder
12. april 2005 - 10:23 #7
Ok, jeg huskede forkert. ODS 20 er til R4. Kan jeg gå ud fra at databasen/servere nløbende er blevet opgraderet?
Under en sådan opgradering bør man opgradere ODS på alle databaser på serveren ved at køre en process der heddder COMPACT.

Hvor stor er databasen? Compact processen tager lidt tid at køre og brugeren kan ikke altid anvende databasen i mellemtiden. Jeg plejer at køre Compact om aftenen/natten.

Hvad er ODS på den lokale udgave af postakassen (det er en bærbar, så jeg går ud fra at brugeren kan køre Notes lokalt, også post). Hvis man tager en ny replika kopi af en database vil den altid blive gemt i nyeste ODS-version.
Avatar billede rossoneris Nybegynder
12. april 2005 - 10:32 #8
Ja - det er en server der er blevet opgraderet fra. 4 til 6.

Jeg kan se på Domino administrator klienten, at der faktisk er 10-15 brugere som kører R4 istedet for R6.
Jeg har forsøgt at compacte en bruger med en lille database, men der sker intet omkring ODS efterfølgende

Hver nat bliver der iøvrigt også kørt en compact her
Avatar billede jogii Nybegynder
12. april 2005 - 10:33 #9
Inden vi følger mere omkring ODS, kan du se en sammenhæng mellem ODS-20 brugerne og langsom kalender?
Avatar billede rossoneris Nybegynder
12. april 2005 - 10:37 #10
Jo - nu skiftede den alligevel til ODS version 43 - den skulle nok lige være helt færdig.

Det mærkelige er bare at inde under hans database står til Max size 1GB - mens de øvrige R6 versioner har "no limit" som er standard
Avatar billede jogii Nybegynder
12. april 2005 - 10:37 #11
Copy-style    -c    Uses copy-style compacting. Use this option, for example, to solve database corruption problems.

prøv således
LOAD COMPACT -c mail\usermaildb.nsf
Avatar billede jogii Nybegynder
12. april 2005 - 10:39 #12
Max size har ingen betydning på >= R5 servere. Det viser bare han det er en gammel database.
Hjalp det med ODS 43? Nå det var jo ikke problembrugeren, undskyld ...
Avatar billede rossoneris Nybegynder
12. april 2005 - 10:47 #13
hmm .. det er da bare lidt træls at der ikke står no limit, sådan der ikke er nogen forskel.

"problem brugerens" database fylder over 1gb og max size står endda sat til 1gb ?. Den vil jeg lige prøve at compacte i aften, der kommer jo til at tage tid :)
Avatar billede jogii Nybegynder
12. april 2005 - 10:57 #14
Måske må jeg trække mine ord tilbage vedr. "ingen betydning" når det drejer sig om ODS20. Har brugeren en lokal database? Hvilken ODS?

En anden mulighed: kør COMPACT på en replika af databasen ude på serveren og se om dette løser problemet for kopien. Kopier evt. databasen fra mail\bruger.nsf til mail\bruger_kopi.nsf via Stifinder.
Herefter kan du anvende LOAD COMPACT -c mail\bruger_kopi.nsf

Når den er færdig med Compact, så åben databasen mail\bruger_kopi og se i kalenderen.
Avatar billede rossoneris Nybegynder
26. april 2005 - 13:30 #15
jogii læg et svar
Avatar billede jogii Nybegynder
26. april 2005 - 14:04 #16
Fik du bedre performance ?
Jeg så forleden en diskussion hvor man diskuterede fordelen/ulempen ved at KOMPRIMERE lokale Notes databaser !!! Tanken er at da bærbares diskperformance er så elendig, så er den største flaskehals Disk I/O. Ved at komprimere en database via OS, så er der nogle gange kun 50% data der skal flyttes. Selvfølgelig koster det CPU at pakke data ind/ud, men dennes %-sats ligger betydelig under de 50% harddisk I/O forbedring, så summa summarum skulle Notes køre hurtigere ved at anvende komprimering af filersystemet ved langsomme diske.

Hvad siger du? Er det et forsøg værd?