Avatar billede mer Nybegynder
14. marts 2005 - 22:18 Der er 18 kommentarer

Konvertering af dat filer til jpg.

Jeg har en foto cd med ca. 100 billeder, som jeg skal bruge, da mit ellers ufejlbarlige backupsystem har fejlet. Kan det lade sig gøre at konvertere dat filer (det ER billeder) til jpg formatet. Så vidt jeg kan se på størrelserne af dat filerne er de ikke komprimeret i forhold til oprindelig jpg format,så det burde efter min mening ikke gøre nogen forskel. Modtager gerne gode forslag eller programmer som kan klare opgaven.
Avatar billede screem_brille Novice
14. marts 2005 - 22:24 #1
Prøv noget så simpelt som at kopier et enkelt billede (en af dine dat filer) og omdøb efternavnet til jpg. (kan være du skal ind under indstillinger for stifinder og vælge vis efternavn, eller hvad det nu hedder.) Virker dette kan du i en command prompt skrive  rename *.dat *.jpg (du skal stå i samme bibliotek som filerne ligger, og sørg nu for at gøre det på kopier af dine filer og IKKE dine orig. filer).
Avatar billede mer Nybegynder
14. marts 2005 - 22:32 #2
-> screem brille

Det har jeg prøvet. Jeg får en "typen kan ikke bestemmes" fejl i mit billedprogram. Jeg mener at huske at filer skal konverteres, men jeg har søgt med lys og lygte og ikke fundet pind...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
15. marts 2005 - 06:29 #3
Ja - det ka' jo være hvad som helst:
http://filext.com/detaillist.php?extdetail=dat

Men prøv evt. med http://www.irfanview.com/ incl PlugIns ?
Avatar billede mer Nybegynder
15. marts 2005 - 09:38 #4
-> majsmarken:

Har prøvet irfanview - også med plugins, men desværre uden held.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
15. marts 2005 - 11:39 #5
... så har jeg ikke yderligere...
Avatar billede milter Ekspert
15. marts 2005 - 16:24 #6
Hvis du højreklikker en af .dat-filerne > Åbn med > Vælg Notesblok > I teksten, som kommer frem, står der først nogle bogstaver der og så Exif, som f.eks. dette?:

ÿØÿáçÂExif  II*
Avatar billede milter Ekspert
15. marts 2005 - 16:31 #7
Jeg går ud fra, det er billeder taget med et digitalt kamera. Har du prøvet at kopiere dem tilbage til kameraet og se, hvad der sker?
Avatar billede mer Nybegynder
15. marts 2005 - 16:56 #8
-> milter
1. Jeg får ikke Exif frem, men en masse andet bl.a. ÿ'er i massevis...
2. Mit kamera kan slet ikke finde filen, når jeg kopierer den over på kortet igen.
Avatar billede milter Ekspert
15. marts 2005 - 17:13 #9
Det tyder på, at headeren er beskadiget eller slet ikke er der. Headeren er den del af filen, som fortæller din computer hvordan filen skal "oversættes" til noget, som giver mening, d.v.s. hvordan den skal åbnes.

Hvilket kamera er billederne taget med?
Avatar billede milter Ekspert
15. marts 2005 - 17:23 #10
Du kan evt. prøve programmet her:

http://www.officerecovery.com/pixrecovery/
Avatar billede mer Nybegynder
15. marts 2005 - 17:23 #11
De er taget med et gl. kodak 2 megapixel. Jeg har prøvet på dét kamera og mit nye ixus 40, begge uden held. Skaden er jo som man kan læse i ovenstående først opstået idet jeg har lavet vcd af billederne. Når man laver sådan en cd, smider den alle billederne over i dat filer. Problet er opstået i at jeg kun har billederne på den cd nu, idet jeg har haft et nedbrud på en disk, og backup cd'en ikke kan læses...
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 17:28 #12
Avatar billede milter Ekspert
15. marts 2005 - 18:10 #13
Jeg må have misforstået dig. Jeg troede, du bare havde kopieret dine fotos, som de var, over på en cd.

Hvilket program brugte du til at lave foto cd'en med? Har det ikke også en fremviser?
Avatar billede mer Nybegynder
15. marts 2005 - 21:51 #14
Jeg har brændt det med NERO, for nogle år siden. Jeg har desværre ikke den  samme version mere, så jeg kan ikke teste om man kan åbne filerne med den nu.
Avatar billede milter Ekspert
15. marts 2005 - 23:05 #15
Jeg har ikke nogen erfaring med foto-cd, men .dat-filer være vanskelige at åbne, medmindre man har det program, som har lavet dem eller ved præcist hvordan de blev lavet.

Måske kan en fotoforretning hjælpe dig, men jeg ved det ikke.
Avatar billede mer Nybegynder
16. marts 2005 - 08:57 #16
Tak for en ihærdig indsats til milter!

Jeg har talt med en grafiker, som mener at man kan bruge noget af mac's fotosoft, da mac som std. gemmer billeder i dat filer.

Hvis der er andre gode forslag modtages de fortsat!
Avatar billede oz1eqp Nybegynder
20. april 2005 - 17:13 #17
Prøv at søge på Google,der findes et program,som hedder CONVERT.ZIP,
det er jeg næsten sikker på du kan bruge.Jeg har selv prøvet det tidligere.
oz1eqp Arne
Avatar billede oz1eqp Nybegynder
20. april 2005 - 17:26 #18
Jeg var lidt for hurtig,det konverterer kun fra bmp,så det duer nok ikke alligevel.
oz1eqp Arne