Avatar billede *julia* Nybegynder
26. marts 2001 - 18:06 Der er 21 kommentarer

hvor finder jeg noget om den japaske kuglefisk...

Jeg er igang med et projekt på skolen...og mangler almen viden om den japanske kuglefisk, som hedder Fugi eller Fugo.
Ja jeg ved det ikke...men det er nok andrer der gør.
Avatar billede tommyf Nybegynder
26. marts 2001 - 18:08 #1
Hvis du mangler søgemaskiner (kategori), har der været et spørgsmål oppe før hvori der er nævnt nogle forskellige:
http://www.eksperten.dk/spm/56811
Avatar billede *julia* Nybegynder
26. marts 2001 - 18:09 #2
jeg mangler ikke søgemaskiner men et link hvor jeg kan læse noget om den Fisk
Avatar billede tommyf Nybegynder
26. marts 2001 - 18:11 #3
Okay, kender intet til den, det var bare fordi du havde valgt \"Generelt: Søgemaskiner\" som kategori.
Avatar billede *julia* Nybegynder
26. marts 2001 - 18:12 #4
Ja men jeg kan ikke finde en der passer beder
til noget om fisk *G*
Avatar billede manon Nybegynder
26. marts 2001 - 18:19 #5
Avatar billede *julia* Nybegynder
26. marts 2001 - 18:19 #6
kom nu.....!
jeg skal bruge det til i morgen
Avatar billede *julia* Nybegynder
26. marts 2001 - 18:22 #7
findes der ikke noget på dansk jeg er kun 14 År :)
såå eng. kan jeg ikke læse så godt
Avatar billede manon Nybegynder
26. marts 2001 - 18:24 #8
Det bliver nok svært.
jeg ved den spises i japan i at kokken skal være uddannet til at tilberede den, da den ellers er meget, meget giftig.
Avatar billede *julia* Nybegynder
26. marts 2001 - 18:25 #9
ja det er også noget om det jeg skal bruge.
det er til sushi man spiser den
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
26. marts 2001 - 18:26 #10
Avatar billede manon Nybegynder
26. marts 2001 - 18:27 #11
ja - det er det.

Kokken i japan skal - ude i restauranten - ved bordet - selv smage på fisken inden gæsten spiser den, for at vise at den er blevet tilberedt på den rigtige måde og ikke er giftig.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
26. marts 2001 - 18:27 #12
Her er hjælp til søgningen. :)

http://www.cytise.se/termdk.htm
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
26. marts 2001 - 18:27 #13
Fugu rubripes (Fugu porphyreus)
Avatar billede manon Nybegynder
26. marts 2001 - 18:28 #14
Pindsvinefisken tilhører en famile af tropiske marinefisk, hvis tænder i hver kæbe er smeltet fuldstændig sammen, så de udgør et næb. De er nært beslægtede med kuglefisk, og kan som disse fylde sig med vand eller luft i passivt forsvar. Piggene, der normalt ligger ned, er omdannede skel. Hovedet og brystet er omfangsrigt og derefter snævrer kroppen ind. Både ryg- og gatfinnen er blødstrålet og sidder langt tilbage nær halen.
En pindsvinefisk bruger bryst- og rygfinner som de vigtigste fremdriftsmidler, idet den lille gatfinne og halen virker som ror. Pindsvinefisken er et rovdyr, og da den ikke svømmer så godt, har den brug for en god camoflage for at nærme sig byttet.
Nogle arter af kuglefisk er giftige og trods den ofte dødelige gift tilberedes retten fugu af kuglefisk i Japan og betragtes her som en stor delikatesse.
Avatar billede manon Nybegynder
26. marts 2001 - 18:35 #15
Ellers er det kun links til engelske sider jeg kan give dig :-(
Avatar billede nomiz Nybegynder
26. marts 2001 - 18:36 #16
sært projekt! Selvvalgt?!
Avatar billede *julia* Nybegynder
26. marts 2001 - 18:37 #17
Øv jeg må prøve at læse det så godt som jeg kan
men jeg tor ikke jeg får så meget ud af det.
Avatar billede *julia* Nybegynder
26. marts 2001 - 18:39 #18
nejjj det er fordi jeg vil vær kok og skal ud i praktik på en sushi Restorang
og så mente min læer lige jeg skulle ha en godt opgave :) ØV
Avatar billede manon Nybegynder
26. marts 2001 - 18:43 #19
jamen, så skal du kigge på http://www.sushi.dk/ og specielt http://www.sushi.dk/ordbog.asp

Gå evt. ind på http://www.yahoo.dk eller http://www.jubii.dk og søg på \"rå fisk\" eller sushi\" og du har læsestof til 14 dage :-)
Avatar billede manon Nybegynder
26. marts 2001 - 18:57 #20
*Julia* >>

Kunne du bruge noget af det vi gav dig ??? *s*
Avatar billede brian@diku Nybegynder
26. marts 2001 - 19:27 #21
jeg ville foreslå openbsd.org, men jeg er nok bare nørd.