Avatar billede tholse Nybegynder
27. marts 2005 - 19:41 Der er 32 kommentarer og
3 løsninger

opsætning af netværk med en gammel pc

Hejsa.. :o)

Nu er det sådan jeg har fået fat i en gammel pc der har win 98 på. Denne vil jeg så godt sætte til min Cybercity prestige 650Hw router så denne kan gå på nettet, jeg har en eksisterende pc med xp på der fungerer fint med routeren. Jeg troede det var nemt og at jeg bare skulle installere driver til routeren på win 98 maskinen også ville det hele virke, men sådan skulle det ikke gå.
De drivere der var med routeren kan jeg ikke installere, der ligger noget der hedder firmware, troede det var dem, men de filer er i bin og rom format så dem kunne jeg ikke bruge.
Mit spørgsmål er så hvordan får jeg win 98 maskinen til at gå på nettet?..

Er ikke så stærk i netværk så svar må gerne være lidt uddybet.. :o)

Mvh

Tholse
Avatar billede kenp Novice
27. marts 2005 - 19:43 #1
routeren kræver ikke nogel driver, men det kræver et evt. netkort.
Avatar billede tholse Nybegynder
27. marts 2005 - 19:44 #2
Har et netkort i win 98 maskinen..
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2005 - 19:47 #3
Så burde det bare være at sættte netkortet op til at få en Ip og DNS adresser automatisk (gøres under netværk, og egenskaber for TCP/IP)
Avatar billede tholse Nybegynder
27. marts 2005 - 19:52 #4
Oki, har lige checket win 98 maskinen, og kan ikke helt finde egenskaber for tcp/ip???...
Avatar billede tholse Nybegynder
27. marts 2005 - 19:53 #5
Fandt lige noget med en proxy server der stod det hele til automatisk.. :o)
Avatar billede kenp Novice
27. marts 2005 - 19:54 #6
højreklik ->andre computere ->egenskaber ->TCP-IP også navnet på netværkskortet ->egenskaber ->sæt fluebent til at hente ipautomatisk.
Avatar billede tholse Nybegynder
27. marts 2005 - 19:58 #7
Hmm.. det kan jeg ikke finde på win 98 maskinen..
Avatar billede kenp Novice
27. marts 2005 - 19:59 #8
Sikker på at netværkskortet er indstalleret?

højreklik denne computer ->egenskaber ->hardware ->fold det ud hovr der står netværk, der skal være 2 en opkaldforbindelse og netkort som matcher det som er indstalleret.
Avatar billede tholse Nybegynder
27. marts 2005 - 20:01 #9
Ja netværkskortet siger det virker korrekt i enhedshåndtering..
Avatar billede kenp Novice
27. marts 2005 - 20:02 #10
Men hvad er det så du ikke kan finde :)
Avatar billede tholse Nybegynder
27. marts 2005 - 20:14 #11
det er der flueben jeg skal sætte i hente ip automatisk...
Avatar billede tholse Nybegynder
27. marts 2005 - 20:16 #12
Hmm kan det have noegt at gøre med min router blinker i dsl og act og ikke wlan?... -Undre-
Avatar billede kenp Novice
27. marts 2005 - 20:27 #13
Det kan være at dit trådløse er sat forkert op.
Avatar billede tholse Nybegynder
27. marts 2005 - 20:32 #14
det er ikke trådløst...
Avatar billede kenp Novice
27. marts 2005 - 20:35 #15
så skal den ikke heller lyse i WLAN :) da det er trådløst.

Har du prøvet med et andet kabel.
Avatar billede tholse Nybegynder
27. marts 2005 - 20:38 #16
Ja har prøvet flere forskellige kabler.. kan se på min router at den lyser i lan 2 (der hvor win 98 maskinen er tilsluttet) og der er også lys bag på win 98 maskinen hvor kablet sidder..
Avatar billede kenp Novice
27. marts 2005 - 20:41 #17
prøv lige start ->kør ->winipcfg

også slå hen på netværkskortet goså se om den får en ip-adrsse.
Avatar billede tholse Nybegynder
27. marts 2005 - 20:47 #18
har lige prøvet det der winipcfg, det siger den noget med ppp adapter også står der netværkskortets adresse..  der efter står der ip osv men der er felterne blanke..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. marts 2005 - 20:54 #19
Klik start | kør, skriv command og tryk enter.
Skriv denne linie og tryk enter:

ipconfig /all > c:\ipconfig.txt

Åbn så filen c:\ipconfig.txt og læg indholdet herind.
Avatar billede tholse Nybegynder
27. marts 2005 - 20:57 #20
eh.. hvordan får jeg det fra win 98 maskinen over på denne som virker?...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. marts 2005 - 21:05 #21
Du kan kopiere filen c:\ipconfig.txt over på en diskette og på den måde få txt filen over.
Avatar billede tholse Nybegynder
27. marts 2005 - 21:20 #22
NetBIOS-navnefortolkning bruger DNS : Ja0
Ethernet netv‘rkskort :
Beskrivelse . . . . . . . . : PPP Adapter.
Fysisk adresse. . . . . . . : 44-45-53-54-00-00
DHCP sl†et til. . . . . . . : Ja
IP-adresse. . . . . . . . . : 0.0.0.0
Undernetmaske . . . . . . . : 0.0.0.0
Standardgateway . . . . . . :
DHCP-server . . . . . . . . : 255.255.255.255
Prim‘r WINS-server  . . . . :
Sekund‘r WINS-server  . . . :
Rettigheden opn†et. . . . . :
Rettigheden udl›ber . . . . :
1 Ethernet netv‘rkskort :
Beskrivelse . . . . . . . . : PPP Adapter.
Fysisk adresse. . . . . . . : 44-45-53-54-00-00
DHCP sl†et til. . . . . . . : Ja
IP-adresse. . . . . . . . . : 0.0.0.0
Undernetmaske . . . . . . . : 0.0.0.0
Standardgateway . . . . . . :
DHCP-server . . . . . . . . : 255.255.255.255
Prim‘r WINS-server  . . . . :     Sekund‘r
WINS-server  . . . :
Rettigheden opn†et. . . . . :
Rettigheden udl›ber . . . . :

sådan der ser det ud..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. marts 2005 - 21:39 #23
Der er ikke installeret en driver til det netkort. Dem du ser i den tekst er alle ppp adaptere, og det vil sige at det er opkaldsforbindelser.

Netkortet mangler.

Prøv at checke om ikke der i enhedshåndtering er en netværksadapter med et gult spørgsmålstegn.
Højreklik denne computer, og vælg egenkaber. Vælg enhedshåndtering.

Denne skal du have fundet en driver til.
Avatar billede tholse Nybegynder
28. marts 2005 - 03:24 #24
Har checket og alle drivere er installeret korrekt, ingen fejl i enhedshåndtering...
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2005 - 03:26 #25
I en command promt prøv og skriv, ping 127.0.0.1 (det er selve kortet og det skal du kunne pinge)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. marts 2005 - 04:02 #26
Så tilføj en tcp/ip protokol i egenskaber for netværk, for ifølge den ipconfig.txt er der ihvertfald ingen tcp/ip protokol tilknyttet det netkort.

Højreklik Andre computere og vælg egenskaber.
Kig i det firkantede felt efter en linie som ser nogenlunde sådan ud:
TCP/IP -> <netkortets navn>

Findes den ikke, klikker du tilføj | Protokol | Microsoft | TCP/IP

Så skulle den gerne oprette linien og det er tegn på at tcp/ip protokollen nu er tilknyttet netkortet.

Genstart og se om det løste problemet.
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2005 - 04:13 #27
Tonnybrandt sover du aldrig ? *G*
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. marts 2005 - 11:38 #28
screem_brille > Det var sidste indlæg, før jeg opgav at holde øjnene åbne og faldt i søvn *G*
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2005 - 11:50 #29
Tonnybrandt hehe
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. april 2005 - 15:57 #30
Kom du videre i projektet ?
Avatar billede screem_brille Novice
25. maj 2005 - 20:08 #31
noget feedback måske ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
25. maj 2005 - 20:39 #32
Så kan jeg og kenp vist også lægge svar ..
Avatar billede kenp Novice
25. maj 2005 - 20:57 #33
Tror du det hjælper på spørger....
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
25. maj 2005 - 21:00 #34
nope *G*
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 12:48 #35
Kunne man forvente noget feedback ?