Avatar billede phm1970 Mester
23. februar 2005 - 11:48 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

kan ikke sende mail til et bestemt domæne..

Jeg kan ikke sende mail til et bestemt domæne via min notesserver ver. 6.5.3. Mailen bliver liggende i mail.box, indtil notes sender besked til min mailadresse at tiden er udløbet. Der er ingen fejlbesked ud for mailen i mail.box. Der kan sendes til det pågældende domæne men bare ikke fra min notes server. Er der nogen der ved hvad fa.. der kan være galt ?
Avatar billede jogii Nybegynder
23. februar 2005 - 12:20 #1
Jeg har set et meget specielt problem der ligner dit: 2 danske firmaer har samme internet udbyder og deres offentlige IP-nummer ligger meget tæt op ad hinanden. Hvis firewall er standard konfigureret kan den komme til at opfatte den anden server som en "intern" server der evt. ikke må sende SMTP traffik udefra.

Har du prøvet at udføre en "Telnet mail.andetdomæne.dk 25" fra serveren for at se om den kan kontakte den pågældende server?

Et andet problem kan være når Domino kører på visse udgaver af W2003 server, at Router får forkerte DNS oplysninger og cacher disse. I disse tilfælde afhjælper en reload af ROUTER task problemet. RESTART TASK ROUTER burde genoplive denne fejl. Problemet vil blive større og komme til at omfatte flere og flere domæner som tiden går, indtil ROUTER genstartes. JEg ved ikke om det er en Domino eller Windows fejl.
Avatar billede phm1970 Mester
23. februar 2005 - 12:26 #2
jeg kan godt få kontakt med den pågældende server med telnet.. så der er ingen fejl. Har lige restartet hele notes uden at det hjalp, men prøver også en restart af router bare for en sikkerhedsskyld.
Avatar billede jogii Nybegynder
23. februar 2005 - 12:37 #3
Nej, det vil ikke hjælpe bedre end en komplet server genstart.
Du må desværre være lidt mere specifik omkring hvad der fejler og/eller kontrolere med konfigurationsdokumentet vedr. SMTP og Relay Controls. Det kan være at den ikke må sende til specifikke ip-numre.

Du kan evt. indsætte følgende i NOTES.INI og genstart ROUTER.
SMTPClientDebug=3
Dette giver RIGTIG meget info om kommunikationen på konsolen (ikke altid i LOG.NSF). Du kan evt. supplere med noget CONSOLElogning ned i en seperat fil.
Avatar billede phm1970 Mester
23. februar 2005 - 13:23 #4
Hele humlen i det her spørgsmål, er jo at der ingen fejlmeddelse er. Mailen bliver aldrig sendt, der er ingen registrering af mailen i log filerne. Man kan kun se den i mail.box indtil den bliver sendt retur til afsender. Og der er der heller ingen fejlbesked.

Hvor kan jeg finde det info som debug linien i notes.ini vil give ?
Avatar billede phm1970 Mester
23. februar 2005 - 13:43 #5
har lige checket ipadresserne, og de er begge fra tdc, men den ene starter med 80... og den anden med 83... så ikke helt så tæt på hinanden.
Hvis det var sådan at den ikke måtte sende til bestemte ip-numre så er det vel noget jeg selv skal indtaste, og det har jeg ikke gjort...såe...
Avatar billede jogii Nybegynder
23. februar 2005 - 22:34 #6
Har du prøvet at indsætte debug-parameteren i NOTES.INI? Så vil der komme masse info på konsolen, såom du enten kan holde øje med via remote console, eller få overført til en fil på serveren med nogle ekstra NOTES.INI parametre.

Når du har indsat debug-parameteren og du har sendt en mail der ikke vil sendes, så kan du på konsolen skrive "ROUTE andetdomæne.dk". Derefter vil routeren forsøge at håndtere den mail der skal sendes til serveren MAIL.ANDETDOMÆNE.DK og du ka nfølge med på konsolen.

Det er også muligt at debugge selve TCPIP kommunikationen (med nogle andre NOTES.INI parametre), men så skal man virkelig holde tungen lige i munden for al den information der kommer på skærmen.
Avatar billede phm1970 Mester
24. februar 2005 - 09:12 #7
Ok vil jeg prøve, men da jeg ikke har prøvet at rette i notes.ini før vil jeg gerne vide hvor præcis i notes.ini jeg skal indsætte smtpclientDebug=3 eller er det helt lige meget ?
Avatar billede jogii Nybegynder
24. februar 2005 - 09:34 #8
Umiddelbart er det ligemeget. Du kan ovenikøbet gøre det via Remote Console ved at indtaste følgende:
  SET CONF SMTPCLIENTDEBUG=3
kontroler indtastningen med
  SHOW CONF SMTPCLIENTDEBUG
Nulstil med
  SET CONF SMTPCLIENTDEBUG=
Du skal evt. genstarte ROUTER som angivet ovenover
Avatar billede phm1970 Mester
24. februar 2005 - 09:42 #9
Det er lidt spooky.. jeg kan ikke se på consolen at jeg sender mailen. Men den ligger fint i mail.box, og der bliver den liggende... prøvede at skrive route domain.dk i consollen og der står bare route domain.dk og så sker der ikke mere... ?? Det er virkelig underligt... :-s
Avatar billede jogii Nybegynder
24. februar 2005 - 09:53 #10
prøv at sende en mail til et andet domæne og se om debug parameteren virker.
Avatar billede phm1970 Mester
24. februar 2005 - 09:56 #11
det ser ikke sådan ud...  prøver lige at genstarte hele notes men folk er til kaffe her klokken 10 og prøver så igen...
Avatar billede jogii Nybegynder
24. februar 2005 - 10:15 #12
Når det virker skal det se ca. sådan ud:
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: Attempting to Connect: Host MAILGATE.CYBERCITY.DK, Port 25, SSL Port 0, Connecting Domain domain.asmucon.dk
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: Connection successful
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: ReceiveResponse: 220 cicero1.cybercity.dk ESMTP Postfix
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: CommandEHLO: EHLO domain.asmucon.dk
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: ReceiveResponse: 250-cicero1.cybercity.dk
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: ReceiveResponse: 250-PIPELINING
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: ReceiveResponse: 250-SIZE
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: ReceiveResponse: 250-VRFY
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: ReceiveResponse: 250-ETRN
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: ReceiveResponse: 250-XVERP
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: ReceiveResponse: 250 8BITMIME
24-02-2005 10:12:42  Router: [0000000E] Transferring mail to domain MAILGATE.CYBERCITY.DK (host MAILGATE.CYBERCITY.DK [212.242.40.4]) via SMTP
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: Attempting to SubmitMessage:
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: Pipelined commands:
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: MAIL FROM:<_ja_ @ _asmucon_ . _dk _ > BODY=8BITMIME SIZE=2248
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: RCPT TO:<asmucon@sol.dk>
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: DATA
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: End of pipelined commands
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: ReceiveResponse: 250 Ok
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: ReceiveResponse: 250 Ok
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: ReceiveResponse: 354 End data with <CR><LF>.<CR><LF>
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: Data Send Succeeded 948 bytes
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: ReceiveResponse: 250 Ok: queued as 1AC517E3B50
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: Attempting to Disconnect:
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: CommandQUIT:
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: ReceiveResponse: 221 Bye
24-02-2005 10:12:42  [13066:00014-180236] SMTPClient: Connection terminated successfully
Avatar billede jogii Nybegynder
24. februar 2005 - 10:18 #13
Og hos mig virker det uden genstart ...  Men så er det jo også kørende på SuSE, det er jo kram ...  ;-)
Avatar billede phm1970 Mester
24. februar 2005 - 10:43 #14
Checkede lige på selve serveren.. Jeg sendte 2 mails og den ene var til min private mail, den kan jeg godt få til at se ud som hos dig, men den anden mail som var til problem domænet, viser intet på consollen. Så den kommer ikke engang så langt...
Avatar billede jogii Nybegynder
24. februar 2005 - 10:59 #15
Her nogle ekstra parametre du kan bruge for at teste.

Log_MailRouting=40 Increases usefulness of logging on Router task
DebugRouter=3 Increases usefulness of logging on Router task
Debug_Tcp_Resolver=1 Helps to determine if DNS problem exists
Avatar billede jogii Nybegynder
24. februar 2005 - 11:02 #16
Må jeg spørge, hvad er det for et domæne, nogen der er tæt knyttet til jer?
Prøv evt. at skrive SHOW SCHED på konsolen om der er noget mail der skal afleveres via connection dokumenter.
Har du checket Connection docs?
Domain Docs?
Avatar billede phm1970 Mester
24. februar 2005 - 11:04 #17
domænet er nyhedsbureau.dk, der er heldigvis ingen firma relateret tilknytning, men derfor må det ikke kunne ske alligevel.

connection/domain docs ? ikke helt med.....
Avatar billede jogii Nybegynder
24. februar 2005 - 11:13 #18
Man kan oprette domæne dokumenter som f.eks. router mail til et spcifikt domæne via en anden Domino server. Hvis I f.eks. har kontakt med et andet firma der anvender Domino og som normalt anvender firma2.dk, så kan man enten via Domæne dokumenter og/eller connection dokumenter sørge for at mail bliver routet et andet sted hen.
Avatar billede jogii Nybegynder
24. februar 2005 - 11:19 #19
Jeg har checket domænet lidt via denne side -> http://www.dnsstuff.com/ og det virker fint.

Tilbage bliver måske DNS problemer. Jeg har set visse versioner af Windows NT kan opbygge forkerte statiske IP-Route tabeller.
I NT (og senere) findes en kommando der hedder ROUTE.
Prøv at skrive ROUTE PRINT ude på serveren

H:\>route print
===========================================================================
Liste over grænseflader
0x1 ........................... MS TCP Loopback interface
0x1000003 ...00 d0 09 e9 8b 6d ...... SiS NIC SISNIC
===========================================================================
===========================================================================
Aktive ruter:
Netværksdestination        Netmaske          Gateway      Grænseflade  Metrikvæ
rdi
          0.0.0.0          0.0.0.0        10.0.0.1      10.0.0.10      1
        10.0.0.0    255.255.255.0        10.0.0.10      10.0.0.10      1
        10.0.0.10  255.255.255.255        127.0.0.1      127.0.0.1      1
  10.255.255.255  255.255.255.255        10.0.0.10      10.0.0.10      1
        127.0.0.0        255.0.0.0        127.0.0.1      127.0.0.1      1
        224.0.0.0        224.0.0.0        10.0.0.10      10.0.0.10      1
  255.255.255.255  255.255.255.255        10.0.0.10      10.0.0.10      1
Standardgateway:          10.0.0.1
===========================================================================
Vedvarende ruter:
  Ingen

H:\>

Din server burde helst se ca. sådan ud.
Avatar billede phm1970 Mester
24. februar 2005 - 11:22 #20
ok... det benytter vi os ikke af... og der er ingenting scheduled...
mhm... bliver mere og mere lost her....:-s
Avatar billede jogii Nybegynder
24. februar 2005 - 11:40 #21
Prøv Route Print fra en DOS boks
Avatar billede phm1970 Mester
24. februar 2005 - 11:52 #22
Det ser sådan ud hos mig !!

Pv4 Route Table
===========================================================================
Interface List
0x1 ........................... MS TCP Loopback interface
0x10003 ...00 04 23 ae c5 ad ...... Intel(R) PRO/1000 MT Dual Port Network Connection #2
===========================================================================
===========================================================================
Active Routes:
Network Destination        Netmask          Gateway      Interface  Metric
          0.0.0.0          0.0.0.0      192.168.1.1      192.168.1.4    10
        127.0.0.0        255.0.0.0        127.0.0.1        127.0.0.1      1
      192.168.1.0    255.255.255.0      192.168.1.4      192.168.1.4    10
      192.168.1.4  255.255.255.255        127.0.0.1        127.0.0.1    10
    192.168.1.255  255.255.255.255      192.168.1.4      192.168.1.4    10
        224.0.0.0        240.0.0.0      192.168.1.4      192.168.1.4    10
  255.255.255.255  255.255.255.255      192.168.1.4      192.168.1.4      1
Default Gateway:      192.168.1.1
===========================================================================
Persistent Routes:
  None
Avatar billede jogii Nybegynder
24. februar 2005 - 13:41 #23
Det ser fint ud. Prøv så:
  Log_MailRouting=40
  DebugRouter=3
Men det er også et spørgsmål om hvor meget det kan betale sig at ekperimentere videre, når det kun er "dig" der har dette problem... men selvfølgelig kan det være at andre har samme problem men de fortæller det bare ikke.
Avatar billede phm1970 Mester
24. februar 2005 - 13:47 #24
ok det har jeg gjort...

Det er alle mine brugere der ikke kan sende til det domæne.. men det kunne være sjovt hvis du fra din notesserver ville sende en test mail til mk@nyhedsbureau.dk og se om det lykkedes...

hvor kan jeg se resultatet af de ændringer jeg lige har lavet.... ?
Avatar billede jogii Nybegynder
24. februar 2005 - 15:56 #25
Der burde dukke noget op i din log/på konsolen. Har du ikke set noget? Jeg har desværre ikke selv prøvet fornylig. I log enten under MailRouting events eller Miscelanious events.
Jeg vil ved lejlighed sende en mail til mk.
Avatar billede phm1970 Mester
24. februar 2005 - 15:59 #26
jo der dukker masser op på consollen.... meeeeen ikke når jeg sender til det forba... domæne.... hehe
Avatar billede jogii Nybegynder
25. februar 2005 - 12:20 #27
Jeg er ked af at fortælle dig at jeg ikke har problemer:


25-02-2005 12:19:08  Router: Transfer to server NYHEDSBUREAU.DK is ready with 1 messages
25-02-2005 12:19:08  Router: Transfer thread 00000007 searching for work
25-02-2005 12:19:08  Router: [00000007] Transferring mail to domain NYHEDSBUREAU.DK (host mail.NYHEDSBUREAU.DK [83.90.216.146]) via SMTP
25-02-2005 12:19:09  Router: Transferred 1 messages to NYHEDSBUREAU.DK (host mail.NYHEDSBUREAU.DK) via SMTP
25-02-2005 12:19:13  Router: Message 003D8DF0 transferred to mail.NYHEDSBUREAU.DK for mk@nyhedsbureau.dk from Jörg Asmussen/Asmussen Consulting OF6AB60C3F:50A7118F ONC1256FB3:003D8DF0 Size: 1K via SMTP
Avatar billede phm1970 Mester
25. februar 2005 - 12:26 #28
pi.. fu.. sh...

jamen så er der ikke andet end at tage den slagne vej med ibm, bare kedeligt at det tager 24 timer for dem at svare på en henvendelse.. tja med mindre du har nogle andre forslag lukker jeg ned.. og da du har prøvet at hjælpe må du godt få points'ne hvis du smider et svar... tak
Avatar billede jogii Nybegynder
25. februar 2005 - 15:16 #29
Kan du få IBM på tale på 24 timer, evt. sågar med en løsning? Du må arbejde i et stort betydningsfuldt firma hvis det kan lykkes for dig :-)
Eller mener du 24 arbejdstimer = 3 arbejdsdage :-)
Avatar billede phm1970 Mester
28. februar 2005 - 09:32 #30
He he, du har helt ret, det har nu taget mig 4 dage og 3 identiske mails til at få dem til at læse mit kundenummer... imponerende.
Avatar billede phm1970 Mester
01. marts 2005 - 14:17 #31
juhuuuu det er lykkedes mig at få en fejlbesked, og som frygtet er det en dns fejl, har genstartet router en million gange mindst... men hvad sker der hvis jeg indtaster den rigtige ip i dns på min winserver2003 ? burde det så ikke lykkedes ?
Avatar billede phm1970 Mester
01. marts 2005 - 14:30 #32
01-03-2005 14:07:01  Router: Note NT00003372 in mailbox 1 from 'CN=Peter/O=LogL'
01-03-2005 14:07:01  Router: Recipient 0 = '<XX@nyhedsbureau.dk>'
01-03-2005 14:07:01  Router: Recipient 0 Username = 'XX' Domain = 'nyhedsbureau.dk'
01-03-2005 14:07:16  Router: res_send failure DNS resolver error, domain NYHEDSBUREAU.DK

01-03-2005 14:07:16  Router: Unable to resolve destination domain NYHEDSBUREAU.DK; DNS is unavailable, message will be requeued.

01-03-2005 14:07:16  Router: Checking Non-Adjacent, Foreign and Wilcard domain lists...

01-03-2005 14:07:16  Router: Checking for connections to domain ''...

01-03-2005 14:07:16  Router: Unable to dispatch message 00480856 to domain nyhedsbureau.dk. DNS is unavailable or query timed out, message will be requeued.
01-03-2005 14:07:16  Router: Updating queue entry for (Note 0:00003372), recipients remaining: 1
01-03-2005 14:07:16  Router: Dispatch took 16000msec (reenum = 0)
01-03-2005 14:07:16  Router: Initiating transfers to all servers
01-03-2005 14:07:16  Router: Low priority time range is 00:00:00 - 06:00:00
01-03-2005 14:07:16  Router: LowPriorityAllowed is FALSE
01-03-2005 14:07:16  Router: No messages to route to any servers
Avatar billede jogii Nybegynder
01. marts 2005 - 14:32 #33
DNS fejl som skyldes fejl i OS afhjælpes ikke altid med genstart af ROUTER. Da skal du ofte genstarte hele serveren, eller blot DNS-klienten eller DNS-serveren. Kører DNS-serveren på samme maskine? De steder jeg ser problemer med Domino<->DNS da kører Microsoft DNS-server oftest på samme maskine og serveren har en DNS klient der kigger ned på DNS-serveren på samme maskine. Er det sådan I har det? Så kan du evt. prøve at genstart DNS-server i Services under Administrative Tools under Kontrolpanelet.
Avatar billede jogii Nybegynder
01. marts 2005 - 14:35 #34
Ellers kan du tilføje det rigtige IP-numemr i HOSTS-filen på serveren. Det hele kan selvfølgelig også skyldes at der allerede FINDES en registrering af mail.nyhedsbureau.dk i HOSTS der peger forkert.
Avatar billede phm1970 Mester
01. marts 2005 - 14:35 #35
dns serveren er ikke på samme maskine, men bliver replikeret over til den pågældende server... lyder som noget skod.... vil prøve at genstarte servicen på begge servere.. og se om det hjælper... :-)
Avatar billede jogii Nybegynder
01. marts 2005 - 15:07 #36
Men der kører altså en DNS server på din server. Fungerer den som sekunder DNS-server i jeres intranet?
Avatar billede phm1970 Mester
01. marts 2005 - 15:31 #37
Ok har fået løst problemet, min dns server i wins2003 var ikke sat op til at opdatere automatisk, så med det rettet ryger alle mails direkte afsted.
Avatar billede jogii Nybegynder
01. marts 2005 - 15:46 #38
Der kan du bare se, DNS problem, det var jo næsten det første jeg sagde :-)
Var det DNS på Domino serveren eller den primære DNS-server der var forkert indstillet?
Avatar billede phm1970 Mester
01. marts 2005 - 15:50 #39
Det var den primære dns server i wins2003 der ikke opdaterede automatisk. Det gør den nu hehe :-) tak for hjælpen og ja du har ret hehe
Avatar billede jogii Nybegynder
01. marts 2005 - 16:02 #40
Hvilken indsilling i DNS-serveren var det der skulle rettes? Måske er det det der skal til for at jeg kan få mine kunders ROUTER til at virke. De siger hele tiden "Skod Domino" mens jeg bliver ved med at sige "Skod MS DNS server" ...
Avatar billede phm1970 Mester
01. marts 2005 - 16:06 #41
hehehe dns, server, properties, advanced, og enable automatic scavenging of stale records, sættes til 7 days.. det løser problemet med det samme.. :-) har også et link til et technote hos ibm der menes at have med det at gøre.. får du også lige...

Lotus Software Knowledge Base Document
Title:        Messages Fail to Route to some Internet Domains Due to DNS Errors with Microsoft Windows Server 2003
Doc #:        1165647
URL:        http://www-1.ibm.com/support/docview.wss?rs=899&uid=swg21165647

håber du kan bruge det også hehe
Avatar billede jogii Nybegynder
01. marts 2005 - 16:34 #42
Det var da et link der summer det hele godt op. Jeg har nemlig kunnet se det samme i forskellige afskygninger både på W2K og W2003. Aldrig andre OS'er. Og på den ene server giver NSLookup et ok resultat (så kan man bare genstarte ROUTER) og andre steder skal der gøres noget i DNS server (og så kommer ROUTER til at virke af sig selv). Andre steder har jeg set IP-ROUTER tabeller få tilføjet mystiske hardkodninger af eksterne ip-numre (som blev routet til 127.0.0.1) Så pingede man et eksternt nummer, var det i virkeligheden serverens eget netkort der svarede tilbage.
Avatar billede phm1970 Mester
02. marts 2005 - 09:40 #43
Jeg vil lige tilføje efter det lykkedes at oprette en sag hos ibm support blev jeg ringet op af en tekniker efter ca. 2 timer... så de kan godt hvis de vil... :-)
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Computerworld tilbyder specialiserede kurser i database-management

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester