Avatar billede mcpeterc Nybegynder
04. april 2005 - 21:43 Der er 4 kommentarer

Manuel fokus, kan man?

Hejsa.
Jeg har kødt et digital kamera fra Aldi: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=96496&item=7504287183&rd=1&ssPageName=WDVW

Jeg er meget glad for det, syntes det tager nogle flotte billeder, men er der ikke mulighed for selv at fokusere? Eksemple: Hvis jeg vil tage et macro billede af en lille edderkop i et spindelvæv så fokusere kameraret automatisk på det der er i baggrunden fordi at kameraret ikke "fanger" edderkoppen.

Jeg har glemt min manual hos en kammerat..!
Avatar billede chili17 Nybegynder
04. april 2005 - 21:50 #1
Hvis kameraet ikke fanger edderkoppen kan det være fordi du er tættere på næegrænsen end kameraet kan klarer, og derfor finder noget i baggrunden der passer med nærgrænsen

Det kan også være focuspunktet ikke er hvor edderkoppen er - det kan du komme om ved at fange kameraet i focus, holde knappen nede og flytte til kompositionen passer

Men det der nok er nemmest er hvis du kan låse focus og så flytte kameraet indtil edderkoppen er i focus
Avatar billede mcpeterc Nybegynder
04. april 2005 - 22:14 #2
Der står at det kan tage macro billeder op til 3cm fra objektet og så tæt var jeg ikke.
Jeg kan godt holde knappen halvt inde og så fokusere den godt nok på edderkoppen, men når jeg så tager billede fokusere den på baggrunden. Så ja, spørgsmålet må vel være om det er muligt at låse focus?
Avatar billede chili17 Nybegynder
04. april 2005 - 22:23 #3
Når du trykker knappen halvt ned og den stiller skarpt på edderkoppen og holder den der er der normalt til på hvor længe den holder focus (3 - 5 sek.) - altså tryk halvt ned for focus, og så trykke helt ned

Men du skal være opmærksom på at ved macro måles dybdeskarpheden i mm - så det er ikke meget den skal rykkes så er det noger andet der er i focus - bedst er det at bruge stativ
Avatar billede mcpeterc Nybegynder
07. december 2005 - 11:03 #4
smid et svar ellers lukker jeg selv.