23. februar 2005 - 11:48Der er
42 kommentarer og 1 løsning
kan ikke sende mail til et bestemt domæne..
Jeg kan ikke sende mail til et bestemt domæne via min notesserver ver. 6.5.3. Mailen bliver liggende i mail.box, indtil notes sender besked til min mailadresse at tiden er udløbet. Der er ingen fejlbesked ud for mailen i mail.box. Der kan sendes til det pågældende domæne men bare ikke fra min notes server. Er der nogen der ved hvad fa.. der kan være galt ?
Jeg har set et meget specielt problem der ligner dit: 2 danske firmaer har samme internet udbyder og deres offentlige IP-nummer ligger meget tæt op ad hinanden. Hvis firewall er standard konfigureret kan den komme til at opfatte den anden server som en "intern" server der evt. ikke må sende SMTP traffik udefra.
Har du prøvet at udføre en "Telnet mail.andetdomæne.dk 25" fra serveren for at se om den kan kontakte den pågældende server?
Et andet problem kan være når Domino kører på visse udgaver af W2003 server, at Router får forkerte DNS oplysninger og cacher disse. I disse tilfælde afhjælper en reload af ROUTER task problemet. RESTART TASK ROUTER burde genoplive denne fejl. Problemet vil blive større og komme til at omfatte flere og flere domæner som tiden går, indtil ROUTER genstartes. JEg ved ikke om det er en Domino eller Windows fejl.
jeg kan godt få kontakt med den pågældende server med telnet.. så der er ingen fejl. Har lige restartet hele notes uden at det hjalp, men prøver også en restart af router bare for en sikkerhedsskyld.
Nej, det vil ikke hjælpe bedre end en komplet server genstart. Du må desværre være lidt mere specifik omkring hvad der fejler og/eller kontrolere med konfigurationsdokumentet vedr. SMTP og Relay Controls. Det kan være at den ikke må sende til specifikke ip-numre.
Du kan evt. indsætte følgende i NOTES.INI og genstart ROUTER. SMTPClientDebug=3 Dette giver RIGTIG meget info om kommunikationen på konsolen (ikke altid i LOG.NSF). Du kan evt. supplere med noget CONSOLElogning ned i en seperat fil.
Hele humlen i det her spørgsmål, er jo at der ingen fejlmeddelse er. Mailen bliver aldrig sendt, der er ingen registrering af mailen i log filerne. Man kan kun se den i mail.box indtil den bliver sendt retur til afsender. Og der er der heller ingen fejlbesked.
Hvor kan jeg finde det info som debug linien i notes.ini vil give ?
har lige checket ipadresserne, og de er begge fra tdc, men den ene starter med 80... og den anden med 83... så ikke helt så tæt på hinanden. Hvis det var sådan at den ikke måtte sende til bestemte ip-numre så er det vel noget jeg selv skal indtaste, og det har jeg ikke gjort...såe...
Har du prøvet at indsætte debug-parameteren i NOTES.INI? Så vil der komme masse info på konsolen, såom du enten kan holde øje med via remote console, eller få overført til en fil på serveren med nogle ekstra NOTES.INI parametre.
Når du har indsat debug-parameteren og du har sendt en mail der ikke vil sendes, så kan du på konsolen skrive "ROUTE andetdomæne.dk". Derefter vil routeren forsøge at håndtere den mail der skal sendes til serveren MAIL.ANDETDOMÆNE.DK og du ka nfølge med på konsolen.
Det er også muligt at debugge selve TCPIP kommunikationen (med nogle andre NOTES.INI parametre), men så skal man virkelig holde tungen lige i munden for al den information der kommer på skærmen.
Ok vil jeg prøve, men da jeg ikke har prøvet at rette i notes.ini før vil jeg gerne vide hvor præcis i notes.ini jeg skal indsætte smtpclientDebug=3 eller er det helt lige meget ?
Umiddelbart er det ligemeget. Du kan ovenikøbet gøre det via Remote Console ved at indtaste følgende: SET CONF SMTPCLIENTDEBUG=3 kontroler indtastningen med SHOW CONF SMTPCLIENTDEBUG Nulstil med SET CONF SMTPCLIENTDEBUG= Du skal evt. genstarte ROUTER som angivet ovenover
Det er lidt spooky.. jeg kan ikke se på consolen at jeg sender mailen. Men den ligger fint i mail.box, og der bliver den liggende... prøvede at skrive route domain.dk i consollen og der står bare route domain.dk og så sker der ikke mere... ?? Det er virkelig underligt... :-s
Checkede lige på selve serveren.. Jeg sendte 2 mails og den ene var til min private mail, den kan jeg godt få til at se ud som hos dig, men den anden mail som var til problem domænet, viser intet på consollen. Så den kommer ikke engang så langt...
Her nogle ekstra parametre du kan bruge for at teste.
Log_MailRouting=40 Increases usefulness of logging on Router task DebugRouter=3 Increases usefulness of logging on Router task Debug_Tcp_Resolver=1 Helps to determine if DNS problem exists
Må jeg spørge, hvad er det for et domæne, nogen der er tæt knyttet til jer? Prøv evt. at skrive SHOW SCHED på konsolen om der er noget mail der skal afleveres via connection dokumenter. Har du checket Connection docs? Domain Docs?
Man kan oprette domæne dokumenter som f.eks. router mail til et spcifikt domæne via en anden Domino server. Hvis I f.eks. har kontakt med et andet firma der anvender Domino og som normalt anvender firma2.dk, så kan man enten via Domæne dokumenter og/eller connection dokumenter sørge for at mail bliver routet et andet sted hen.
Tilbage bliver måske DNS problemer. Jeg har set visse versioner af Windows NT kan opbygge forkerte statiske IP-Route tabeller. I NT (og senere) findes en kommando der hedder ROUTE. Prøv at skrive ROUTE PRINT ude på serveren
Det ser fint ud. Prøv så: Log_MailRouting=40 DebugRouter=3 Men det er også et spørgsmål om hvor meget det kan betale sig at ekperimentere videre, når det kun er "dig" der har dette problem... men selvfølgelig kan det være at andre har samme problem men de fortæller det bare ikke.
Det er alle mine brugere der ikke kan sende til det domæne.. men det kunne være sjovt hvis du fra din notesserver ville sende en test mail til mk@nyhedsbureau.dk og se om det lykkedes...
hvor kan jeg se resultatet af de ændringer jeg lige har lavet.... ?
Der burde dukke noget op i din log/på konsolen. Har du ikke set noget? Jeg har desværre ikke selv prøvet fornylig. I log enten under MailRouting events eller Miscelanious events. Jeg vil ved lejlighed sende en mail til mk.
Jeg er ked af at fortælle dig at jeg ikke har problemer:
25-02-2005 12:19:08 Router: Transfer to server NYHEDSBUREAU.DK is ready with 1 messages 25-02-2005 12:19:08 Router: Transfer thread 00000007 searching for work 25-02-2005 12:19:08 Router: [00000007] Transferring mail to domain NYHEDSBUREAU.DK (host mail.NYHEDSBUREAU.DK [83.90.216.146]) via SMTP 25-02-2005 12:19:09 Router: Transferred 1 messages to NYHEDSBUREAU.DK (host mail.NYHEDSBUREAU.DK) via SMTP 25-02-2005 12:19:13 Router: Message 003D8DF0 transferred to mail.NYHEDSBUREAU.DK for mk@nyhedsbureau.dk from Jörg Asmussen/Asmussen Consulting OF6AB60C3F:50A7118F ONC1256FB3:003D8DF0 Size: 1K via SMTP
jamen så er der ikke andet end at tage den slagne vej med ibm, bare kedeligt at det tager 24 timer for dem at svare på en henvendelse.. tja med mindre du har nogle andre forslag lukker jeg ned.. og da du har prøvet at hjælpe må du godt få points'ne hvis du smider et svar... tak
Kan du få IBM på tale på 24 timer, evt. sågar med en løsning? Du må arbejde i et stort betydningsfuldt firma hvis det kan lykkes for dig :-) Eller mener du 24 arbejdstimer = 3 arbejdsdage :-)
juhuuuu det er lykkedes mig at få en fejlbesked, og som frygtet er det en dns fejl, har genstartet router en million gange mindst... men hvad sker der hvis jeg indtaster den rigtige ip i dns på min winserver2003 ? burde det så ikke lykkedes ?
01-03-2005 14:07:16 Router: Unable to resolve destination domain NYHEDSBUREAU.DK; DNS is unavailable, message will be requeued.
01-03-2005 14:07:16 Router: Checking Non-Adjacent, Foreign and Wilcard domain lists...
01-03-2005 14:07:16 Router: Checking for connections to domain ''...
01-03-2005 14:07:16 Router: Unable to dispatch message 00480856 to domain nyhedsbureau.dk. DNS is unavailable or query timed out, message will be requeued. 01-03-2005 14:07:16 Router: Updating queue entry for (Note 0:00003372), recipients remaining: 1 01-03-2005 14:07:16 Router: Dispatch took 16000msec (reenum = 0) 01-03-2005 14:07:16 Router: Initiating transfers to all servers 01-03-2005 14:07:16 Router: Low priority time range is 00:00:00 - 06:00:00 01-03-2005 14:07:16 Router: LowPriorityAllowed is FALSE 01-03-2005 14:07:16 Router: No messages to route to any servers
DNS fejl som skyldes fejl i OS afhjælpes ikke altid med genstart af ROUTER. Da skal du ofte genstarte hele serveren, eller blot DNS-klienten eller DNS-serveren. Kører DNS-serveren på samme maskine? De steder jeg ser problemer med Domino<->DNS da kører Microsoft DNS-server oftest på samme maskine og serveren har en DNS klient der kigger ned på DNS-serveren på samme maskine. Er det sådan I har det? Så kan du evt. prøve at genstart DNS-server i Services under Administrative Tools under Kontrolpanelet.
Ellers kan du tilføje det rigtige IP-numemr i HOSTS-filen på serveren. Det hele kan selvfølgelig også skyldes at der allerede FINDES en registrering af mail.nyhedsbureau.dk i HOSTS der peger forkert.
dns serveren er ikke på samme maskine, men bliver replikeret over til den pågældende server... lyder som noget skod.... vil prøve at genstarte servicen på begge servere.. og se om det hjælper... :-)
Der kan du bare se, DNS problem, det var jo næsten det første jeg sagde :-) Var det DNS på Domino serveren eller den primære DNS-server der var forkert indstillet?
Hvilken indsilling i DNS-serveren var det der skulle rettes? Måske er det det der skal til for at jeg kan få mine kunders ROUTER til at virke. De siger hele tiden "Skod Domino" mens jeg bliver ved med at sige "Skod MS DNS server" ...
hehehe dns, server, properties, advanced, og enable automatic scavenging of stale records, sættes til 7 days.. det løser problemet med det samme.. :-) har også et link til et technote hos ibm der menes at have med det at gøre.. får du også lige...
Det var da et link der summer det hele godt op. Jeg har nemlig kunnet se det samme i forskellige afskygninger både på W2K og W2003. Aldrig andre OS'er. Og på den ene server giver NSLookup et ok resultat (så kan man bare genstarte ROUTER) og andre steder skal der gøres noget i DNS server (og så kommer ROUTER til at virke af sig selv). Andre steder har jeg set IP-ROUTER tabeller få tilføjet mystiske hardkodninger af eksterne ip-numre (som blev routet til 127.0.0.1) Så pingede man et eksternt nummer, var det i virkeligheden serverens eget netkort der svarede tilbage.
Jeg vil lige tilføje efter det lykkedes at oprette en sag hos ibm support blev jeg ringet op af en tekniker efter ca. 2 timer... så de kan godt hvis de vil... :-)
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.