Avatar billede aslepet Nybegynder
20. marts 2005 - 20:01 Der er 5 kommentarer

flere mailkontoer fra forskjellige domains

hei.

jeg har en ms exch server 2003, installert på en win 2003 server.
på denne maskinen har jeg et hoveddomene hvor jeg bruker ms exchange for mail til denne.

I tillegg til dette domenet, har jeg også 2 andre domener som jeg kun har laget websider til, altså ingen mail.

Nå vil jeg gjerne opprette mailkontoer til disse også, som jeg vil ha helt adskilt ifra min vanlige mailkonto.

Er dette mulig? eller må jeg bruke 3. party software, dvs et annet mailserver program til disse. Og i så tilfelle vil ikke dette krasje med portoppsettet da mailen går via port 25?

Og til slutt, hvis en egen mailserver installert på maskinen i tillegg til ms exchange, hvilken er da god å bruke? (brukervennlighet)

takk for hjelpen

aslepet
Avatar billede ob Nybegynder
21. marts 2005 - 13:39 #1
Du går ind i Exchange System Manager > Recipient Policies > Default policy.
Her tilføjer du hvilke domæner en exchange skal behandle post fra.
Vælg: SMTP  @domæne.dk

Det giver ingen problemer på port 25.

Mht. til dit sidste spørgsmål, vil du installere to forskellige mailservere på sammen maskine?
Avatar billede aslepet Nybegynder
21. marts 2005 - 20:23 #2
ja, jeg har en server, som er tilknyttet mitt hoved domene. der har jeg konfigurert exchange sånn at jeg bruker ms outlook som mail klient. Men jeg vil også ha mailkonto til de andre domenene jeg har, slik at jeg kan logge inn på f. eks webmail hvis det er mulig, slik at avsender blir person@domene2.com og en annen konto med person@domene3.com
jeg vet at jeg kan motta mail til de andre domenene på mitt hoveddomene, men jeg vil også ha det sånn at jeg kan sende mail helt uavhengig av mitt hoveddomene.

håper du\dere skjønte hva jeg mener..

mvh
aslepet
Avatar billede ob Nybegynder
22. marts 2005 - 10:06 #3
ahh...ok.

Du går ind i Active Directory og finder brugeren og højreklikker og vælg "properties".
Vælg E-mail Addresses.

Hvis du har oprettet flere domæner i din Default Recipient Policies, og sagt ja til at opdatere vil de være listet her, fx:

smtp  mailbruger1@domæne1.dk
smtp  mailbruger1@domæne2.dk
smtp  mailbruger1@domæne3.dk

Du markerer så det domæne og vælger "Set as Primary" som du ønsker skal være afsenderadressen.
Avatar billede aslepet Nybegynder
22. marts 2005 - 10:38 #4
ok, men da må jeg endre primary etter hvilken avsender adresse jeg skal bruke??
jeg ville hatt det sånn at jeg kan bruke webmail til mine "tilleggsdomener" og vanlig outlook til min hoved mail adresse..

men takk for hjelpen

aslepet
Avatar billede ob Nybegynder
22. marts 2005 - 14:25 #5
Det kan du også....ellers forstår jeg ikke hvad du mener?